• KajsaE

ÄL-stickor - hur funkar de egentligen?!

Jag har precis fått hem ÄL-stickor och har läst instruktionen. När strecket är "som starkast" på stickan så skall man vänta minst 24 timmar och max 48 timmar med att ha sex. Men hur sjutton vet jag när strecket är "som starkast"??? Hjälp! Kan någon rutinerad ÄL-testare hjälpa mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-05 22:12
    Fortsättningstråden finns här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29456920.html

• Svar på tråden ÄL-stickor - hur funkar de egentligen?!
  • Sofiiiee

Undrar exakt samma sak! Det är en hel djungel det här med äl test.. men när strecket är som starkast är det väldigt likt teststrecket iallafall och då kommer äl igång inom 24-48 timmar

• KajsaE
    Sofiiiee skrev 2007-11-08 21:19:56 följande:
    Undrar exakt samma sak! Det är en hel djungel det här med äl test.. men när strecket är som starkast är det väldigt likt teststrecket iallafall och då kommer äl igång inom 24-48 timmar
    Verkligen en djungel! Antar att man får försöka memorera hur strecket såg ut (för det kanske försvinner efter ett tag???) och nästa dag när man testar försöka tyda om det är svagare. Då är det med andra ord dags att köra järnet eftersom det då har gått 24 timmar.... Hmmm. Dessutom ska man inte testa på morgonen utan mellan 10-20. Ja, det vill till att man har koll på läget!
  • Sofiiiee
    KajsaE skrev 2007-11-08 21:23:06 följande:
    Verkligen en djungel! Antar att man får försöka memorera hur strecket såg ut (för det kanske försvinner efter ett tag???) och nästa dag när man testar försöka tyda om det är svagare. Då är det med andra ord dags att köra järnet eftersom det då har gått 24 timmar.... Hmmm. Dessutom ska man inte testa på morgonen utan mellan 10-20. Ja, det vill till att man har koll på läget!
    Ja det är svårt, det är lättare med digitala tester där man lätt kan se stegring! Jag ska köpa ett clearblue digitalt äl-test för att slippa alla funderingar och allt tydande efter streck! så det kan jag rekommendera!
  • KajsaE

Sofiiee

Ja, det är säkert bättre med ett digitalt. Man lurar sig själv med att komma lite billigare undan, jag kommer säkert att köpa ett digitalt nästa månad. Hoppas förstås att det inte ska behövas .

Har du barn sedan innan? Vi har en liten son som är född i mars 06 och vi har försökt få en tvåa sedan i våras. Sonen kom till på absolut första försöket så jag trodde att det skulle gå lika enkelt denna gång, men icke .

• Sofiiiee
    KajsaE skrev 2007-11-08 21:29:30 följande:
    SofiieeJa, det är säkert bättre med ett digitalt. Man lurar sig själv med att komma lite billigare undan, jag kommer säkert att köpa ett digitalt nästa månad. Hoppas förstås att det inte ska behövas . Har du barn sedan innan? Vi har en liten son som är född i mars 06 och vi har försökt få en tvåa sedan i våras. Sonen kom till på absolut första försöket så jag trodde att det skulle gå lika enkelt denna gång, men icke .
    Ja man luras att köpa de billigare testerna, men dom fungerar ju lite mera jobb bara!
    Det är vårt första försök med första barnet så nu hoppas vi på ett plus snart! Hur många försök är ni inne på?
  • KajsaE
    Sofiiiee skrev 2007-11-08 21:33:45 följande:
    Ja man luras att köpa de billigare testerna, men dom fungerar ju lite mera jobb bara!Det är vårt första försök med första barnet så nu hoppas vi på ett plus snart! Hur många försök är ni inne på?
    Vi är inne på 7:e försöket nu. Har hört att det i genomsnitt tar 7 månader från det att man börjat försöka tills dess att man blir gravid. Jag hoppas verkligen att jag är en medelmåtta i den bemärkelsen! . Eftersom det är ert första försök med första barnet så håller jag tummarna för att det går för er precis som det gick för oss - bebbe direkt!
  • Sofiiiee
    KajsaE skrev 2007-11-08 21:38:33 följande:
    Vi är inne på 7:e försöket nu. Har hört att det i genomsnitt tar 7 månader från det att man börjat försöka tills dess att man blir gravid. Jag hoppas verkligen att jag är en medelmåtta i den bemärkelsen! . Eftersom det är ert första försök med första barnet så håller jag tummarna för att det går för er precis som det gick för oss - bebbe direkt!
    Ja jag hoppas att det tar sig snabbt! Det är alldeles för mycket väntan på äl och bim så hoppas det inte bli en lång väntan med en bebbe också!
    Haha ja får hoppas att du är en "medelmåtta" nu då! När har du äl?
  • KajsaE
    Sofiiiee skrev 2007-11-08 21:48:16 följande:
    Ja jag hoppas att det tar sig snabbt! Det är alldeles för mycket väntan på äl och bim så hoppas det inte bli en lång väntan med en bebbe också! Haha ja får hoppas att du är en "medelmåtta" nu då! När har du äl?
    Jag har ÄL 17 nov om jag räknat rätt. Men förmodligen har jag inte räknat rätt eftersom det inte tagit sig ännu... Jag har gått på ägglossningsuträknaren här på familjeliv, samt "magontet" under alla försöken. När jag blev gravid första gången så hade jag ju inte räknat på någonting och hade ingen koll alls på BIM och ÄL... Därför känns det som att det är dags för ÄL-stickor nu. Hoppas att någon klok och erfaren ÄL-testare tar sig in till oss i tråden också och kan ge oss lite tips och råd!
  • Sofiiiee
    KajsaE skrev 2007-11-08 21:53:34 följande:
    Jag har ÄL 17 nov om jag räknat rätt. Men förmodligen har jag inte räknat rätt eftersom det inte tagit sig ännu... Jag har gått på ägglossningsuträknaren här på familjeliv, samt "magontet" under alla försöken. När jag blev gravid första gången så hade jag ju inte räknat på någonting och hade ingen koll alls på BIM och ÄL... Därför känns det som att det är dags för ÄL-stickor nu. Hoppas att någon klok och erfaren ÄL-testare tar sig in till oss i tråden också och kan ge oss lite tips och råd!
    Jag brukar (tror jag iallafall) känna ganska tydligt när jag har äl, men vill testa med äl-test så att jag är helt säker på att det är just äl som är på G!
    Ja jag hoppas det kommer någon och hjälper oss att förstå allt med det här! Det är inte så lätt alla gånger att förstå! Vet du om man ska ha hållit sig från att kissa på ett visst antal timmar innan man testar som det är med gravtest?
  • KajsaE
    Sofiiiee skrev 2007-11-08 22:01:11 följande:
    Jag brukar (tror jag iallafall) känna ganska tydligt när jag har äl, men vill testa med äl-test så att jag är helt säker på att det är just äl som är på G!Ja jag hoppas det kommer någon och hjälper oss att förstå allt med det här! Det är inte så lätt alla gånger att förstå! Vet du om man ska ha hållit sig från att kissa på ett visst antal timmar innan man testar som det är med gravtest?
    När jag läser instruktionen så står det att man INTE ska använda morgonurin då den innehåller slaggprodukter som kan påverka testresultatet felaktigt. Det står också att hög konsumtion av vatten kan späda ut hormonerna i urinen och att man därför inte ska dricka för mycket vatten timmarna före testtillfället. Ja, mycket att hålla reda på...

Om någon med erfarenhet är inne i tråden: hur funkar det egentligen med kontrollinjen och testlinjen. Är de enbart synliga båda två när ÄL:en är på riktigt? Eller vad menas med stegring? Kan kontrollinjen och testlinjen synas samtidigt fast i olika styrka? Är det det som är stegring i så fall? Framgår inte riktigt av instruktionen ... Hjälp oss här nu, vill inte missa ytterligare en månad på att jag inte fattat instruktionen rätt...
Svar på tråden ÄL-stickor - hur funkar de egentligen?!