• rungirl

Ny tråd för oss som är adopterade och fått barn

1) Vilket land är du född i?
    Korea

2) Vilket land är din partner från?
    Korea

3) Vad sa era föräldrar när ni berättade att ni väntade barn?
    Ingenting för jag har inte sett dom på 15 år.

Min mans föräldrar berättade vi inte för förrän vår son var född. Svärmor verkade lite besviken över att vi fått barn. Nu är jag gravid igen o svärfar bryr inte sig alls o svärmor verkar mest bitter över att hon aldrig fött barn själv.... Så vi pratar sällan

4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och din partner är ute tillsammans

Oftast har vi inte några problem. Många ggr kan jag tycka att vi får mkt positiv behandling. Folk brukar le emot oss. Ibland händer det att pensionärer mest kvinnor försöker säga rasistiska kommentarer till oss men det är sällan.

Min man får för mkt uppmärksamhet av kvinnor med adopterade barn. Jag får mkt uppmärksamhet generellt av män. Jag tror inte det beror på att vi är asiatiska, jag vet att det inte beror på att vi adopterade. Vi är generellt iakttagna o påpassade av folk men jag kan uppleva att det är i positiv bemärkelse många ggr. Även om både jag o maken betackar oss denna form av uppmärksamhet o kan bli lite trötta på det. (det är ju också en form av rasism ibland)

• rungirl

Ja men sånt händer ju att folk hasplar ur sig en massa korkade kommentarer ang asiater etc. Jag har funderat mkt över det. Ibland blir jag riktigt arg och ibland struntar jag i om ngn säger ngt obetänksamt eller korkat.

Jag tror de flesta inte fattar i situationen hur insiktslösa de är. Jag funderade över tjocka människor o hur folk frågar dom om de är gravida etc o hur illa de tjocka tar vid sig. Jag har stått bredvid o hört sånt och tyckt det var komiskt o börjat skratta. O det ära ju lätt när man är smal o drar xxs själv....Distansen hjälper. Kan det vara samma sak, att ibland säger folk dumheter men det handlar om hur man bemöter dom? O framförallt, hur mkt tar man "åt sig" av det som sägs. Tänk om man bara skulle skrocka lite o säga: hohoho nä nu tycker jag att vi pratar om ngt annat!

Var o en gör ju som den vill o oavsett är den som utför dumheten inte mindre dum. Jag funderade över att man kanske kan må bättre själv. Vad sägs?

Lizel skrev 2007-11-08 17:32:45 följande:
    Jag mötte en person idag som snarare var tvärtom, väldigt rättfram o frågvis, blev nästan förolämpad på något sätt. Det var en annan mamma o vi började prata lite om barnen o sen frågade hon var jag kom ifrån, om jag hade varit där o sen sa hon helt plötsligt en fras på japanska (enligt henne) o frågade om jag förstod henne. Jag förklarade för henne att jag inte läst japanska o då blev svaret att det var väl snarlikt koreanska, dessutom "är vi ju alla så lika som kommer från Asien, precis som de som kommer från Europa, Canada, USA..." för att citera henne. Började vid det här laget bli smått irriterad... Hon fortsatte o pratade om hur hon ville resa runt i Asien, hade dock ingen aning om var Korea låg men undrade om de hade fina stränder. Jag svarade "pliktskyldigt" o sen gick jag... Ok, hon menade säkert inget illa, hon verkade vara en sådan person som pratar först, tänker sedan. Men jag blev smått putt o ville bara skriva av mig... Mitt första inlägg här o jag är dåligt på humör o skriver dessutom en halv uppsats. Jag lovar att det blir ett mycket gladare o kortare inlägg nästa gång ;)Häj häj
  • rungirl

Hej alla,

Ja, jag har skrivit en tråd om det. Tyvärr så mottages inte sådana trådar väl eftersom "vissa" blir arga.

Jag talar mkt med "vanliga" mammor o det är så givet att ALLA vill ha sina egna biologiska band. Det ifrågasätts inte. Men när vi adopterade uttrycker vår innerliga glädje att ha en familj av samma kött o blod då anses det kränkande emot "andra" grupper.

Det är en naturlig drift att söka fortplanta sig själv o föra sina egna gener vidare men för oss adopterade är det så tabu (kolla på min tråd o se reaktionerna). Det finns många undersökningar som visar att människan har mkt högre tolerans för våra biologiska släktingar än andra just när det gäller barn. Uppenbarligen upphör denna vetenskap att gälla när det gäller den grupp jag tillhör o de som ansvarar för en när man var underårig.

När jag är gravid blir jag väldigt känslig och tänker mycket på min uppväxt, mycket på adoption o adopterades villkor. Jag kan säga att jag är rent av heligt förbannad många gånger.

Jag har levt i snart 40 år o anser att nu har jag förtjänat min rätt att säga ifrån. Jag är trött på att sitta o hyckla.

Jag är så otroligt glad över att ha en egen biologiska familj över att mina barn är mina. Jag kan se på mina barn o känna att vi hör ihop, hur det än är o hur vi än är. Blod är tjockare än vatten. Kärlek o blod hänger ihop.

Ju äldre jag blir desto mer ledsen kan jag känna mig över att vara adopterad o över att jag inte har någon historia bak i tiden. Jag känner även en större längtan till Asien. Jag känner även att banden med adoptivföräldrarna inte finns där öht. De relationerna är helt byggda på lögner o ideal som de inte kan stå för vare sig nu eller då men det är som att jag är likgiltig inför dom.

Jag är helt säker på att de adopterade som är vuxna o fått biologiska barn känner en otrolig glädje och lycka över att ha en alldeles egen biologisk familj. Det spelar roll otroligt stor roll.

Jag talade m en väninna igår o hon sa så här ang en annan kompis som åxå är adopterad o ang. mig:

"Man ser på er att ni gör allt för era barn. Ni kämpar för att vara närvarande med era barn. Ni prioriterar era barn. Hon (den andra adopterade) jobbar så hårt ändå tar hon sig tid med sina tre pojkar, åker på museum, leker med dom, bär dom på sin axlar, hur trött hon än är, är hon så tålmodig med dom. Och man ser hur trygga era barn är. Så säkra på er kärlek. Man ser hur tacksamma ni är för era barn, verkligen"

Det värmer i hjärtat. Nu ska jag hämta min gosiga underbara fantastiska kille!!!

Lizel skrev 2007-11-13 20:18:26 följande:
    Hmmm...En annan fråga...Hur kände ni när ni fick barn? Förutom det där lyckoruset o förälskelsen till det lilla knytet som man får som mamma, hade ni några andra "känslor"/tankar just för att ni är adopterade? .....just för att hon är det enda blodsbandet jag har/vet om. .......Någon som känner igen sig eller förstår lite grann vad jag menar?
  • rungirl

Så här känner jag.

Det är oerhört lite kritik emot adoption o adoptivföräldrar generellt, läs de utredningar som finns ang. adopterade o hur det går för oss som grupp, kolla sen var man riktar uppmärksamheten, emot adoptionen, ursprungsländeran samt våra genetiska förutsättningar.

Detta anser jag vara en reglerätt kränkning. VI är många adopterade som gjort otroligt bra ifrån oss, trots att vi haft vedervärdiga uppväxtförhållanden, med undermåliga a-föräldrar. Jag är tacksam emot sådana som Tobias Hübinette som vågar gå ut o kritisera adoption öht. De flesta adopterade är allt för väluppfostrade.

Jag har tillhört den kategorin men nu anser jag mig vara för gammal för det.

Mina inlägg handlar inte om mina personliga omständigheter utan helt enkelt om att jag reklamerar en intelligent o konstruktiv dialog där barnen verkligen är i centrum. Dialogen som finns nu är enkelriktad. Censuren ligger hela tiden som en tjock dimma o vi adopterade är för väluppfostrade för att säga hur vi egentligen upplever att vara adopterade.

emcjoh skrev 2007-11-14 22:08:36 följande:
    Jag har kännt samma sak o. förstår Rungirl fullständigt.Vi är ju alla olika, o. de viktigaste dagarna i mitt liv är när jag träffade min man, fick mina barn o. fick kontakt m. min biologiska familj.
  • rungirl

Lizel, jag är 40år gammal. Jag är väletablerad i samhället o har hög status. Ju äldre jag blir desto mer ser jag o desto mindre rädd är jag för att säga vad jag tycket.

Som jag säger tystas debatten ner pga adoptivföräldrar som inte tål kritik. Utredningarna räcker inte till det finns mer att titta på o studera.

Jag är utled på personangrepp när ngn vågar höja rösten emot det som anses politiskt inkorrekt att säga. En sak är klar, jag kommer att kritisera adoptivföräldrar mer i framtiden fast från en mer potent position. I forum som dessa är det nästintill omöjligt att få fram vettiga dialoger där konstruktiva argument når framgång över huvudtaget. Här är det känslor som styr. Folk har tidigare i historien blivit avrättade för att de vågat höja rösten o talat om saker som anses politiskt inkorrekt, lite av den andran råder ang. adoptionsdebatten o kritiken emot adoptivföräldrar.

Att kritisera Tobias Hubinette är enkelt o i mina ögon lågt. Jag håller inte med om allt han säger men han säger ngt, han vågar och han har definitivt bidragit till tolerans av asiater i samhället, han vågar tala om rasisim emot oss asiater ngt som ingen av oss andra adopterade överhuvudtaget vågar andas om. Jag är mycket tacksam emot honom.

Jag anses se mycket bra ut i Sverige o drabbas mkt av positiv diskriminering pga mitt "attraktiva" utseende men jag vore ointelligent om jag inte såg o förstod rasismen som hela tiden finns i samhället emot oss asiater, detta tystas ned, varför, jo för vi vågar inte kritisera vårt adoptivsamhälle. Jag är less på sån skit! O jag tar inte det längre.

Vi adopterade bör se vad vi kan göra för att påverka samhället till högre tolerans, där vi verkar för förståelse för olika etniciteter. Det är vi långt ifrån att ha uppnått i detta land.

Lizel skrev 2007-11-16 14:23:16 följande:
    Kan inte låta bli att säga ett par ord ang rungirls inlägg (med tanke på att det var min fråga som startade hela debatten på denna tråden)Rungirl: Till att börja med ber jag om ursäkt för att jag antog att dina åsikter baserades på själupplevda händelser, vilket det uppenbarligen inte gör. Kanske även ska poängtera att detta inte på något sett är kritik mot vad du skriver, bara en personlig tanke från min sida. Det är ju jättebra att du uppmärksammar problematiken som tydligen finns bland vissa adopterade, därmed vill inte det säga att det omfattar alla adopterade. Om jag talar för mig själv så har jag haft ett enormt lyckligt liv o inget har fattas mig, varken emotionellt eller materiellt. Under rådande omständigheter som gjorde att mina biologiska föräldrar inte kunde ta hand om mig så hamnade jag hos mina nuvarande föräldrar, hett efterlängatad o älskad. Jag hade inte kunnat få det bättre. Vet inte hur det är i dagsläget gällande adoption, men, 1976 var det i alla fall som så att det krävdes stora utredningar o godkännanden innan man beviljades att adoptera. Vilka föräldrar som får biologiska barn går igenom en sådan genomgående undersökning innan de godkänns som föräldrar?Adoption är ett gammalt "fenomen" o i Sverige har inhemsk adoption funnits ett bra tag. Emellertid började internationell adoption runt 60-talet så det är ju inte så länge om man tänker efter... Nya studier görs hela tiden o nya rön dyker upp. Tobias Hübinette, som du nämner, är en av dem som brinner för att uppmärksamma adopterades situation. Dock tycker jag att han drar det mot sin spets. Men återigen som jag sagt tidigare, visst är det bra att ämnet beaktas.Det här blev på tok för långt o jag ska inte skriva sådana här inlägg mer :P Ville bara understryka att alla är vi olika, alla uppfattar samt uppfattas inte på samma sätt...Ha en trevlig helg, allihopa!
  • rungirl

Märkligt att du aldrig blivit utsatt för ngn rasism överhuvudtaget när man ser på fråga 4 som du ställer. Som sagt jag är utless på allt trams.

Destined star skrev 2007-11-07 19:56:22 följande:

....4) Hur blir du bemött av omgivningen (typ sjukhus, myndigheter m m) när du och dinpartner är ute tillsammans
  • rungirl

Det är mycket relevant att tala om status, ålder etc i dessa avseenden för att eliminera personangrepp. Adoptionsdebatten är oerhört viktig för våra barns framtid o det samhälle vi vill se i framtiden.

Destined star skrev 2007-11-24 21:35:42 följande:

jag kanske e helt bakom flötet men e det verkligen så att det ligger en form av rasism mot asiater iallmänhet??? bara undrar. min bror är adopterad från thailand men för mig är det första gången jag hör något sådant. sen vill jag upprepa det lizel skrev. vi ÄR ALLA OLIKA, alla uppfattar/uppfattas inte på samma sätt!!!!!Alla har en rätt till åsikt i alla ämnen men kan inte låta bli o säja att ålder ,status o utseende har väl ingen roll i detta.Visst man blir visare med erfarenhet men känner lite att tonen i detta e på g att bli lite frän helt onödigt i mitt tycke
Svar på tråden Ny tråd för oss som är adopterade och fått barn