Inlägg från: DaCiss |Visa alla inlägg
  • DaCiss

    Omskärelse/könsstympning

    Vet du vad som är bäst för alla jordens barn i alla olika samhällen, kulturer och länder?


    Mellvis skrev 2007-11-13 22:40:16 följande:
    Alltså är det bara en gammal vana.Inte för barnets bästa.
  • DaCiss

    Så du kan med säkerhet säga att det t ex i Israel inte skulle spela någon roll om barnen växte upp med förhudar? Det skulle inte innebära några hälsorisker alls i det klimatet? Varför tror du att läkare i Israel rekommenderar omskärelse av hälsoskäl där?

    Och varför gå emot något som folket där inte ser är något att gå emot? Om du inte i ett land där omskärelse är vanligt stött på några problem med det? Om männen där inte känner sig kränkta utan tvärtom är nöjda med sina kroppar som de är då de nått vuxen ålder, varför skulle de vilja sluta med något de inte upptäckt några problem med?


    Mellvis skrev 2007-11-13 22:44:00 följande:
    Den påstådda hygien problematiken är nonsens i västvärlden där man nästan utan undantag har möjlighet till att sköta intimhygien när man vill. Vill man inte och således är en ohygienisk människa kanske omskärelse kan vara bra eller om man är så handikappad, antingen mentalt eller fysiskt att man inte kan sköta sitt eget hygien så kanske det skulle vara en hjälp. Men en fullt frisk människa som har tillgång till lite vatten klarar av att tvätta sig. Snälla, sluta förolämpa alla oomskurna med en massa fördomsfulla myter om ohygien! Den stora frågan här är om det ska vara tillåtet att omskära ett barn, inte om vuxna ska få fatta ett eget vuxet beslut om de ska låta omskära sig eller ej. Så jag förstår verkligen inte varför en del väljer att försvara en sed som förhåller sig totalt respektlöst gentemot barnets rätt att få en naturlig utveckling. Varför??
  • DaCiss

    Mellvis:

    Finns det inte också studier som visar att det inte innebär en sexuell avtrubbelse att bli omskuren? Och vad om de män som omskär sig som vuxna som inte märker en skillnad i sexlivet vad gäller känsloupplevelsen? Om det ger en minskning på 75 procent eller vad det nu stod i din text, skulle det inte betyda en avsevärd skillnad?

    Du nämner även andra saker som är av ingen nytta för mänskan. Ja, varför har vi fortfarande hår på kroppen? Varför har vi blindtarmen? Varför har vi kvinnor stora inre blygdläppar som hänger ut och lätt skaver mot kläder? Eller stora bröst? Man vet ju att storleken på brösten inte har något att göra med amning. Kvinnor kunde lika gärna ha ett bröst som männens.

    Kroppen är faktiskt inte så perfekt konstruerad.

  • DaCiss

    "Alla fördelar som en del vill framhäva är ren nonsens"

    Det där säger säkert de föräldrar i Sverige också som väljer att inte vaccinera sina barn. För det är bara att inse fakta, om en enstaka familj väljer att inte vaccinera, hur stor är risken att det barnet råkar ut för någon sjukdom som dessutom har allvarlig utgång?

    För dig mellvis är det rent nonsens, men inte för andra. Vi har alla våra olika åsikter och kommer så alltid ha.

  • DaCiss

    Om man vänder på steken nu då. Barn i Israel, vem här kan säga med säkerhet att ett barn där inte skulle känna sig kränkt av att INTE bli omskuren som barn? Att inte vara samman med gemenskapen männen har i det landet? För att inte tala om klimtatet där. Vem kan med säkerhet säga att det inte skulle bli en höjning i inflammationer vid förhuden i ett land med sådant klimat? Männen skulle ju få tvätta sig flera gånger om dagen för att inte bli översållade av flänsost.

    Och nej, det är inte samma sak som omskärelse. Men jag mådde riktigt dåligt som barn då jag inte var barndöpt som alla mina andra kompisar och då jag inte fick vara med på konfirmationsläger då jag inte var lutheran. Jag var mer troende än mina kompisar men jag fick inte ens ta del av nattvarden då prästen frågade mig om jag var döpt eller inte. Jag kände mig utanför då jag var så annorlunda.

    Så vem kan säga att ett barn som inte omskärs i ett land där det är norm INTE kommer känna sig kränkt? Och vem som har hunnit bli vuxen vågar göra en omskärelse även fast den skulle vilja? Det är alltid riskigt att göra ett sådant ingrepp på en så intim kroppsdel eftersom man vet vad man har nu och kan inte med säkerhet säga om man kommer vara nöjd efteråt. Jag står inför en bröstförminskning i framtiden av många fördelar som jag kan se. Men det är många om och men i huvudet. För vad om jag inte blir nöjd och saknar det som var mitt? Kroppen kommer må bättre fysiskt men vad om jag skulle känna ånger psykiskt?

    Så, i de länder där omskärelse är norm kan jag faktiskt se det som att föräldrarna gör en tjänst för barnet genom att omskära det. Annars kan barnet komma i en knivigare sitts som äldre, anser jag. I Sverige är det däremot en annan fråga eftersom vi inte har det som en norm här att omskära.

    MEN, det får vara lov att komma till ett slut med att kalla andra vuxna, älskande föräldrar till barbarer. Det är ren bullshit. Och det säger mer för mig om den mänskan som säger något sådant än en förälder som tänker på sitt barns bästa. För min del är min kompis jag har i Israel ett mycket större föredöme för sitt barn och en mycket mer varmhjärtad mänska än sådana som kan kalla mänskor för barbarer och säga att de inte förtjänar sina barn. Sådan dömning får man helt enkelt inte göra mot andra och jag kan bara hoppas att barnen till dessa mänskor får lära sig bättre om medmänsklighet än så.

    Dessutom är det inte vidare bra argumentationsteknik. Vill man verkligen förändra något kommer man ingenvart med hårda ord. Det trodde jag att de flesta redan lärt sig. T ex i ett partnerskap. Vill du att din partner skall göra något för dig, funkar det bäst att skrika, tjata och tala nedvärderande om honom/henne eller funkar det bättre med att förklara lugnt och förståndigt genom att visa fördelarna och få den andra att inse varför den bör hjälpa dig?

  • DaCiss

    Ja, som svaret redan blivit, du vill få det till att handla om religion jämt. Den familj jag känner är inte religiösa men ser bara fördelar med en omskärelse, för BARNETS skull.

    Eftersom de inte är religiösa så skulle det innebära mest bara arbete för föräldrarna att omskära. På vilket vis skulle det gagna föräldrarna att packa väskan, sticka till sjukhuset, omskära och vårda barnet och dess penis tiden efter det? Inte mycket. De gör det helt enkelt som en tjänst till barnet oavsett om du kan se det eller inte. Men för dom är det barnet de tänker på.


    palmblad skrev 2007-11-15 08:04:54 följande:
    Sunt förnuft är att inte skära i barn för att tillfredsställa sina religiösa lustar.
  • DaCiss

    Sunt förnuft är att inte låsa sina tankar utan se var situation för sig

  • DaCiss

    I detta fallet har det inte med grupptryck att göra. Om du som vuxen man inte känner att det var något fel att bli omskuren som barn, om du tvärtom ser det som något positivt att vara omskuren, om alla du känner som är omskurna känner likadant och dessutom läkare rekommenderar det av hälsoskäl så vad skulle du göra?


    cruZZe skrev 2007-11-15 16:46:38 följande:
    Tradition och "grupptryck" väger nog lika tungt i vågskålen som religion. Däri kan jag inte se någonting om "barnets bästa".
  • DaCiss

    Jag har då skrivit om det i några inlägg. Men man väljer det man vill se och tyder det man vill tyda.


    Mellvis skrev 2007-11-15 18:33:23 följande:
    Fortfarande har det inte kommit fram varför det skulle vara för barnets bästa.
  • DaCiss

    Mellvis:

    Eftersom jag ogillar då folk hänvisar till att läsa bakåt i tråden eller läsa inlägg blablabla så har du min åsikt här:

    "Barn i Israel, vem här kan säga med säkerhet att ett barn där inte skulle känna sig kränkt av att INTE bli omskuren som barn? Att inte vara samman med gemenskapen männen har i det landet? För att inte tala om klimtatet där. Vem kan med säkerhet säga att det inte skulle bli en höjning i inflammationer vid förhuden i ett land med sådant klimat? Männen skulle ju få tvätta sig flera gånger om dagen för att inte bli översållade av flänsost.

    Och nej, det är inte samma sak som omskärelse. Men jag mådde riktigt dåligt som barn då jag inte var barndöpt som alla mina andra kompisar och då jag inte fick vara med på konfirmationsläger då jag inte var lutheran. Jag var mer troende än mina kompisar men jag fick inte ens ta del av nattvarden då prästen frågade mig om jag var döpt eller inte. Jag kände mig utanför då jag var så annorlunda.

    Så vem kan säga att ett barn som inte omskärs i ett land där det är norm INTE kommer känna sig kränkt? Och vem som har hunnit bli vuxen vågar göra en omskärelse även fast den skulle vilja? Det är alltid riskigt att göra ett sådant ingrepp på en så intim kroppsdel eftersom man vet vad man har nu och kan inte med säkerhet säga om man kommer vara nöjd efteråt. Jag står inför en bröstförminskning i framtiden av många fördelar som jag kan se. Men det är många om och men i huvudet. För vad om jag inte blir nöjd och saknar det som var mitt? Kroppen kommer må bättre fysiskt men vad om jag skulle känna ånger psykiskt?

    Så, i de länder där omskärelse är norm kan jag faktiskt se det som att föräldrarna gör en tjänst för barnet genom att omskära det. Annars kan barnet komma i en knivigare sitts som äldre, anser jag. I Sverige är det däremot en annan fråga eftersom vi inte har det som en norm här att omskära."

  • DaCiss

    Alltså, i länder där det är norm är det vanligaste att stöta på vuxna män som är glada för att deras föräldrar omskar dem som barn. De kommer inte ihåg ingreppet och de tycker det är praktiskt och skönt att vara omskuren.

    Problemet kan uppstå att om du i ett sådant land inte omskär barnet så kommer han få ta ställning till det senare. Det är inte hur som helst som man väljer att genomgå en operation, även om man skulle vilja genomgå den i grund och botten. Det är tunga huvudbryderier och en hel del nervositet. Gör du den under tidigare tonåren kan det även kännas traumatiskt med en sådan förändring.

    I dessa länder, då omskärelsen görs på så små barn så besparas dom dessa huvudbry och är heller inte annorlunda än alla andra män i landet.

    Som sagt var, om du växer upp och ser annorlunda ut än alla andra eller inte har eller är det som är norm (som jag t ex som inte var barndöpt) så kan du känna dig utanför och ifrågasätta dina föräldrar för varför de inte gjort med dig som görs med alla andra. Det här besparas barnen som omskärs i ett samhälle där det är norm, samtidigt som läkare också rekommenderar det. Det är alltså precis lika vanligt som våra vaccinationer och det är inte många som ifrågasätter dom. Jag har aldrig ifrågsatt mina föräldrar för att de vaccinerade mig som barn och jag tror att du får leta länge efter att hitta en man i Israel som ifrågasätter sina föräldrar för en omskärelse. Precis som du i Sverige får leta länge efter att hitta någon som ifrågasätter sin vaccination som barn.

    Men märkväl, i Sverige där omskärelse inte är vanligt ser jag inte omskärelsen som att bespara barnen huvudbry som vuxna eller att de skulle missa gemenskapen bland män. Det är inte vanligt här med omskärelser och här skulle du kunna få motsatt effekt, att pojkarna kanske kände sig utanför för att dom såg annorlunda ut. Här är klimatet inte heller vidare varmt och fuktigt så hälsobenefitsen ser jag inte riktigt heller. Så i Sverige känner jag att man kan vänta tills barnen blivit äldre och kan välja själv.

    Men, för den skull kallar jag inte föräldrar barbarer eller tycker att de inte förtjänar sina barn. De har sina orsaker för att omskära och jag tror heller inte att de inte älskar sina barn.

  • DaCiss

    Jag har gjort det som vuxen jo. Men dop är en sak, operation en annan. Jag funderar fortfarande på om jag vågar göra bröstförminskningen


    palmblad skrev 2007-11-15 20:07:48 följande:
    Då kunde du väl låtit döpa dig då, DaCiss?
  • DaCiss

    Läkare i Israel gör det


    Mellvis skrev 2007-11-15 20:06:27 följande:
    Finns ingen läkare som rekomenderar det av hälsoskäl.Endast i unika fall
  • DaCiss

    Ja skrev nyss att ett dop inte är som en operation och det är varför jag än idag velar fram och tillbaka på om jag klarar av bröstförminskningen. Det är ett stort steg att själv välja om man ska förändra sin kropp genom en operation då man vet att den fungerar nu, men jag vill ha den bättre.

    Men om du palmblad hade levt i ett land där det var norm med omskärelse, hur tror du att du sett på saken då? Om du bara träffat på män som sett det som något positivt eller som inte ens tänkt på det nämnvärt för det var så vanligt, vad skulle du tänka då kring det hela? Om du aldrig sett omskärelse som något annat än positivt och norm?


    palmblad skrev 2007-11-15 20:27:31 följande:
    Ja, men i Israel är de muslimer/judar.DaCiss: Du kan döpa dig o sen ångra dopet. Du har kroppen i behåll, men inte av en stympning.
  • DaCiss

    Så du menar att även om du växt upp där det var norm och där alla i din närhet sett det som positivt och bra så hade du ändå tyckt alla i din närhet var barbarer och inte förtjänade sina barn?


    palmblad skrev 2007-11-15 20:45:57 följande:
    Jag har så pass förstånd att jag aldrig sett stympning som positivt.
  • DaCiss

    Jag har hela tiden pratat om omskärelse som begrepp. Alltså inte begränsat det till bara inom Sverige. Inom Sverige har jag svårt att se hur du omskär ett litet barn då jag inte ser fördelarna på samma sätt här som i länder där det är norm. Men jag dömer heller inte de som väljer att göra en omskärelse.


    Mellvis skrev 2007-11-15 20:43:25 följande:
    Jag trodde i min enfald att vi pratade om i sverige.
  • DaCiss

    Okej, I rest my case. Jag har sagt mitt och du ditt och verkar inte finnas mycket mer som kan sägas.


    palmblad skrev 2007-11-15 20:53:16 följande:
    Absolut.
  • DaCiss

    Jag ser en skillnad där faktiskt. Kuperingen av svansar har enbart att göra med utseende. Jag tror inte du skulle få lov att plastikoperera barn heller. Jag är även emot håltagning i små barns öron.

    Och ett husdjur ligger under ditt våld hela livet och kommer aldrig kunna föra sin egen talan. Att leka gud med djuret och förändra dess utseende bara för att du tycker den är finare då och göra detta via en amputation det är gräsligt.

    Fattar inte hur de får hålla på att avla raser av djur heller.


    Koviktare skrev 2007-11-15 20:53:59 följande:
    Man får inte kupera hundars svanasar men man får skära av en bit av en liten pojkes snopp. Helt sjukt enligt mig.
  • DaCiss

    Är du på en mission att reta upp folk?


    palmblad skrev 2007-11-15 21:13:33 följande:
    Stympning har också bara med utseende att göra.
  • DaCiss

    Mmm.. förstår faktiskt inte vad som rör sig i avlarens huvud. Frågar man om varför man måste hålla på att avla så där då det innebär risker för vissa djur, t ex andningsbesvär och besvär i leder osv då får man svaret: "För dom skall se ut så"

    Fåfänga så det ryker om det och ser ut som de leker gudar med djuren. Det är olagligt att avla mänskor på samma sätt, i alla fall än så länge. Så det är lite skillnad på djurens och mänskans rättigheter, dessvärre.


    FruMansour skrev 2007-11-15 23:34:14 följande:
    Jag håller med om precis allt i detta inlägg.. För lat för att kommentera själv just för tillfället.
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning