För flera år sedan blev vi hembjudna till bekanta, som vi tidigare aldrig hade varit hos. Trodde att vi skulle äta lite gott och lära känna varandra bättre. Innan sade de något om en "affärsidé" också, som de gärna skulle vilja diskutera med oss. Men, när vi kom dit så visade det sig vara ett informations-/värvningsmöte för Amway... Snopet...
Jag jobbade då inom en dagligvarukedja, var ganska insatt i prissättning av liknande produkter mm, och reagerade på hur dyra Amways produkter var. Jag blev lite nyfiken på hur allt fungerade, låtsades lite intresserad och gick med på att komma till ett stormöte som Amway skulle ha i Sthlm (jag bodde relativt nära).
Själva mötet var bland det otäckaste jag varit med om. En hel skolaula full med folk, som var helt BETAGNA i dem som talade. Kan tänka mig att stämningen var som på ett religiöst möte, d v s "hallelujastämning". Alla anhängare applådade, och efteråt skulle hela "församlingen" fram och krama dem som hade talat. Mest uppmärksamhet fick den person som hade fört in Amway i Sverige. Jag var helt förstummad först, och tyckte att det var RIKTIGT otäckt hur alla bara kunde köpa det som sades. Själv gick jag ned och ställde direkta frågor till "de högsta" (har glömt vad de kallades), t ex hur de kunde påstå att tvättmedlet var så otroligt mycket bättre och drygare än de märken som finns i våra svenska butiker (och av den anledningen ha ett hutlöst högt pris). Som väntat fick jag inget bra svar - och blev ganska snart inte intressant att prata med
Tyvärr tror jag att många som för tillfället är ensamma eller lite "svagare" (arbetslösa el liknande) har lättare att luras in i sådana här "sekter"... Vad jag förstår så måste man jobba massor för att "informera" och bjuda hem folk, betala dyra pengar för att ha stora lager hemma - och sedan "pracka" på folk produkter som de egentligen inte behöver (och som är billigare att köpa i butik)... I mitt tycke f ö också ett pyramidspel...
De personer som hoppar på sådant här får säkert en hel del uppmärksamhet inom gruppen och känner där med all säkerhet en stor tillhörighet, men för oss "vanliga" (som står utanför) så framstår dessa personer tyvärr som förlorare.