Inlägg från: Sofffy |Visa alla inlägg
  • Sofffy

fastighetsmäklare!!

Hej!

Jobbar som mäklarassistent sedan 2 år tillbaka på en av stockholms största fastighetsmäklare. Jag vet att det skiljer sig väldigt mycket i både arbete och lön beroende på vilken firma man arbetar på och hur dessa mäklare marknadsför/nischar sig (vissa har stora annonser i tidningar som kostar mkt+ internet andra annonserar endast på nätet).

På vårat företag arbetar mäklarna endast efter provision och har ingen fast lön. Ingen är över 35 och många jobbar dygnet runt men tjänar otroligt mycket pengar. Det intrycket jag har fått är att alla mäklare i princip arbetar som egna företagare och bestämmer själv sin egen arbetstakt och hur mkt man vill tjäna/hur många objekt man har tid/ork att bolla med samtidigt. detta förutsätter såklart att man är en duktig säljare.

Jag har funderat på att själv bli mäklare, men efter noga övervägande struntat i det. Söndagarna går ju helt bort, eftersom man har visningar då o jag är inte villig till det då det är då mitt barn o min man är lediga. Sen är det mycket obekväm arbetstid som jag inte tycker det är värt att ge om man har barn. Tex. Kan man ju få gå på möten o arrangera o fixa kring försäljningar som aldrig blir av, om säljarna inte vill sälja eller om de väljer en annan mäklare. Det positiva är ju dock att man själv kan planera sin egen arbetstid.

Vet inte vart du tänkt o jobba som mäklare. Det är ju tex stor skillnad på arbetstid, förhållanden och lön om man jobbar i storstäder i förhållade till mindre orter.

Hur som helst så önskar jag dig stor lycka till med din framtida yrkeskarriär!!

/Sofia

• Sofffy

Hej igen Tramsbyttan!¨

Som ja skrev i mitt inlägg så tror jag att det skiljer sig extremt mkt mellan olika mäklarfirmor i lönevillkor osv. Säkert finns det många företag där man har en viss garantilön och en provisionsdel, jag har ju bara erfarenhet från vårat företag.

Jag har ingen särskild utbildning för att vara mäklarassistent. Dock har jag en magisterutbildning i från universitetet sedan tidigare, men det var inget krav för tjänsten. Dock måste man vara grymt serviceminded, organiserad, social och ha skinn på näsan så att mäklarna inte kör med dig för mycket

Det kan vara en bra inkörsport att börja arbeta som mäklarassistent om du pluggar/eller avser att plugga till mäklare eftersom mäklare måste kunna allt det som assistenten gör samt att tentorna blir lättare då man kan praktisera teorin i praktiken i mäklarprocessen.

Jag håller tummarna att du kommer in!

Svar på tråden fastighetsmäklare!!