• jassy

Havandeskapsförgiftning?

Om din bm säger att det inte är någon fara så släpper hon dig inte hem om det nu skulle vara någon fara.? Liksom vad mer ska man göra, för du tror på idtt iallfall.?
    Saken är den att vid hvf är det ALLTID HÖGT BLODTRYCK OCH ÄGGVITEÄMNEN I URINEN.

Dom med feber och infektion/inflammation.
    Alltså kan du inte få en blodförgftning utan att det inte visar sig med högfeber.

Alltså äggviteämnen som visar i urin har jag haft sedan vecka 7 är idag i vecka 32.

Sålänge du inte har göt blodtryck så är det inte hvf.
    Och att ditt blodtryck har ökat från 95/60 till 120/75 tyder inte på att det är hvf.
    Skulle de har varit hvf skulle ditt blodtryck har ökat från 95/60 till 140/90 eller ännu högre.
  • jassy
    Saaaraa skrev 2007-11-07 11:44:19 följande:
    Tycker iaf att det är bra att du ändå försöker hålla koll.Jag hade ingen äggvita i urinen alls, ändå misstänker dom HF på mig. Eller, läkaren på huddinge sjukhus gör det och tyckte det var otroligt viktigt att jag kontrolleras noga.. min BM tror att jag har synfel & stressar(därav blodtrycket och huvudvärken) och tar det hela inte speciellt allvarligt.
    Alltså har man inte högt blodtryck och protein i urin så är det inget hvf.
    Absolut inte. Protein i urin skall finnas  tillsammans med högt blodtryck.

Som sagt ingen blodförgiftning utan högfeber. Samma sak gäller hvf ..
  • jassy
    Saaaraa skrev 2007-11-07 11:53:35 följande:
    Nej, det är sant. Men Ts hade ju protein i urinet?  jag hade 1+ protein ser jag nu i papprena men endast 1+ är inte speciellt mycket för en gravid kvinna, men iom att jag hade förhöjt blodtryck, huvudvärk, illamående osv.. så menade han att det var viktigt att hålla koll.Även om hon kanske inte har det nu, så kan det vara på G.. det kan komma närsomhelst. bättre att ha koll så att det märks tidigt.
    jo det kan komma närsom.
    men det kommer inte smygandes med först protein i urin och sedan högt blodtryck.

Utan det höga blodtrycket + proteinet dyker upp sammtidigt.
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 11:56:00 följande:
    Vart har du fått den informatonen ifrån?
    Det är vetenskapligt bevisat. Aldrig någonsin har en gravid kvinna fått hvf och inte haft högt blodtryck i samband med protein i urin.
  • jassy
    hannamiller skrev 2007-11-07 12:04:37 följande:
    Man vet inte riktigt varför man får HF.. Dom håller på att forska i det..
    Jo pågrund av övervikt.
    Hög ålder, ärftlighet, diabetes ..
  • jassy
    Alltså om det är protein i urin utan tecken på högt blodtryck så är det flytningar...
    Är det protein i urin i sammband med högt blodtryck betyder det att njurarna läcker protein och det är alltså då ett hvf.

Man undersöker inte en gravid för hvf om hon inte har högt blodtryck... Man gör alltså inte det. Åker du till akuten och säger att du tror att du har hvf då ditt blodtryck är hur normalt som helst. Så gör dom samma sak där; tar ditt blodtryck och kollar ditt urin.. visar ditt blodtryck normalt så shickas du hem, och ditt urin shickas på urinodling misstanke på uvi då du har protein i urin. Mer görs inte.

SKulle det i annat fall visas att du har onormalt blodtryck tex: övertryck som överstiger 140 och undertryck som överstiger 80, och protein i urin så görs vidare undersökningar.

Tyvärr alltså. spelar ingen roll om du åker till akuten. Sålänge ditt blodtryck är stabiliserat så shickas du hem...
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 12:52:14 följande:
    Okej. Men jag ska kolla blodtrycket igen på fredag. Så får jag se.
    Men det spelar ingen roll vad jag skriver.. Så varför fråga här på fl.?
    Jag är Undersköterska med specielkompetens. Har jobbat på förlossning/sjukhuset/ålderdomshem ..

Dtt blodtryck kan stiga varje vecka om det är så. Och det gör det speciellt hoss gravida kvinnor. Det kan stiga från 90/60 från ena veckan till att ligga på 120/75 den andra veckan för att sedan ligga på 140/80 nästa vecka... för att sedan ligga på 110/65 veckan d'ärefter.

Så länge inte det stiger över 140/80 så är det ingen fara för hvf. Det bara är så...
    Sen blodtrycket varierar, alltså beroende på rörelse, hur vi mår, stress osv. Sålänge inte undertrycker överstiger 80 och sålänge övertrycker överstiger 140. SÅ är det ingen fara.

Sen är det upp till dig om du vill oroa dig och vara rädd för att det kan vara hvf. Jag meddelar bara ren fakta!!!
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 12:36:02 följande:
    Jag har inte ens sagt att jag ska åka till akuten. Jag undrade om blodtrycket. Och du kan ju läsa vad andra har skrivit. Det kan komma smygandes. Och mitt blodtryck hade ökats från förra gången. Jag har inte sagt att jag har havandeskapsförgiftning. Utan undrade om blodtrycket.
    ja och det har du fått flera svar på.
    Vi kan inte göra mer än skriva av det vi har erfarenhet ifrån...
    Mitt blodtryck har legat såhär sedan jag blev gravid . 110/55 140/80 135/65 120/50 120/65 120/75 Det varierar liksom.

Det är inte så att bara för att du hade 95/55 i början att det ska ligga så resten av ditt liv liksom... Eftersom du skriver att det har höjts ganska mycket tycker du! Det är vad ett blodtryck gör, VARIERAR! Sålänge det ligger på en normalskala så får den variera hur mycket den vill.
  • jassy
    Saaaraa skrev 2007-11-07 13:15:18 följande:
    men TS påstår faktiskt inte att hon har hvf.. hon undrade om man måste ha högt blodtryck och hur högt det ska vara för att räknas som högt.vid det här laget tror jag hon har fått svar på frågorna..det är ju inte fel av henne för att hon försöker vara säker när hon hon känner sig lite orolig pga att hon faktiskt har protein och att trycket höjs stegvis hela tiden!
    Absolut inte påstått att hon påstår att hon har hvf.
    Man anser inte att ett blodtrycks höjs genom att den varierar.
    Det är liksom det ett blodtryck ska göra..
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 13:11:58 följande:
    Men ursäkta så jävla mycket då. Det är väl inte jag som bestämmer när jag ska kolla blodtrycket. Du skriver ju att om man inte har både högt blodtryck och äggvita så är det inte havandeskapsförgiftning. Så om mitt blodtryck har stigit ännu mer nu så kan jag inte ha det eller? Bara för det inte kom samtidigt?
    Men om du hade det så hae båda kommit på samma gång.
    Jag försöker förklara för dig att du inte kan ha hvf om ditt blodtryck ligger på 120/75. isånnafall skulle du vara den första... Som fått hvf utan ett symptom som högt blodtryck.
  • jassy
    Anonym skrev 2007-11-07 13:11:58 följande:
    Men ursäkta så jävla mycket då. Det är väl inte jag som bestämmer när jag ska kolla blodtrycket. Du skriver ju att om man inte har både högt blodtryck och äggvita så är det inte havandeskapsförgiftning. Så om mitt blodtryck har stigit ännu mer nu så kan jag inte ha det eller? Bara för det inte kom samtidigt?
    Jag har försökt att förklara hundra gånger.
    Och det verkar inte gå in i huvet på dig. ( ursäkta språket )
    Men ett blodtryck som stiger från 95/55 till 120/75 TYDER INTE PÅ HVF!!
    HADE DITT BLODTRYCK STIGIT FRÅN 99/5 UPP TILL 120/90 då hade man börjat misstänka.. jag orkar inte diskutera mera för det är alltså vetenskapligt omöjligt att ha hvf utan att blodtrycket visar högt me det samma..
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning?