Ansvarsfördelning i styvfamiljen
Jag hoppas att det är fler som har åsikter och råd i detta. Jag funderar över ansvarsfördelningen i styvfamiljen. Framförallt det här med om det är den andra biologiska föräldern som skall ställa upp om den första inte kan. Hos oss är det så att jag har två bonusbarn och när deras mamma inte kan lösa situationen ringer hon alltid till min man och säger att han skall ställa upp och hjälpa henne. Detta kan förstås verka logiskt då det är deras barn. Problemet som nu har uppstått är att hon är gravid med sin nya kille (eller sjuk som alla säger). Så nu kan hon inte göra aktiviteter med barnen längre utan min man måste göra mycket mer. Detta motsatte jag mig starkt i början då hon inte skaffade barn med min man utan med sin och då borde han hjälpa till mer. Nu är det i slutet av hennes graviditet och min man har aldrig sagt nej. Nu klarar hon nästan ingenting och går bara hemma. Då har hon och hennes man bestämt att han skall jobba borta så det har han gjort de senaste månaderna vilket inneburit att min man fått hjälpa till mycket mer DÄR. Jag förstår allt det här med att det är hans barn och att han är skyldig att hjälpa dem, men någonstans mitt i detta tycker jag att gränsen finns där han hjälper henne för att hon är gravid. Jag vet själv inte var gränsen går, den är inte direkt självklar. Jag vet bara att det har blivit en mycket jobbigare situation för oss.
Hoppas på råd och stöd av andra som också upplevt detta.