• Lequisha

Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!

Hej på er.
    Snart börjar det bli jul och detta blir våran första jul här i Portugal. Jag vill ju gärna ha julskinka till julen som kommer snart. Men vad är julskinka?
    Alltså, vad är det egentligen man beställer hos slaktarn för att få rätt bit på grisen?

• Svar på tråden Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!
  • Ex ungue leonem
    Lequisha skrev 2007-11-07 11:56:40 följande:
    Hej på er.Snart börjar det bli jul och detta blir våran första jul här i Portugal. Jag vill ju gärna ha julskinka till julen som kommer snart. Men vad är julskinka? Alltså, vad är det egentligen man beställer hos slaktarn för att få rätt bit på grisen?
    Skinkan sitter ju bak på grisen ju
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Lequisha

Jo men är det hela skinkan, eller övre eller nedre delen av skinkan på grisen
    Och är det någon som kan den spanska eller portugisiska benämningen så får ni gärna skriva den oxå.

• Ex ungue leonem
    Lequisha skrev 2007-11-07 18:05:34 följande:
    Jo men är det hela skinkan, eller övre eller nedre delen av skinkan på grisen Och är det någon som kan den spanska eller portugisiska benämningen så får ni gärna skriva den oxå.
    Du kan googla efter spanska eller portugisiskt/ svensk lexikon.Sedan kan du ggola på hur grisens styckdetljer sitter/o vad de heter.Vi får ju också leta.Så ansträng dig lite
  • TrailerTrash

Brukar annars finnas på Ikea,färdig julskinka

one people, one nation, one destiny
  • Lequisha
    PoodleMy skrev 2007-11-07 18:08:28 följande:
    Du kan googla efter spanska eller portugisiskt/ svensk lexikon.Sedan kan du ggola på hur grisens styckdetljer sitter/o vad de heter.Vi får ju också leta.Så ansträng dig lite
    Jag gör ju det, jag frågar här.
  • Ex ungue leonem
    Lequisha skrev 2007-11-07 20:12:43 följande:
    Jag gör ju det, jag frågar här.
    Har du sökt själv? Via internet och ute i affärer då?
  • Lequisha
    PoodleMy skrev 2007-11-07 20:16:17 följande:
    Har du sökt själv? Via internet och ute i affärer då?
    Har du några problem med att jag frågar här eller?
  • Ayishaaa

Min kompis brukar köpa det på Ikea =D

• Lequisha
    Ayishaaa skrev 2007-11-07 20:46:26 följande:
    Min kompis brukar köpa det på Ikea =D
    Vi har inte Ikea här. Finns bara på fastlandet och vi bor på Madeira. Trodde aldrig jag skulle sakna Ikea så mycket
  • Ayishaaa
    Lequisha skrev 2007-11-07 20:47:25 följande:
    Vi har inte Ikea här. Finns bara på fastlandet och vi bor på Madeira. Trodde aldrig jag skulle sakna Ikea så mycket
    Ahaa, okej...då kan jag inte hjälpa dig..jag äter ju inte gris, vet faktiskt inte vilken del man lägger på bordet, hehe...Hoppas du hittar lösningen iaf det är bra att hålla i sina traditioner =D
Svar på tråden Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!