Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Tramsbyttan

fastighetsmäklare!!

Undrar allt möjligt om yrket, utbildningen, grundlön, när man börjar få provision, hur många % provision, hur mycket arbetstid som skiljer beroende på vart man jobbar, hur många helger/månad och hur många kvällar/månad och ungefärlig lön..etc..

Funderar på att börja plugga nämligen, men det är skoj med lite fakta. :)

• Svar på tråden fastighetsmäklare!!
  • Sofffy

Hej!

Jobbar som mäklarassistent sedan 2 år tillbaka på en av stockholms största fastighetsmäklare. Jag vet att det skiljer sig väldigt mycket i både arbete och lön beroende på vilken firma man arbetar på och hur dessa mäklare marknadsför/nischar sig (vissa har stora annonser i tidningar som kostar mkt+ internet andra annonserar endast på nätet).

På vårat företag arbetar mäklarna endast efter provision och har ingen fast lön. Ingen är över 35 och många jobbar dygnet runt men tjänar otroligt mycket pengar. Det intrycket jag har fått är att alla mäklare i princip arbetar som egna företagare och bestämmer själv sin egen arbetstakt och hur mkt man vill tjäna/hur många objekt man har tid/ork att bolla med samtidigt. detta förutsätter såklart att man är en duktig säljare.

Jag har funderat på att själv bli mäklare, men efter noga övervägande struntat i det. Söndagarna går ju helt bort, eftersom man har visningar då o jag är inte villig till det då det är då mitt barn o min man är lediga. Sen är det mycket obekväm arbetstid som jag inte tycker det är värt att ge om man har barn. Tex. Kan man ju få gå på möten o arrangera o fixa kring försäljningar som aldrig blir av, om säljarna inte vill sälja eller om de väljer en annan mäklare. Det positiva är ju dock att man själv kan planera sin egen arbetstid.

Vet inte vart du tänkt o jobba som mäklare. Det är ju tex stor skillnad på arbetstid, förhållanden och lön om man jobbar i storstäder i förhållade till mindre orter.