• Anonym (???)

sobril mot ångest

Jag fick Sobril utskrivet av min läkare mot svår ångest, men jag har hört att det är extremt beroendeframkallande? Har någon erfarenheter om den medicin eller finns det någon annan medicin som ni vet hjälper?

Lider av svår ångest, panikattacker. De kommer då det händer för mycket omkring mig, ca 1 gång/vecka, ibland mer. Har provat antideprissiva men tycker inte att det hjälpte mi. Råd någon?

• Svar på tråden sobril mot ångest
  • Anonym (???)

Anonym (ol) skrev 2007-11-08 21:46:49 följande:

Om man använder sobril och tänker på att de är beroendeframkallande och använder dem med förstånd är det ingen fara..... Jag har använt sobril i snart 8 månader,men med stor försiktighet och sänkt dosen efterhand och jag märker inte alls någon slags abstinens eller så....Ett brutet ben behöver gips ett tag, men så fort benet är bättre tar man av gipset.... kanske man går med kryckor ett tag...En "bruten" själ behöver åxå gips ett tag, och då kan sobril vara gipset man använder ett tag..... sedan kanske kryckan behövs ett tag..... kanske du behöver att ta någon sobril då och då....Fattar inte vad som är så "fult" med att ta mediciner som tex sobril... Ingen begär att man ska kunna gå med brutet ben, men en trasig själ ska man kunna läka utan hjälp.....
    Tack!
  • Anonym

Hur länge tog du de antidepressiva? Har hört att man måste vara lite envis med dem och äta dem kanske i flera månader innan de hjälper. (Kanske sobril mot akuta besvär?)

• Anonym

Har du redan provat antidepressiva tabletter?
    Stackars dig som har ångest, det är så trist att behöva gå runt med det..
    Anonym (???) skrev 2007-11-08 15:34:22 följande:

Jag fick Sobril utskrivet av min läkare mot svår ångest, men jag har hört att det är extremt beroendeframkallande? Har någon erfarenheter om den medicin eller finns det någon annan medicin som ni vet hjälper? Lider av svår ångest, panikattacker. De kommer då det händer för mycket omkring mig, ca 1 gång/vecka, ibland mer. Har provat antideprissiva men tycker inte att det hjälpte mi. Råd någon?
  • Anonym (???)

Har provat anti-deprissiva men de hjälpte inte, har då provat två olika, Cipralex och Citolopram i vardera 4 mån. Biverkningarna var större än fördelarna, så jag bad min läkare om någon medicin jag kan ta då jag får den här svåra ångesten. Vet någon om någon annan medicin? Det värsta med de antideprissiva var sömnbristen...

• Anonym

Ok, då förstår jag. Jag fick också något sobril-liknande mot min ångest, men jag valde att aldrig hämta ut den utan höll mig till cipralex, vilket jag tycker tog udden av min ångest, men sen tycker jag att cipralex påverkade min personlighet på ett skrämmande sätt, så jag trappade ned dem när jag märkte att ångesten var borta. Slutade med cipralex i julas (åt dem i ett år + tre månader), och jag har inte fått en enda ångestattack sedan dess, bara tillstymmelse till början på en attack, men då kunde jag stävja den i och med att jag vet att det inte är farligt. I början trodde man ju på riktigt att man skulle kvävas...dö i någon lungsjukdom eller så...innan man visste att det var ångestattacker man hade. Nu kan jag lugna mig själv med tankens kraft..

Hoppas du kan hitta ett sätt utan sobril, men du kanske behöver sobril för att komma på rätt spår..men sluta med det så fort du kan råder jag dig till. Sobril lär ju vara beroendeframkallande på ett annat sätt än antidepressiva.

Har du prövat Kognitiv Beteendeterapi?

Anonym (???) skrev 2007-11-09 21:38:33 följande:

Har provat anti-deprissiva men de hjälpte inte, har då provat två olika, Cipralex och Citolopram i vardera 4 mån. Biverkningarna var större än fördelarna, så jag bad min läkare om någon medicin jag kan ta då jag får den här svåra ångesten. Vet någon om någon annan medicin? Det värsta med de antideprissiva var sömnbristen...
  • Ch Belair

Mina cipralex började inte verka förrän efter kanske 8 månader med full effekt.

• kapet

jag tar Cymbalta (relativt ny medicin)mot svår depression.Har inte känt av några biverkningar alls och det tog ca 10 dagar innan den hade full effekt.
    Fråga din läkare om den.

• Anonym

Ne fy.. Skulle aldrig nånsin rekomendera sobril.
    Jobbar inom vården me mycket psyk m.m.
    Sobril ger vi till patienter med ep, svåra kramper m.m.
    Ne usch! det måste finnas bättre

• Anonym (ol)

Det är enorm sillnad mellan att jobba med psykiatri patienter(som jag också gör) och att vara en "helt frisk" person som tilfälligt behöver hjälp med livet....
    Ofta så finns det en masa andra diagnoser som tex ep och annat med i bilden. Har förresten aldrig hört attg man ger sobril mot kramper, däremot stesolid.....
    Nä vet man vad man gör,och det verkar som ts gör det, är sobril ett bra stöd ibland...
    Svår ångest måste man få hjälp att ta sig ur... och det händer inte av sig själv.... sedan kan man få hjälp att arbeta med sig själv med tex kbt..
    Jag äter efexor som antidepresiv medicin

Anonym skrev 2007-11-09 23:51:29 följande:
    Ne fy.. Skulle aldrig nånsin rekomendera sobril.Jobbar inom vården me mycket psyk m.m.Sobril ger vi till patienter med ep, svåra kramper m.m.Ne usch! det måste finnas bättre
  • Anonym (???)
    kapet skrev 2007-11-09 22:54:28 följande:
    jag tar Cymbalta (relativt ny medicin)mot svår depression.Har inte känt av några biverkningar alls och det tog ca 10 dagar innan den hade full effekt.Fråga din läkare om den.
    Ska fråga min läkare om den. Tack för tipset!
Svar på tråden sobril mot ångest