• BetterOffAlone

Livmoder

Jag har lite frågar som jag skulle bli jätte glad om ni kunnde hjälpa mig att svara på.

Jag var hos doktorn och gjorde VUL, pga upprepade missfall.

Dom upptäckte att jag hade "anorlunda" form på livmodern, vilket kunnde riskera förtidig förlossning.

Och dom sa att det inte kunnde ha med mina missfall att göra.

Någon som har varit/är i liknande situation?!

Vill ju gärna veta mer om detta, hur det gått för andra osv..

Sen vill jag fråga om ni som haft en "skiljeväg" i livmodern kunnde berätta lite om det?!

Har också höra att man kan ha skadad slemhinna, någon med erfarenheter?

Sedan mitt första mf (har haft 8 st) har jag haft konstig mens, väldigt slemmig, och mycket segt/trådigt brunfärgat.

Är det normalt?

Jätte tacksam för svar

• Svar på tråden Livmoder
  • magis

BetterOffAlone -

Beklagar verkligen alla dina missfall. Det är mycket troligt att din livmoder är orsaken till dem men det kan man inte säkert säga innan du gått igenom en utökad missfallsutredning där de undersöker dina hormon-nivåer, genetik (kromosomer), koagulation, auto-immuna faktorer, vitaminbrist mm. mm. har du genomgått ngn ordentlig utredning?

Beskrev läkarna för dig i detalj på vilket sätt din livmoder har en avvikande form? Det finns ju flera typer av mer- eller mindre vanliga abnormaliteter och beroende på vilken form det är kan man generellt säga hur hög risken är att den påverkar graviditeten. När de gjorde ditt VUL, sprutade de då först in kontrast (koksalt)?

Jag har själv en MYCKET ovanlig anomalitet - en liten (underutvecklad) T-formad livmoder, ganska extremt anteflekterad. Den expanderar inte, och detta är med största sannolikhet orsaken till varför mina två foster inte kunde utvecklas efter v.10 och 11. (MA). Efter mitt andra MA skarapades jag och efter det kom min mens aldrig tillbaka, jag hade dock ÄL varje månad. Efter ett år fick jag äntligen diagnosen - sammanväxningar (Asherman's Syndrom) orsakade av skrapningen. Dessa sammanväxningar togs nyligen bort med en titthålsoperation (hysteroskopi m. resektion) - Nu har jag min första riktiga mens på över 18 månader.

BetterOffAlone - KRÄV en utökad missfallsutredning och remiss till hysteroskopi om du inte redan gjort det. Hör av dig och berätta hur det går.

Jag önskar dig lycka till! /Magis

• Hjartesjalen

Kan du ha endometrios tro, pga det sega bruna du beskriver? Har du valdigt ont nar du har el ska fa din mens?

• Bliglin

Jag tycker att det låter konstigt att läkarna säger att 8 mf INTE beror på din livmoderform när de nu konstaterat att du har en annorlunda form.

Jag har INTE skiljevägg, jag har en tvådelad, eller dubbel, livmoder sk uterus biconaris. Jag tycker att du ska be att få göra en ordentlig kontraströntgen av livmodern så att de kan se exakt hur den ser ut. Men jag vet att OM man har en skiljevägg så är den ofta orsak till återkommande tidiga missfall pga att embryona kan fästa på skiljeväggen (som består av collagen istf endometrium) men inte särskilt länga, därav missfallet.

Jag vet exempel på kvinnor som opererat bort skiljeväggen med bra resultat

Men om du nu inte har skiljevägg utan tvådelad livmoder t ex så förklarar det ju iof inte missfallen... men be att få göra röntgen, som sagt.
    Stort lycka till!

• BetterOffAlone

Vi har gjort utredning, lämnat blodprover, men exakt vilka prover vi gjort vet jag faktiskt inte.

Vi går på MAS i Malmö.

Någon som vet något mer man borde kolla, som man kanske borde påminna/ge förlag till läkarna om?

Tyvär verkar dom vara lite dåliga på att höra av sig, är sååå trötta på att behöva ringa och tjata om tid hela tiden, känns som om dom inte bryr sig eftersom dom lovar att ringa tillbaks, men icke

• BetterOffAlone

HEj! Nu äntligen fick vi svar på vårt mejl om vi inte kunnde få komma och göra den här kontraströntgen för att se om man har en skiljeväg, gissa vad läkarna skriver tillbaks...

"Vi anser att ingen vidare utredning är aktuell. Orsaken till dina missfall får anses oförklarad."

Det var allt, blev helt paff, får dom verkligen göra såhär? Borde dom inte fortsätta utredningen om det finns mer att kolla? Eftersom dom ännu inte hittat något.

Det var ju dom själv som sa att vi kunnde göra den här "spolningen" och förklarade att det kunnde ha med missfall att göra.

Känner mig såå besviken på hur vi blivit behandlade av läkare alltså

Självklart skrev vi tillbaks att vi ville ha en förklaring på varför vi inte skulle få fortsätta. men ännu har vi inte fått något svar.

• mirakelhopp

Jag har oxå genomgått en missfallsutredning. Har 3 tidiga MF och en ofostrig grav. efter IVF. Känns som vi testat allt. Inget har hittats. Vi har verkligen lämnat ALLA prover som finns.

Har dock fått en remiss till en läkare i Borås som har goda testresultat för upprepade missfall. Känns som att det är sista utvägen.

• BetterOffAlone

mirakelhopp

Menar du att det finns läkare i Borås som vet lite mer?

Jag har just pratat med min läkare ang svaret vi fick.. Hon sa att eftersom vi gjort ett 3d ul, så behövde man inte göra någon kontrast.
    SÅ dom sa att dom inget mer kunnde göra, man fick bara hoppas på att det kanske gick vägen till slut.

Vad gör man nu? Känns hopplöst

• mirakelhopp

Ja, han finns på sjukhuset i Borås. Ska dit nästa vecka faktiskt. Jag vet inte exakt vad utredningen handlar om, men trombyl är inblandat. Jag har iallafall beslutat mig för att höra vad han har att säga..

• Unbornchild

Hej Ts.
    Jag är en av de som har en skiljevägg i min livmoder, som gör att jag har 2 "rum" i min livmoder...kallas även uterus septus.
    Har du fått röntgas eller nåt..för att på mig var det det enda sättet för de att se vad jag hade för typ...
    hoppas allt går bra..

Svar på tråden Livmoder