• SurStinan

Är det fel på osten tro?Vita grejer i den..

Heej!Köpte en ost från ostkompaniet,tog fel och råkade ta den lagrade..Har smakat lite på den men tycker det känns lustig då det är små vita grejer i osten..Dom knastrar när man tuggar på dom,ska det vara så här??Har aldrig stött på detta..kanske e normalt??e la nollad på ostar ..

• Svar på tråden Är det fel på osten tro?Vita grejer i den..
  • tiiiin

Helt normalt. Så är det ofta i lagrade ostar...

• JinxLinda

Det är väl "ostmaskar" Or, man brukar "ta bort dom". Ju mer lagrad osten är ju vanligare är det.

Mamma till Nikolai född 03
  • tiiiin

Nej man brukar inte ta bort dom. De är för många och hör liksom till. En riktigt god parmesanost innehåller alltid dessa små knastriga prickar...

• JinxLinda
    tiiiin skrev 2007-11-09 07:57:21 följande:
    Nej man brukar inte ta bort dom. De är för många och hör liksom till. En riktigt god parmesanost innehåller alltid dessa små knastriga prickar...
    Fast vad jag vet så brukar folk ta bort dom, fast det kanske är när dom blir "stora"?
  • tiiiin
    JinxLinda skrev 2007-11-09 07:58:24 följande:
    Fast vad jag vet så brukar folk ta bort dom, fast det kanske är när dom blir "stora"?
    Ja, så är det säkert Men små går ju inte att ta bort utan pincett... och vem orkar det?
  • JinxLinda

Ja, nej det lät ju lite jobbigt. Personligen skulle jag aldrig kunna äta när man ser och känner av or'en :) Men det är min åsikt, jag är så krälmagad gällande mat och sådant.

• SurStinan

oki så det är nomalt då??men detta är ingen "speciell"ost..bara en valig lagrad..känns om om det är fel på den..jajaj får la riva ner den o ha i frysen! tack för era svar!

• Meloo

Med största sannolikhet är de vita prickarna saltkristaller som blir när osten lagras. Helt normalt och inte något man tar bort.

• Egensinnig

Vita prickar som knastrar är INTE or!!!
    Herregud - or är ju ett kvalster - alltså små djur och det syns om det är sådana i vilket är ovanligt.

Det man ser och som knastrar är saltkristaller och de bildas i lagrad ost och ostentusiaster som jag själv ääälskar detta.
    Mmmm en knastrig Parmigiano Reggiano och ett glas gott rödvin - himmelrike!

Ordning är till för idioter - genier behärskar även kaos
Svar på tråden Är det fel på osten tro?Vita grejer i den..