Havandeskapsförgiftning?
Jag går på massa kontroller för att de misstänker havandeskapsförgiftning.. de säjer att mitt blodtryck är högt, men inte farligt högt.. undertrycket brukar ligga på 90-95. vad övertrycket ligger på spelar ingen roll sa dom.
Jag går på massa kontroller för att de misstänker havandeskapsförgiftning.. de säjer att mitt blodtryck är högt, men inte farligt högt.. undertrycket brukar ligga på 90-95. vad övertrycket ligger på spelar ingen roll sa dom.
Jo, alltså mitt undertryck hade ökat från 55 till 95 och läkaren såg detta som allvarligt.. så har det ökat ganska mycket bör man hålla koll.
Tycker iaf att det är bra att du ändå försöker hålla koll.
Jag hade ingen äggvita i urinen alls, ändå misstänker dom HF på mig. Eller, läkaren på huddinge sjukhus gör det och tyckte det var otroligt viktigt att jag kontrolleras noga.. min BM tror att jag har synfel & stressar(därav blodtrycket och huvudvärken) och tar det hela inte speciellt allvarligt.
Nej, det är sant. Men Ts hade ju protein i urinet? jag hade 1+ protein ser jag nu i papprena men endast 1+ är inte speciellt mycket för en gravid kvinna, men iom att jag hade förhöjt blodtryck, huvudvärk, illamående osv.. så menade han att det var viktigt att hålla koll.
Även om hon kanske inte har det nu, så kan det vara på G.. det kan komma närsomhelst. bättre att ha koll så att det märks tidigt.
Om man inte har både protein och högt blodtryck så ställs inte diagnosen HVF, därför har ingen gravid kvinna haft hvf utan något av de.
Ca 2% av alla gravida drabbas av havandeskapsförgiftning. För att ställa diagnosen krävs att följande symtom finns med:
TS, jag tycker inte du är löjlig, däremot väldigt smart att du är uppmärksam.
Det du kan göra nu är att fotsätta gå på dina kontroller på MVC, det kanske inte är något trots allt. Skulle din BM skicka odling på urinet?
Mitt blodtryck ökade också succesivt, så som ditt gör för vaje vecka.. men min BM sa ingenting om det. Det var absolut ingen fara enligt henne, men jag blev dålig så jag åkte in till föslossningen och dom tog det som sagt mycket mer allvarligt.
BM kan ha fel!
Ja, nu gjorde dom test på en urinsticka.. men dom måste skicka ett odlingstest till ett lab för att se om du inte har någon annan infektion, be att hon skickar ett urinprov nästa gång du går dit.
Jag hade risk för att få det för att jag var så ung (?) fick jag höra, och för att mamma hade det.(som sagt ärftlighet).. Googlar man på havandeskapsförgiftning står det;
Risken för havandeskapsförgiftning ökar vid
samt om
Mörkare urin kan bero på urinvägsinfektion, men jag tycker att det är konstigt att din BM inte skickade urinet för att kolla det.
Jag vet inte om "ung" är en riskgrupp.. alla verkar säga olika.
en läkare sa att det var mer sannolikt att jag fick det för att jag är ung än för att min mamma hade det.
men jag tror mer på att det är "mammas fel" att jag får det isf.
Enligt min läkare så spelar inte övertrycket någon roll nästan, för det kan vara högt/lågt beroende på hur man mår.. om man är trött eller något. Det kan vara lågt fast man har hvf. Undertrycket däremot är det man ska ha koll på.
Gör så..
jag googlade lite och angående riskzoner pga ung/gammal är det om man är yngre än 18 eller äldre än 40.
men TS påstår faktiskt inte att hon har hvf.. hon undrade om man måste ha högt blodtryck och hur högt det ska vara för att räknas som högt.
vid det här laget tror jag hon har fått svar på frågorna..
det är ju inte fel av henne för att hon försöker vara säker när hon hon känner sig lite orolig pga att hon faktiskt har protein och att trycket höjs stegvis hela tiden!