• bagitor

Pinsamma förlossningar???

Hej!
    Jag är i v.29 och väntar på min första förlossning så därför är jag nervös över en del som man hört.
    Har bla hört att när man ska föda så bajsar man på sig, är det sant?? Är det sant att alla också bara kräker rakt ut vid nåt särskilt tillfälle under förlossningen?
    Jag tycker detta är så förnedrande och utlämnande att behöva gå igenom nåt sånt. Låter kanske konstigt eftersom man inte kan hjälpa det men jag är lite "blyg" för sånt.
    Snälla finns det någon som vet???

• Svar på tråden Pinsamma förlossningar???
  • En glad tjej

Teskedsmamman, jag fick faktiskt också lavemang men det var kvällen innan. Skulle bli igångsatt men av div anledningar väntade de till eftermiddagen dagen efter och då hade jag ju massa "skit" i tarmarna som ville ut!

• flybell

Hade samma rädsla som du TS.... Så min BM skrev i min journal att jag vill ha lavemang och epidural- men vet du vad jag han inte få något av de.... det gick så fort med min förlossning de tog 3h 38min sen var han ute(1 barnet)....Men jag spydde rakt ut men inget från de andra hållet vilket jag är glad för

• galnevale

var livrädd för detta med att det kan komma bajs under förlossningen men magen min satte igång av sig själv innan förlossningen

Och sedan under själva förlossningen tänkte jag bara på att få ut barnet.
    Och bm har sett det mesta och gör ingen affär av det. Lycka till med förlossningen!

Jag är faktiskt lite avundsjuk

• Yohanna85

när man är upp i det hela så tänker man inte på det.

De flesta barnmorskor sköter det där väldigt bra med avföring osv. Men jag kommer ihåg en sak, hon var barnmorskestudent och jag satt och krysta på en pall lutad över sängen och känner hur det börja komma i andra änden. Och jag säger nu bajsar jag på mig, hallå! nu kommer det. och hon bara står där och gör inget, jag får be henne att sätta ett underlägg eller ta bort det, kommer inte riktigt ihåg men kom ihåg att hon inte skötte det där riktigt bra, hon skulle inte ha sagt nått mer än att det är ingen fara och hjälpa mig.

Och jag spydde upp all mat och all vätska jag fick ner mig under hela onsdagen. från morgon till kväll. så min sambo fick springa med spypåsar. Men som sagt så är man uppe i det hela och jag spydde nog inte ner folk eller på golvet vad jag kommer ihåg?

Men oftast så sköter de det snyggt och tar det som allt annat som är normalt !

• Filifjonkan1

så här var min:

var livrädd heeela tiden över att jag skulle bajsa ner mej..
    Min mamma födde barn 6 mån före mej och pratade på om hur hon bajsade ner sej och att det var jätte pinsamt osv.
    Vattnet gick för mej på morgonen...10 dar tidigare än bf.
    " öööÖööööööö Vakna Emil för faaaaaan...jag har kissat på mej!!"
    Men det var inte kiss...åkte in till BB..fick MYCKET lustgas.
    Man tror ju alltid att en barnmorska ska se ut på ett visst sätt..
    typ..liten,knubbig..håret uppsatt i en knut..lite mormor aktig lixom.
    MEN in kommer en svart lång man med namnet Urgesa..
    Jag som var påverkad av MYCKET lustgas skriker " Emil!!...ta ut N*g*rn härifrån!!!!!!!!!!"
    (Jag är INTE rasist, men just då verkar det som om jag var det)
    + att det kom in 5 andra som i tur o ordning kände mej där nere för att kolla hur öppen jag var...dom var typ studenter..
    Jag kände hur jag dog inombords...
    Så här i efterhand så skäms jag över vad jag sa, jag letade upp Urgesa på sjukhuset innan vi åkte hem och bad om förlåtelse, han berättade då att jag inte var den första som reagerat så.......

• LabLover

Jag varken kräktes eller bajsade på förlossningen. Däremot var jag orolig i magen INNAN vi åkte till förlossnignen så min kropp tog hand om det av sig sjävt kan man väl säga.

Däremot skrev jag i mitt förlossningsbrev att jag ville bli tillfrågad om lavemang när jag kom in men det behövdes alltså aldrig. Brevet finns min "Gamla dagbok" i Bloggen.

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Malinell
    bagitor skrev 2007-11-09 15:07:14 följande:
    Hej!Jag är i v.29 och väntar på min första förlossning så därför är jag nervös över en del som man hört.Har bla hört att när man ska föda så bajsar man på sig, är det sant?? Är det sant att alla också bara kräker rakt ut vid nåt särskilt tillfälle under förlossningen?Jag tycker detta är så förnedrande och utlämnande att behöva gå igenom nåt sånt. Låter kanske konstigt eftersom man inte kan hjälpa det men jag är lite "blyg" för sånt.Snälla finns det någon som vet???
    Vill bara säga átt jag känner precis samma som du! Tycker det skulle kännas väldigt jobbigt att bajsa på sig framför sambon när man inte ens vågar "släppa en fis" i samma rum som honom!!
  • linhen

Jag har både kräkts och bajsat på mig, ja. Men det var inte särdeles pinsamt faktiskt utan gick bra. Tror inte ens att BM var i rummet då jag kräktes.

• Andrea

Jag både spydde och bajsade på mig men det gick ju bra ändå

• rockmind

Tycker inte att det finns nåt pinsamt som kan hända. Jag spydde rakt ut ett par gånger men det är ju inget man bryr sig om i det läget, och ingen annan heller...

• Hugomamma

Den dagen du ska födda ditt barn så tänker du varken på bajs eller kräk!
    Du kommer att ha så mycket att göra med att tänka på hur du ska föda fram din bebis, dina värkar, bedövning och kanske det går så snabbt att du knappt hinner med att tänka!
    Oroa dig inte! Det du tycker är fönedrande i ditt "vanliga liv" kommer inte att kännas av då du ska föda barn! Det är en sådan kick och enorm känsla att föda barn och bli förälder så att tanken om bajs eller kräk, den finns inte!!!!

Jag kräkte ner barnmorskan samtidigt som min underbara påg var påväg ut! Tycker idag att det bara är en komisk historia!
    Fundera inte så mycket, go with the flow.......

Lycka till

• jezzzzzika
    Jag spydde som en tok medan hela läkarteamet gick ronden... Men jag klarade mig från att skita på mig.

De roliga är att alla skriver och säger att det är inget man tänker på under krystvärkarna...Men de gjorde jag!
    Glad Tänkte skumt nog massvis på det även om jag inte hade skämts ihjäl om jag skulle lagt en skit! Alla e vi olika... Medan andra fokuserar på kommande bebis fokuserade jag på skit! Haha!! Skrattande Nästan iaf...
    *Timmy & Alwin, utan Er är Jag inget, Tillsammans är Vi oslagbara*
  • Buttelina

jag spydde inte men bajsade på mig i utskedet (jag hann inte ta lavemang). Det är absolut INGEN som bryr sig om det!!! barnmorskan bara torkade bort det snabbt och diskret. Min sambo var där och märkte inget. Du kommer vara så upptagen med det som händer att du kommer heller inte bry dig.

• Buttelina

och förresten resten av förlossningen är utlämnande den också! Man ligger ju naken nertill och där är en två tre personer och gräver en mellan benen . Tänk allt det som händer i förlossningsrummet har de varit med om innan, det är inget konstigt. Jag var i princip naken på slutet när jag födde och brydde mig inte ens om det!

• Hugomamma

Jag yckte faktiskt det var jobbigare efter åt! Någon dag senare när förlossningläkaren skulle kontrollera att jag fått ute hela moderkakan med hjälp av vul och sina fingrar blääää
    Även innan förlossning när de barnmorska/läkare skall kontrollera hur öppen man är, känns betydligt mer obehagligt än att man kräker eller bajsar för då är man så inne i förlossningen........

• ELJEN

Att få lavemang är ingen garanti för att man inte bajsar på sig. Det finns alltid kaviar kvar i tuben om man så säger..:)

• Nie

bagitor> Jag bajsade vid min första kryst. Det är inte alls konstigt eftersom barnets huvud tränger vid tarmen... Förnedrande? Nej, inte alls. Jag struntade fullständigt i det. Jag hade nog med smärtan... Alla bajsar inte och alla kräks inte. SKulle man göra det är det dock inget konstigt alls.

• astalacasta

Jag känner ingen som har fött barn som skulle välja ordet "pinsam" för att beskriva sin förlossning. Det är häftigt, stort, lite läskigt, och heeelt fantastiskt när man får sitt barn.

Det finns en omröstningstråd här på familjeliv om att spy på sin förlossning, och i den är det 45% som spydde någon gång under förlossningen, ofta bara en gång (när barnet passerar spinae-taggarna), och 55% som inte har spytt under förlossningen.

Jag har inte sett något liknande om att bajsa, men jag har fått intrycket av andra diskussioner att det är färre som bajsar.

Själv så spydde jag (en gång under min första förlossning, och upprepade gånger under min andra förlossning), men bajsade inte. Barnmorskorna hanterade allt jättefint, och fick mig att känna mig väldigt trygg och bekväm i situationen.

• Mamisita

Jag var jätte orolig för sådana saker innan förlossningen. Jag vet inte om jag bajsade på mig eller ej men isf var det ingen som gjorde någon stor sak av det. Min sambo märkte iaf inget (eller så vill han inte säga). Jag vet att jag tjatade på om det men bm sa lungt att då är det ingen fara om det skulle hända.

Hade en lång och jobbig förlossning så det blev tillslut det sista jag oroade mig för. Jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag ville ha så lite människor som möjligt närvarande vid själva utdrivningsskedet och att jag vill vara mer upprätt än liggande (typ stå på knä eller vad som kändes bra) istället blev det gynställning med ett läkarteam på 8 pers + två bm, undersköterska och sambon. Men all blyghet var som bortblåst just då, då var bara fokus på att föda fram bebisen och att den skulle må bra.

• Bubbeli

Att kräkas eller bajsa under en fölossning är väl det mest naturliga som finns, så det är väl bara den födande kvinnan som bryr sig. För barnmorskor mfl. är det ju rutin...
    Slappna av och fokusera på bebisen istället, onödigt att haka upp sig på något normalt.

Svar på tråden Pinsamma förlossningar???