• Lantani

Zebrafink

Har tänkt skaffa mig två och undrar lite. har tittat på sidor på nätet och tycker att de erkar vara väldigt trevliga fårglar.

Måste man ha en hane och en hona tillsammans eller kan man ha tex två honor eller två hanar?
    Hur mycket kostar en zebrafink? Vad bör man räkna på att ge för bur?

Vilka saker behöver man köpa i början?

Tacksam för svar. mvh Lantani

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-08 20:46:16:
    De jag än så länge förstått att man måste ha är:

Bur
    Vattenautomat
    Foderautomat
    Badkar
    Någon typ av gunga
    Grenar/pinnar
    papperspellets, fågelsand eller bursandpapper

Finkblandning
    Multivitamin
    Kalksten
    Hirskolvar ibland

Något mer jag skulle behöva?

• Svar på tråden Zebrafink
  • asul

Vad är det ni vill ha ut av fågeln? Och vad är det som talar mot en undulat?

• Lantani

ha sällskap och gärna något man kan göra under dagarna. jag är väldigt sugen på en undulat, men får väl se vad sambon säger.

• asul

Om det är lätet han inte gillar ska ni titta på Kakariki. Den är lite större än en undulat men skriker inte och är riktiga clowner! De är nästan naturligt tama eftersom de är så nyfikna. De behöver större bur däremot. Annars är kanarifågel bättre än fink tycker jag. De är mycket lugnare.

• Lantani

V får väl se vad det blir. ska försöka prata för undulater. de skitar ner rätt mycket men det gör väl finkar också?

• asul

Alla fåglar skitar ner!
    Det finns pellets att ge istället för frön, då slipper man det skräpet. Och ge ruggningsvitaminer när de ruggar så går det fortare över. Då är det inte så skräpigt längre!

• Lantani

jo det är klart att de skitar ner. blir kanske undulat ändå. sambon är hemma nu och vi ska till stan och kolla på bur och lite så.

• Coccolina

liten varning bara... de förökar sig som bara den!!!!!!!!Och de piper (låter som pingu) hela tiden!!!
    Vi köpte 2 zebrafinkar för ett par år sedan... bara någon månad senare så var de fyra.. totalt var de uppe i 13 innan vi lyckades få stopp på det hela och ge bort dem och då hade många ungar dött pga inavel samt att de hackade ihjäl varandra...vi frågade vår djurhandlare som sa att vi skulle fortsätt ha dem i samma bur och jag trodde på henne... idag hade jag garanterat separerat dem på engång..
    Undelater är mycket tystare än zebrafinkar... så om din sambo inte gillar att undelater för att de låter för mycket är defenetivt inte zebrafinkar ett bra val.
    Och när det handlar om att skita ner... ojojoj... finkar skvätter som bara den...
    Det ända som var lite roligt med dem var att de alla lärde sig att vissla som vår telefon så fort det ringde... (försök prata i telefon när de härmar telefon signalen i en kvart) och dessutom lärde de sig signalen för ekot(på p4)... och härmade det också.. Mina undelater gick inte att ha i samma rum då de blev stressade och hunden undvek att vara där också... mitt marsvin väste åt dem(jepp ett marsvin som väser... helt otroligt) och kaninen fick hopp attak varje gång de började och slutade inte förens långt efter de slutade... så jag tro han blev stressad också..
    Zebrafinkar är nog lämpligast om du har en stor passion för fåglar och framförallt för finkar... annars ta en fågel som är lite lättare att sköta... Undelat eller kanariefågel tex...

Life's a bitch get used to it!!!
  • asul

Om du inte vill ha ungar slänger du bara äggen, eller så köper du två honor. Och sätt absolut inte in ett bo!

• Lantani

Blir undulat iaf. ska börja med en tills den är tam, en hane hoppas vi på.

Köpt bur idag och så har vi pratat med de i djuraffären och de skulle försöka få tag på en blå hane även om det är svårt att se könet när de är så små. Fanns några i affären nu men han som hade den sa att de varit där i några veckor och han tyckte då att det blir bättre om vi väntar och får en ung hane ev hona då.

Så nu har vi köpt bur, badkar, mineralsten med snäckskal i, stege och sand med snäckskal i.
    startar en annan tråd om just unulater faktiskt.

• asul

Hur går det med fågelköp?
    Jag tycker inte du behöver vänta på en yngre. En ung undulat som inte är hanterad är mycket räddare än en som är 6 mån. Bäbisar oavsett art är alltid inställda på överlevnad den första tiden. En tonåring däremot är nyfiken på livet och vill upptäcka och undersöka allt!
    Om du kan hitta en som är hanterad så är det det bästa. Men det är väldigt ovanligt i djuraffärer.
    Om du kan se kön på undulaten är den minst 6 mån. Väljer du en ung ska den inte ha vita ringar runt näsborrarna och den ska vara tyst i transportkartongen för att det ska vara en hane.

Svar på tråden Zebrafink