• Lequisha

Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!

Hej på er.
    Snart börjar det bli jul och detta blir våran första jul här i Portugal. Jag vill ju gärna ha julskinka till julen som kommer snart. Men vad är julskinka?
    Alltså, vad är det egentligen man beställer hos slaktarn för att få rätt bit på grisen?

• Svar på tråden Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!
  • Lequisha

Jo men är det hela skinkan, eller övre eller nedre delen av skinkan på grisen
    Och är det någon som kan den spanska eller portugisiska benämningen så får ni gärna skriva den oxå.

• Lequisha
    PoodleMy skrev 2007-11-07 18:08:28 följande:
    Du kan googla efter spanska eller portugisiskt/ svensk lexikon.Sedan kan du ggola på hur grisens styckdetljer sitter/o vad de heter.Vi får ju också leta.Så ansträng dig lite
    Jag gör ju det, jag frågar här.
  • Lequisha
    PoodleMy skrev 2007-11-07 20:16:17 följande:
    Har du sökt själv? Via internet och ute i affärer då?
    Har du några problem med att jag frågar här eller?
  • Lequisha
    Ayishaaa skrev 2007-11-07 20:46:26 följande:
    Min kompis brukar köpa det på Ikea =D
    Vi har inte Ikea här. Finns bara på fastlandet och vi bor på Madeira. Trodde aldrig jag skulle sakna Ikea så mycket
  • Lequisha
    Kermit123 skrev 2007-11-07 20:55:35 följande:
    Du ska ju ha en bonefreechristmasham....*ASG* Lyckatill!
    Tala om vad fan det heter på spanska då grodjävel
    puss
  • Lequisha

Eller ja, portugisiska funkar ju ännu bättre då jag ju faktiskt bor i portugal hmm

• Lequisha
    Hannajo skrev 2007-11-07 21:01:18 följande:
    Det är ju inte bara att köpa en skinka (men jag tror det är hela skinkan man använder), det ska ju göras något med den (rimma?) förutom allt det där man gör själv, koka och griljera. Dvs när vi köper skinka i Sverige är det inte bara en fryst skinka, utan något mer har gjorts. Min man (som är den som är bäst av oss två på matlagning) säger att det inte är helt lätt att få det att bli gott.
    Äntligen nån som förstår mig Ja, precis. Det är allt det där jag undrar över. Tack!

Tack Ayishaaa oxå. Jag vet att du inte äter skinka men ni har säkert massa andra smaskigheter som jag inte skulle tacka nej till heller.
  • Lequisha
    Kermit123 skrev 2007-11-07 21:07:15 följande:
    Inbjudan!Välkommen till fam. Grodjävlar 24/12 (eller när fan du vill) på lite äkta svensk grisrumpa.Ni skulle hållit er i gråruggiga sverige.När vi ses så ska du få julskinka så det räcker och blir över.
    Och pizza
  • Lequisha
    Kermit123 skrev 2007-11-07 21:10:57 följande:
    Och en heldag på IKEA
    Jaaaa.....så är man säkert less efter 5 minuter hahaha. Inte på maten dock, hmm mums. Men du, logga in på skype istället för att sitta här och vara OT i min tråd
Svar på tråden Julskinka i Spanien eller Portugal? Hjälp!!