• Pallas

Kan stafylokocker slå sig på öronen?

Vår lille son på elva månader har nu gått igenom 5 olika penicillinkurer i två omgångar för att få bukt med hans envisa öroniflammation. Efter avslutad sistakur har han nu börjat ta sig för öronen, vara allmänt gnällig, samt börjat skrika/prata/gapa väldigt högt. Det är lite svårt för oss att bedöma vad som är tokigt här (ska ringa läkaren på måndag men vill gärna ha lite kött på benen innan) eftersom han samtidigt håller på att få sina sex första tänder på en gång.

I allafall så undrar jag om staffar kan ge utslag som öif eftersom makens kollega just berättade att han nligen haft det och fått lov att behandlas med dubbel dos tetracyklin. Ska försöka få till en lite grundligare utredning av vår gosses öron även om han inte verkar ha ont på det sätt som han hade när vi upptäckte öif första gången.

• Svar på tråden Kan stafylokocker slå sig på öronen?
  • Anna70

Vill också tipsa om att det har kommit nya metoder för att hjälpa öronbarn, vet inte exakt hur det fungerar eller var det görs, men jag vet att man i Finland har forskat om att ge nässpray med "snälla" bakterier för att minska risken för återkommande öroninflammationer.

Jag var själv öronbarn, krama lillen lite extra från mig!!

• emmy82

I höstas hade jag en envis öroninflamation som inte ville ge med sig trots 2 pencillinkurer. Tillslut fick jag komma in akt och då rensade dom och tog odling. Det var staffylokocker. Sen visade det sig att efterson jag haft många öroninflammationer och även opererat öronen så hade jag för lite blodkärl i örat. Pencillinet följer med blodet och verkar där det ska men eftersom det inte fanns blodkärl så kom inte pencillinet fram. Det blev kur med örondroppar tre gånger om dan med huvudet i viss vinkel för att det skulle rinna rätt och verka. Krångligt med värt det.
    Be att dom tar en odling på din son och att dom undersöker örat ordentlingt.

• Pallas

Tack för era svar! Nu känner jag mig lite säkrare i att dikutera med Viktors läkare och försöka få till en rejälare utredning på detta (han har haft öronproblem i princip konstant sedan slutet av januari).

emmy: gör det ont att ta odling och hur går det till?

Anna: tack för tipset! ska kolla upp vad de har för rön här i USA och om det är nåt som finns här.

Tinagumman: hittade inget där, ska kika lite till och sedan försöka gå på amerikanska referenser.

• emmy82

När dom tar odling använder dom en lång tops och tar lite med. Gör inte ont men känns lite obehagligt.

Svar på tråden Kan stafylokocker slå sig på öronen?