• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-13 23:01:19 följande:
    Över 81% är mot könstympning det säger väl en hel del.
    81% av världen befolkning?!?!?! Låter väldigt undligt eftersom omskurna män och länder som utför omskärelse är i majoritet!
  • DaCiss

Mellvis:

Finns det inte också studier som visar att det inte innebär en sexuell avtrubbelse att bli omskuren? Och vad om de män som omskär sig som vuxna som inte märker en skillnad i sexlivet vad gäller känsloupplevelsen? Om det ger en minskning på 75 procent eller vad det nu stod i din text, skulle det inte betyda en avsevärd skillnad?

Du nämner även andra saker som är av ingen nytta för mänskan. Ja, varför har vi fortfarande hår på kroppen? Varför har vi blindtarmen? Varför har vi kvinnor stora inre blygdläppar som hänger ut och lätt skaver mot kläder? Eller stora bröst? Man vet ju att storleken på brösten inte har något att göra med amning. Kvinnor kunde lika gärna ha ett bröst som männens.

Kroppen är faktiskt inte så perfekt konstruerad.

• Ayishaaa
    Ayishaaa skrev 2007-11-13 23:13:26 följande:
    81% av världen befolkning?!?!?! Låter väldigt undligt eftersom omskurna män och länder som utför omskärelse är i majoritet!
    Haha, förlåt! Trodde du hittat en relevant undersökning! Resultate i denna omröstning är inte autentiskt alls, alternativen är ledande, information saknas + att det används fel benämningar på ingreppen!
  • DaCiss

"Alla fördelar som en del vill framhäva är ren nonsens"

Det där säger säkert de föräldrar i Sverige också som väljer att inte vaccinera sina barn. För det är bara att inse fakta, om en enstaka familj väljer att inte vaccinera, hur stor är risken att det barnet råkar ut för någon sjukdom som dessutom har allvarlig utgång?

För dig mellvis är det rent nonsens, men inte för andra. Vi har alla våra olika åsikter och kommer så alltid ha.

• Lequisha

Mellvis

Jag undrar verkligen var ni hittar alla konstiga siffor, för de överensstämmer inte med dem jag hittar.

Dessa 81% som är emot könsstympning. Är det emot kvinnlig könsstympning eller manlig omskärelse? Källhänvisning tack

Att 50åriga omskurna mäns känsel sjunker till 0 tror jag helt enkelt inte på.

Och ändra dina 25% känsel som försvinner mot ca 10% så blir det mer rätt.
    www.vardguiden.se ( och tror man nu inte på vårdguiden, så kan jag leta upp andra källor som säger samma sak )

"Det var skakande att erfara de många vittnesmålen om hur grymt ingreppet egentligen är och vidare om de stundom svåra långtidseffekter varom föga är talat (sina genitala problem talar man ogärna om) "

Gör man det i svenska sjukvården så är uppenbarligen inte problemet samma.
    www.lj.se/index.jsf&nodeId=33120&nodeType=12

• Ayishaaa
    Lequisha skrev 2007-11-13 23:18:56 följande:
    MellvisJag undrar verkligen var ni hittar alla konstiga siffor, för de överensstämmer inte med dem jag hittar.Dessa 81% som är emot könsstympning. Är det emot kvinnlig könsstympning eller manlig omskärelse? Källhänvisning tack Att 50åriga omskurna mäns känsel sjunker till 0 tror jag helt enkelt inte på. Och ändra dina 25% känsel som försvinner mot ca 10% så blir det mer rätt.www.vardguiden.se ( och tror man nu inte på vårdguiden, så kan jag leta upp andra källor som säger samma sak ) "Det var skakande att erfara de många vittnesmålen om hur grymt ingreppet egentligen är och vidare om de stundom svåra långtidseffekter varom föga är talat (sina genitala problem talar man ogärna om) "Gör man det i svenska sjukvården så är uppenbarligen inte problemet samma. www.lj.se/index.jsf&nodeId=33120...
    De 81% var enligt DENNA "omröstning", hahaha
  • Lequisha
    Ayishaaa skrev 2007-11-13 23:19:51 följande:
    De 81% var enligt DENNA "omröstning", hahaha
    Jahaaaa
    Tanken slog mig faktiskt aldrig att man använde FL som underlag att bevisa något vetenskapligt hehe.
  • FruMansour
    DaCiss skrev 2007-11-13 23:13:38 följande:
    Mellvis:Finns det inte också studier som visar att det inte innebär en sexuell avtrubbelse att bli omskuren? Och vad om de män som omskär sig som vuxna som inte märker en skillnad i sexlivet vad gäller känsloupplevelsen? Om det ger en minskning på 75 procent eller vad det nu stod i din text, skulle det inte betyda en avsevärd skillnad?Du nämner även andra saker som är av ingen nytta för mänskan. Ja, varför har vi fortfarande hår på kroppen? Varför har vi blindtarmen? Varför har vi kvinnor stora inre blygdläppar som hänger ut och lätt skaver mot kläder? Eller stora bröst? Man vet ju att storleken på brösten inte har något att göra med amning. Kvinnor kunde lika gärna ha ett bröst som männens. Kroppen är faktiskt inte så perfekt konstruerad.
    Bra skrivet!!!
  • FruMansour

"Omskärelse som företeelse väcker ibland heta känslor. Det finns grupper av starkt övertygade anhängare, och andra som är lika passionerade motståndare. Det finns också gott om forskning som direkt eller indirekt berör området, vars olika rön de bägge sidornas härförare slår varandra i huvudet med, men det finns ingen samstämmig vetenskaplig syn på det hela.

Till fördelarna brukar främst räknas att det främjar hygienen. Viss forskning har också tytt på att kvinnor som lever med omskurna män löper mindre risk att få livmoderhalscancer. En studie från 2005 visade också att omskurna män i lantliga delar av Afrika löper hälften så stor risk att smittas med hiv. [1] Huruvida detta är applicerbart på andra folkgrupper är ej etablerat. Sexuellt anses det också vara en fördel med ett påstått mindre känsligt ollon, med tanke på att många män lider av för tidig utlösning, ejaculatio praecox. Några vetenskapliga belägg för att mannens ollon skulle bli mindre känsligt finns dock ej.
    Det som hålls emot omskärelse är att den innebär att man skär bort tusentals sexuellt känsliga nervändar, och att ett oskyddat ollon skulle bli mindre känsligt (vilket ju ovan också nämndes som en fördel) och dämpar den sexuella upplevelsen. Men som även det nämndes ovan så finns inga vetenskapliga studier som stöder dessa spekulationer om att mannens ollon skulle bli mindre känsligt. Tvärtom visar aktuell forskning på att det inte går att påvisa vare sig förhöjd eller försämrad känslighet när det gäller omskärelse för just nyfödda. Omskärelse av pojkar i medveten ålder är dock kopplat till trauma av varierande grad. Varje kirurgiskt ingrepp medför en risk, om än liten, och även i länder med fullt moderna sanitära förhållanden har förekommit enstaka fall där omskärelseingrepp har fått allvarliga följder. Upplevelsen av själva ingreppet i barndomen anses också kunna vara psykiskt traumatiserande, vilket enskilda personer som blivit omskurna antingen i vuxen eller i medveten ålder har vittnat om. Dessutom görs ingreppet i regel så tidigt (till exempel inom judendomen endast 8 dagar efter födseln) att den som blir omskuren inte själv har möjlighet välja om de vill bli omskurna. Det tål dock att nämnas att i denna ålder så har inte kroppen ett utvecklat nervsystem och känner ej heller smärta på samma sätt som ett äldre barn."

*Till fördelarna brukar främst räknas att det främjar hygienen.

*Viss forskning har också tytt på att kvinnor som lever med omskurna män löper mindre risk att få livmoderhalscancer.

*omskurna män i lantliga delar av Afrika löper hälften så stor risk att smittas med hiv.

*Några vetenskapliga belägg för att mannens ollon skulle bli mindre känsligt finns dock ej.

• Ayishaaa
    Lequisha skrev 2007-11-14 06:24:59 följande:
    Jahaaaa Tanken slog mig faktiskt aldrig att man använde FL som underlag att bevisa något vetenskapligt hehe.
    hehe, nej inte mig heller först men sen såg jag av en slump att siffran i omröstningen var den samma som "vetenskapen" här nere. haha
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning