Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Tramsbyttan

fastighetsmäklare!!

Undrar allt möjligt om yrket, utbildningen, grundlön, när man börjar få provision, hur många % provision, hur mycket arbetstid som skiljer beroende på vart man jobbar, hur många helger/månad och hur många kvällar/månad och ungefärlig lön..etc..

Funderar på att börja plugga nämligen, men det är skoj med lite fakta. :)

• Svar på tråden fastighetsmäklare!!
  • Sofffy

Hej!

Jobbar som mäklarassistent sedan 2 år tillbaka på en av stockholms största fastighetsmäklare. Jag vet att det skiljer sig väldigt mycket i både arbete och lön beroende på vilken firma man arbetar på och hur dessa mäklare marknadsför/nischar sig (vissa har stora annonser i tidningar som kostar mkt+ internet andra annonserar endast på nätet).

På vårat företag arbetar mäklarna endast efter provision och har ingen fast lön. Ingen är över 35 och många jobbar dygnet runt men tjänar otroligt mycket pengar. Det intrycket jag har fått är att alla mäklare i princip arbetar som egna företagare och bestämmer själv sin egen arbetstakt och hur mkt man vill tjäna/hur många objekt man har tid/ork att bolla med samtidigt. detta förutsätter såklart att man är en duktig säljare.

Jag har funderat på att själv bli mäklare, men efter noga övervägande struntat i det. Söndagarna går ju helt bort, eftersom man har visningar då o jag är inte villig till det då det är då mitt barn o min man är lediga. Sen är det mycket obekväm arbetstid som jag inte tycker det är värt att ge om man har barn. Tex. Kan man ju få gå på möten o arrangera o fixa kring försäljningar som aldrig blir av, om säljarna inte vill sälja eller om de väljer en annan mäklare. Det positiva är ju dock att man själv kan planera sin egen arbetstid.

Vet inte vart du tänkt o jobba som mäklare. Det är ju tex stor skillnad på arbetstid, förhållanden och lön om man jobbar i storstäder i förhållade till mindre orter.

Hur som helst så önskar jag dig stor lycka till med din framtida yrkeskarriär!!

/Sofia

• Tramsbyttan

Tack för all info!!!
    Har ju även funderat på mäklarassistent, men inte riktigt bestämt mig. Jag bor i Skåne och har faktiskt tänkt att bli här nere, men ev. jobba i Helsingborg eller Ängelholm om det går. Tror det kan skilja en del på löner mellan olika företag, men jag visste inte att vissa jobbade på enbart provision.
    Fast å andra sidan räcker det ju att sälja EN lägenhet i sthlm per år så får man in en helt ok summa.. hehe.. ;)

Får se om jag kommer in på utbildningen till våren. Håll tummarna!!

Har du någon särskilt utbildning??

Tack Sofffy!!!!!

• sommartorpet

Ska man klara sig på att sälja en lgh så kan et nog inte vara vilken lgh som helst. Eftersom nästan alla mäklare är egna företagare så är det liksom inte pengar in och så ner i fickan med allt - skatten.

Börja räka baklänges så ser du ungefär hur mycket man måste förmedla för att få ut en hyfsad lön.
    Hyra, knappt under 60.000 per år
    Telefon mm säkert runt 25.000 per år
    Alla mäklae jag haft som kunder snittar nog ungefär 5000 i veckan i annonskostnader vilket ger 250.000 per år.
    Runda av det och lägg till lite representation, datorer mm och säg att det kostar att driva runt på ungefär 400.000 per år.
    Vill du sedan ha en lön på 25.000 i månaden så blir det ytterligare 400.000 per år i kostnader. alltså behöver du få in provisioner på 800.000 vilket med en provision på 5% ger förmedlat värde på 16 miljoner så lite mer än en lgh per år får du nog räkna med.

• Tramsbyttan

Jag var inte alls ironisk med det jag skrev i förra inlägget.. ;)

Självklart tror jag inte att man enbart behöver sälja EN lägenhet om året för att gå runt. Menade mer på att en lägenhet i sthlm kostar ungefär lika mkt som halva skåne. :)

• Sofffy

Hej igen Tramsbyttan!¨

Som ja skrev i mitt inlägg så tror jag att det skiljer sig extremt mkt mellan olika mäklarfirmor i lönevillkor osv. Säkert finns det många företag där man har en viss garantilön och en provisionsdel, jag har ju bara erfarenhet från vårat företag.

Jag har ingen särskild utbildning för att vara mäklarassistent. Dock har jag en magisterutbildning i från universitetet sedan tidigare, men det var inget krav för tjänsten. Dock måste man vara grymt serviceminded, organiserad, social och ha skinn på näsan så att mäklarna inte kör med dig för mycket

Det kan vara en bra inkörsport att börja arbeta som mäklarassistent om du pluggar/eller avser att plugga till mäklare eftersom mäklare måste kunna allt det som assistenten gör samt att tentorna blir lättare då man kan praktisera teorin i praktiken i mäklarprocessen.

Jag håller tummarna att du kommer in!

• leniz00

Följde tråden- vet att den har några år på nacken, men har några frågor som du kanske kan hjälpa mig med. Jobba som mäklarassistent låter intressant - vad ligger lönen på och hur mycket ob jobbar man?

Svar på tråden fastighetsmäklare!!