• nisv

Sankt bernard?

Hej jag funderar på att köpa en st bernhard och tänkte höra om för och nackdelar.
    Någon kunnig kanske vill skriva någon rad.

Har en son på 3 månader, men har hört att dom är väldigt familje kära så det ska väl inte vaar något problem=)

• Svar på tråden Sankt bernard?
  • iii

Jättegoa hundar, men det är viktigt att lägga ner tid på att hitta en seriös uppfödare. Se till att uppfödaren endast avlar på hundar med bra temperament och friröntgade hundar. Tidigare har rasen haft rykte om sig att ha problem med dåligt temperament, men vet inte hur det ser ut i dagens läge. Det är delvis därför jag tycker det är så viktigt med en bra uppfödare.

Fördelarna är att de är ofta lugna, och mysiga. Kräver inte alltför mycket motion eller mental stimulans som andra raser kan göra. Bra vakthund också.

Nackdelarna är dels att de oftast inte blir så gamla. De dregglar och är klumpiga. Tar stor plats. Har allt för ofta hälsoproblem som ex. höftledsfel.Kostar en del i matkostnader

Med så stora raser gäller det att uppfostra rätt från början. Man vill inte ha en trotsig st bernard på 70kg

• nisv

hehe ne precis, vi har hittat en bra uppfödare som tur är, så det är väl bara att slå på stort nu då.

• nisv

Det blir rill att kolla på valparna till veckan=) sen så får vi kanske hem en den 6 då.

• Utlandssvensk

Annars kan jag varmt rekommendera en Leonberger som alternativ. Det är ocksâ en stor och lugn ras som älskar barn, men som inte dreglar...

• nisv

okej dom som vi var hos igår hade 4 stora sankt bernhard och jag upplevde det inte som att dom dreglade något mkt alls.

Vi tingade iaf en valp igår så det är ca 4 veckor tills den kommer hem till oss=)

• Ex ungue leonem
    nisv skrev 2007-11-13 13:57:01 följande:
    okej dom som vi var hos igår hade 4 stora sankt bernhard och jag upplevde det inte som att dom dreglade något mkt alls.Vi tingade iaf en valp igår så det är ca 4 veckor tills den kommer hem till oss=)
    De var bara 4 veckor el hur? Vänta tills blir äldre
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Ex ungue leonem
    PoodleMy skrev 2007-11-13 14:00:11 följande:
    De var bara 4 veckor el hur? Vänta tills blir äldre
    Då skall du få se på dregel
  • Lillevida

Precis.. Har haft en New Foundland, o de e ju i princip samma sak.. Det gick knappt att klappa den.. Ett tips!! Kolla på Beethoven.. Lycka till med din valp..

• Ex ungue leonem
    nisv skrev 2007-11-13 13:57:01 följande:
    okej dom som vi var hos igår hade 4 stora sankt bernhard och jag upplevde det inte som att dom dreglade något mkt alls.Vi tingade iaf en valp igår så det är ca 4 veckor tills den kommer hem till oss=)
    När de blivit en robust vove på över 50 kg Då blir de annat menar jag.
  • nisv

ne hon hade 4 vuxna hundar och jag upplevde det inte som att dom dreglade något mkt. ja han blir en best på 80 kg

• Ex ungue leonem
    nisv skrev 2007-11-13 17:18:28 följande:
    ne hon hade 4 vuxna hundar och jag upplevde det inte som att dom dreglade något mkt. ja han blir en best på 80 kg
    Hur länge umgicks du med de stora hundarna.Så att du hann avgöra det?
  • iii

Det beror lite på vad det är för typ av st bernard när det gäller dreggling. Korthåren har ofta mindre "läppar" och dregglar inte speciellt mycket. De långhåriga däremot dregglar, säkert 90% utav dom

Även om de vuxna hundarna hos uppfödaren inte dregglade så va beredd på att din valp mycket väl kan göra det. Inte konstant hela tiden, men vid värme och när de druckit osv.. Blir inte så fräsht på väggarna tex när vovven får för sig att skaka det av sig
    Men det är en del av deras charm

• nisv

ja det är inte direkt så att jag väljer bort en hund jag vill ha för att den dregglar=) den får dreggla runt på mia väggar så mkt den vill.

Svar på tråden Sankt bernard?