• Ester77

ALLERGI!!!

Min 14 månaders gamla son åt till lunch blodpudding med lingonsylt, och gissa om jag blev rädd när han 5 minuter efter maten var klar fick stora röda märken på kinden. Märkerna såg ut ungefär som sorkbett modell stora. Efter en timme lade de sig och efter kontakt med sjukvården är det bestämt att han ska stanna hemma.

När jag tänkter efter har han faktiskt en gång innan, efter samma maträtt, fått ett utslag på kinden. Jag kommer i håg att jag då tänkte att det var lingonsylt på kinden som jag missat att torka bort.

Får vara uppmärksam nu på sylt, och frukter. Klart att han ska äta frukt och grönt men man får väl vara mer uppmärksam och sedan också undvika lingonsylt.

Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden ALLERGI!!!
  • nybliven lappjänta

var det köpt eller hemgjord sylt?

• Ester77

Köpt och den ska vara utan tillsatt socker.

• nybliven lappjänta

min syster var nämligen allergiskt mot nån tillsats i sylten när hon var liten,jag menar bara att det kan vara nån tillsats och inte lingonen isig.
    känner du nån som kokar egen sylt utan tillsatser kan du ju prova med det nästa gång.
    kan ju även vara något i själva blodpuddingen som han inte tål.
    allergier kan vara kluriga,flera av mina barn har reagerat på olika saker som små men sen har det vuxit bort(matallergin alltså)
    men som du skrev det är bara att vara uppmärksam, vänta ett tag till nästa gång och prova igen så ser du ju om han reagerar igen
    gör han det så kan du prova utan sylt gången efter reagerar han ändå så var det inte sylten.
    lycka till

• vicki 83

kolla på innehållsförteckningen för det e inte ovanligt att de blandar i äpple i lingonsylten just för att det blir billigare. och det e ju rätt vanligt med allergi mot stenfrukter och dit räknas ju äpplen bla!

Svar på tråden ALLERGI!!!