-
-
Svar på tråden torra kinder
-
Vår bebis hade också en del fnasiga ytor på huden. Jag gick till apoteket och frågade vad de rekommenderade och de plockade fram en tub som hette MiniDerm så den använder vi nu när bebisen får torra ytor.
-
Tycker också att MiniDerm är toppenbra! har tidigare bara använt rapsolja att smörja och tvätta med, men så fick min son torra underarmar och kinder och då räckte det inte. med MiniDerm var det borta på ett par dagar.
Tänk bara på att när det blir minusgrader ute sen så ska man aldrig smörja ansiktet på morgonen, då kan förfrysningsskador uppkomma pga att fukt inte kan avdunsat naturligt från huden om man har slva på. Smörj då på kvällen istället
-
BVC rekommenderade Bepanthen. Tycker att det fungerar bra.
-
Vi använder Bephanten... tror jag den heter. Mot blöjutslag men funkar bra mot torrhet oxå. Den är ganska så fet, funkar väldigt bra mot min sons torra eksemiga kinder iaf.
-
Hej hej!! Samma problem har en av våra döttrar haft nyss (hade det säkert konstant i 2 veckor) Jag testade då krämen: Decubal (fick med en prov tub från pampers start box packet) Gick bort på en gång.. Lycka till
-
hejsan vännen!!!
kan tipsa dig om att använda vanlig niveakräm, sån i en blå platt burk.
den funkar kanonbra.
och att inte tvätta ansiktet på morgonen nu när det blir kallare ute, speciellt om man ska ut. -
Miniderm! Jag har två torrisar och gör åt med mängder!
-
Jag tror säkert att Nivea funkar jättebra, det gör nog de flesta krämerna. Kruxet är att många krämer innehåller en massa ingredienser som inte är lämpliga för barn (och ibland inte ens för vuxna!), så kolla gärna upp vad den krämen innehåller så barnet inte får någon reaktion e dy. Men å andra sidan, det kanske du (buspolly) redan gjort? Det är inte meningen att kritisera valet alls, bara funderade lite kring alla dessa saker man kan ha i en kräm.
T ex sa en läkare till mig att Idomin är olämplig att använda till bebisar, ändå finns den med i såna där "startkit" man får från BB. Så man ska inte lita på att det är bra saker bara för att det ligger i en BabyBag el liknande. Det är ju reklam, och som med all annan reklam måste man göra en avvägning själv.
buspolly skrev 2007-11-08 22:46:03 följande:hejsan vännen!!!kan tipsa dig om att använda vanlig niveakräm, sån i en blå platt burk.den funkar kanonbra.och att inte tvätta ansiktet på morgonen nu när det blir kallare ute, speciellt om man ska ut. -
kiddo, sa läkaren varför idomin inte är bra för bebisar?
-
Hon sa bara att Idomin, och många andra krämer och salvor, innehåller ämnen som inte är så bra för bebisar, och att jag istället skulle gå till apoteket och be dem rekommendera en som inte innehåller så många "skumma" ämnen.
-
ja hade miniderm. men nu hittat nåt ÄNNU BÄTTRE!!!
wiiiiee... klöver vaselin
den gula burken du vet
så jävla bra, en smörj sen e kinderna fit for fight
-
Hade precis samma problem nyligen. Jag använde miniderm mm och det hjälpte lite, men inte helt. Jag bytte sen tvättmedel och det försvann helt! Innan använde jag ett sensitiv mm, men min kille reagerade ändå. Så prova att byta speciellt på lakanen i sängen och vagnen, tänk på ev. sköljmedel med. Tänk bara på att vaselin innehåller samma gifter som i bildäck, vet att det funkar skitbra, men kanske inte så bra i längden. Om ni bor i gtb eller sthlm kan ni gå till en butik som heter Luch. Dom har helt naturliga ämnen och inga konserveringsmedel eller färgämnen mm. prata med personalen där, riktigt trevliga och kompetenta! Lycka till! :o)