• Anonym (Orolig)

Vad vet ni om Amway?

En nära släkting till mig har gått med i amway och försöker värva mig, men jag vägrar.

Någon som varit på nått möte eller som vet hur det fungerar? Vad har medlemmarna för taktik för att få in fler medlemmar osv? Min släkting sa att hon inte skulle värva några innan hon gick med, men nu bara några veckor senare åker hon runt flera mil hem till folk och berättar. Varför? Vad lär man sig på träffarna egentligen?

Blir orolig för henne, men får inga riktiga svar eftersom jag inte är intresserad att bli medlem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-08 15:23:23:
    Hon säger att man inte behöver lägga ner varken tid eller pengar för att bli rik/få extrapengar. Låter jättekonstigt

• Svar på tråden Vad vet ni om Amway?
  • listo

Jag har inte varit på något amway-möte, men varit i kontakt med säljare för andra produkter i så kallade MLM-företag (nätverksmarknadsföring). Det man brukar få lära sig är att alla kan bli stormrika, att det inte krävs SÅ himla mycket arbete och att man efter bara en kort tid kan leva på detta om man kämpar litegrann.
    Det är ofta väldigt peppande stämning på den typen av möten, personer som går upp och berättar hur de började med ingenting och på bara några månader drog in enorma mängder pengar. Det är lätt att dras med i cirkusen och känna att man ska bli rik.

Jag har en bekant som var med i en sådan "cirkus" (jag väljer att kalla det cirkus). När jag pratade med honom och han försökte värva mig så hade han värsta planen för hur han inom ett år skulle kunna ha det där som enda jobb, hur han skulle kunna klara sig finfint ekonomiskt. Jag ifrågasatte det hela, men för honom var det klockrent. Han var tvärsäker på hur det skulle bli... men det blev inte riktigt som han hade tänkt sig. Han kunde aldrig försörja sig på det, det var inte så enkelt som han hade sett framför sig, och man kan väl säga att han kom ur de rosa moln som han hade hamnat i när han själv blev värvad.

För egen del är jag väldigt skeptisk till sånt där...

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Anonym (Orolig)

listo: Precis vad jag trodde.

Hon är på väg att bli arbetslös så jag tror att hon ser detta som en stor chans! När jag sa till henna att varorna verkar så dyra svarade hon bara att man tjänar ju på det. Hon påstår att hon köpt rengöringmedel och sånt för ca 300 och att hon kommer få belöning i form av 1000 kr. Låter inte så troligt, någon som vet om det är möjligt?

• Stugan

Anonym (Orolig) skrev 2007-11-08 15:10:22 följande:

En nära släkting till mig har gått med i amway och försöker värva mig, men jag vägrar. Någon som varit på nått möte eller som vet hur det fungerar? Vad har medlemmarna för taktik för att få in fler medlemmar osv? Min släkting sa att hon inte skulle värva några innan hon gick med, men nu bara några veckor senare åker hon runt flera mil hem till folk och berättar. Varför? Vad lär man sig på träffarna egentligen? Blir orolig för henne, men får inga riktiga svar eftersom jag inte är intresserad att bli medlem. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-08 15:23:23:Hon säger att man inte behöver lägga ner varken tid eller pengar för att bli rik/få extrapengar. Låter jättekonstigt
    jag har vait på infomöte om Amway och jag säger bara:
    det är pyramidspel!
  • NadiaMi

Har varit på ett par amway-möten och det är värvningarna man tjänar mest pengar på eftersom man får en viss procent av det som dem man värvat tjänar.
    Har man tillräckligt många under sig som säljer tillräckligt bra kan man i princip luta sig tillbaka och låta pengarna rulla in, men för att det ska funka måste man ha en hel del värvade som själva har värvat osv osv.

Att man inte skulle behöva lägga ner tid och pengar är bara struntprat och tjänar på det gör man bara då man har hamnat en bit upp i hierarkin och har iallafall 3 led säljare under sig, där de personer man själv värvat, har värvat egna, som värvat egna...

Det låter bra om man inte tänker så mycket på hur mycket tid man måste lägga ner på det, men för att tjäna pengar på det måste man vara mer än bara med. Man måste anstränga sig en del, och för att värva och sälja produkterna får man vända sig till sina vänner, bekanta mm.
    Något som kan få en hel del att backa eftersom man ju inte vill umgås med folk som varje gång man ses vill sälja tandkräm, rengöringsprodukter mm. Och det kallas i värvningssamtalen för att "man får reda på vilka som är ens riktiga vänner" för 'de riktiga vännerna' köper ju produkterna och blir ens undersäljare...

• Rosana

Vet inte mycket om det, mer än att jag har en perifier bekant (svensk) som gick med i Amway.Hade inte mycket kontakt med honom då, men allt verkade skumt och numera lever han i "exil" i Chile - totalt utblottad. Påstår sig inte kunna komma tillbaka till Sverige p.g.a. skulder. Allt verkar obehagligt.

• Pumpalicious

Jag har varit på två möten och ett stort cemenario... Hela konceptet skrämmer skiten ur mig.. Känns som värsta sekten där man stor upp och tjoar och apploderar och hjärttvättar folk!

• Anonym (Minna)

Sektliknande företag halleluljamöten.

Syrran har varit med i flera år och inte tjänat en spänn.

Jag skakar på huvudet åt att folk går på sånt där...

• Pumpalicious

Glömde säga att två bekanta (de som bjöd med mig) gick båda in i väggen och har nu skulder upp över öronen...

• Rosana

Pumpalot; Ja, det är det jag misstänker hänt den här bekante också, som "tvingats" fly landet och är utblottad. Att han fick skulder upp över öronen pga aav den där "sekten".

• Anonym (tragiskt..)

För flera år sedan blev vi hembjudna till bekanta, som vi tidigare aldrig hade varit hos. Trodde att vi skulle äta lite gott och lära känna varandra bättre. Innan sade de något om en "affärsidé" också, som de gärna skulle vilja diskutera med oss. Men, när vi kom dit så visade det sig vara ett informations-/värvningsmöte för Amway... Snopet...

Jag jobbade då inom en dagligvarukedja, var ganska insatt i prissättning av liknande produkter mm, och reagerade på hur dyra Amways produkter var. Jag blev lite nyfiken på hur allt fungerade, låtsades lite intresserad och gick med på att komma till ett stormöte som Amway skulle ha i Sthlm (jag bodde relativt nära).

Själva mötet var bland det otäckaste jag varit med om. En hel skolaula full med folk, som var helt BETAGNA i dem som talade. Kan tänka mig att stämningen var som på ett religiöst möte, d v s "hallelujastämning". Alla anhängare applådade, och efteråt skulle hela "församlingen" fram och krama dem som hade talat. Mest uppmärksamhet fick den person som hade fört in Amway i Sverige. Jag var helt förstummad först, och tyckte att det var RIKTIGT otäckt hur alla bara kunde köpa det som sades. Själv gick jag ned och ställde direkta frågor till "de högsta" (har glömt vad de kallades), t ex hur de kunde påstå att tvättmedlet var så otroligt mycket bättre och drygare än de märken som finns i våra svenska butiker (och av den anledningen ha ett hutlöst högt pris). Som väntat fick jag inget bra svar - och blev ganska snart inte intressant att prata med

Tyvärr tror jag att många som för tillfället är ensamma eller lite "svagare" (arbetslösa el liknande) har lättare att luras in i sådana här "sekter"... Vad jag förstår så måste man jobba massor för att "informera" och bjuda hem folk, betala dyra pengar för att ha stora lager hemma - och sedan "pracka" på folk produkter som de egentligen inte behöver (och som är billigare att köpa i butik)... I mitt tycke f ö också ett pyramidspel...

De personer som hoppar på sådant här får säkert en hel del uppmärksamhet inom gruppen och känner där med all säkerhet en stor tillhörighet, men för oss "vanliga" (som står utanför) så framstår dessa personer tyvärr som förlorare.

• Rosana

Anonym (tragiskt..); Obehagligt ! Och vidrigt att försöka lura in flk som kanske har det lite kärvt i sånt där! Gör mig vansinnig!

• Moderaten

Har en bekant som höll på med ett liknande företag, natures own.

För honom gick det väldigt bra men han är ju också en sociopat som levt på att blåsa folk hela livet, en duktig säljare kan man säga.

Han har inte gjort ett ärligt handtag sen han var 20 nu är han 40år. Och klarar sig fortfarande bra, nu är det tydligen import från asien som gäller..

Så har du skrupelfri, manipulativ och samvetslös som karaktärsdrag så KAN det faktiskt gå bra.

• Anonym

Våra bästa vänner gick med....
    Blev helt förämdrade, ägnade all tid till att åka långa vägar på möten...
    Försökte övertala allt och alla att gå med...USCH!
    Själva var vi med i ett annat MLM system några år innan och det var oxå hallelulja, fast smink å parfym, man skulle ANVÄNDA själv å få andra att göra samma sak...
    Sen var vi med (dumma nog) i ett annat WGI (pyramidspel) och förlorade 30.000:-
    Så tänk er noga för....

• Anonym (sanning)

Jag har varit på Amway möte och det är uppenbart ett pyramidspel!!! Jag tycker nog att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man ger sig in i något sådant.
    Jag håller med anonym(tragiskt...) när det gäller hallelujastämning för det var det verkligen.

/

• Jumsan83

har 2 kompsar som är med i amway och båda e på mig att bli medlem i det dära men jag vägrar skulle aldrig gå med i sånt det e ju bara skit dom ser fram emot att bli rika tjäna massa pengar varje månad kunna ha dyra bilar ja å allt dom drömmer om har sagt åt dom att dom aldrig kommer bli rika på det ena kompisen har ja försökt att gå ur det dära eftersom jag ser att det går åt skogen för henne redan men tyvärr hon tror ju då att hon ska bli rik...vi är många som har förskt få henne därifrån men får till svar "vänta ni tills ja kommer med min nya BMW eller jaguar bil" jaja brukar ja säga ja har varnat dig skylle dig själv.

• Liveit1971

Jag och hustrun blev utsatta för ett värvningsförsök, men jag tyckte det osade katt så vi avböjde. Däremot googlade jag på amway och fick upp en del intressanta träffar, från sådana som hamnat på bar backe.

• Anonym (Orolig)

Blir rädd av att läsa om vad ni skriver. Tyvärr har det i vårt fall blivit så att det är jobbigt att träffa dem (som många av er andra skriver) och då har hon bara varit med en månad..

Svar på tråden Vad vet ni om Amway?