• Korint

Varför ska man kratta löv?

Ja, varför ska man kratta bort löven? De multnar väl på gräsmattan likväl som i komposten? Eller är det dåligt för gräset om de ligger kvar?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Varför ska man kratta löv?
  • Bempa

Vi krattar inte bort dom, för lata antar jag, det gör vi i vår istället

• MansonDust

Vi krattar inte. Det mesta blåser bort & det andra förmultnar. Klipper på löven med så det flyger runt. Flört Grannarna gör likadant.

Mamma till Star 021017 & Ninja 060522, samt två små änglar..
  • Pikku Enkeli

Vi har så enormt mycket och gräsmattan mår inte alltid bra av att bli helt täckt.

• FiaÅkotten

för att det ser ut som ett slagfält i trädgården på våren om man inte gör det. Men tja vår trädgård ser helt enkelt för taskig ut på våren när snön smälter. Löven ligger ju kvar men man kan ju tänka att gräset skyddas lite
    Kratta får man göra i vilket fall bara att välja nu eller sen!

• Im Fabulous

Man kväver gräset. Dessutom tar förmultningsprocessen många många år, alltså behöver man ta bort löven en gång om året.

• älska livet

jag krattar..är så less på det..vill flytta till nästa höst..gräsmattan blir så jordig om löven ligger kvar..gräsmattan blir inte fin då tycker jag

• MrsNelson

man ska kratta löv endast om man inte har något bättre för sig!Alltså skiter jag i det, dom ligger bra där dom ligger...våran gräsmatta har vare sig dött, klagat eller möglat ...

• Stjärnstoft

Om det inte är en tjock matta av löv så kör över löven med gräsklipparen - det mår gräsmattan bara bra av!

• Korint

Ja, jag har krattat lite sporadiskt där det blåst upp stora drivor med löv. Tänkte att det nog blir för tätt för gräset att ligga under en gigantisk lövhög som blir klafsig. Och så har jag krattat bort löven under träden, där de täckt gräset. Men resten av gräsmattan tänkte jag skita i att kratta. Tänkte bara höra hur ni andra gör.

Tack för era svar!

• annsve

Man måste verkligen inte - vem krattar i skogen :)

Svar på tråden Varför ska man kratta löv?