• mn73

Kommer för tidigt födda ikapp storleksmässigt?

Som rubriken lyder, kommer för tidigt födda att komma ikapp sina jämnåriga storleksmässigt? Eller kan man räkna med att de kommer att förbli mindre?

• Svar på tråden Kommer för tidigt födda ikapp storleksmässigt?
  • Annamaja

hej min syster son föddes på i v. 31 han är i kapp sina jämnåriga kompisar utan problem. Vilken vecka föddes barnet i?

• Sub rosa

Känner ett prematurbarn som nu är tonåring och både är lång och stor. Född i v. 29 tror jag.

• mn73
    Annamaja skrev 2007-11-09 15:22:36 följande:
    hej min syster son föddes på i v. 31 han är i kapp sina jämnåriga kompisar utan problem. Vilken vecka föddes barnet i?
    Hur gammal var din systerson när han kom ikapp, vet du det?

Barnet det här handlar om är född i vecka 33/34...
  • annca

Så är det ju inte alla prematurer som är mindre än sina jämnåriga...
    Vår dotter var tex 50 cm lång och vägde 3995g när hon kom 5 veckor för tidigt

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Annamaja

Jag kommer inte riktigt ihåg, men när han var 4år hade han i alla fall växt i kapp. Min dotter föddes i v. 35 hon växte i kapp inom ett par månader.

• kobra

mina grabbar föddes i vecka 33/34 oc det tog nån vecka så var dom uppe i normalkurva i vikt

• Mangoglass

Min flicka föddes i v 34 och strl 40 var "pösigt" då. Hon vägde 2365 och var 49 cm. första månaderna var ett slit och hon blev inte så mycket större då. Hade väl aldrig kunnat tro att hon skulle vara en rundkindad 3-4 månaders som redan kommit ikapp storleksmässigt.

• Millsan

Absollut kan de göra det.. min son föddes i v31 och är nu 4 månader och har redan växt ikapp jämnåriga (och förbi vissa)

• jeatea

Mindotter föddes v 26 o är idag 2,5år hon är lika lång o "tjock" som sin kusin som föddes i v 40 o vägde 4kg så hon har kommit ikapp men man ser ju barn som är både längre o som väger mer men i mina o sjukhuset ögon är hon ikapp
    Man ska ju inte jämföra för hur vet man hur domsmå liven hade sett ut o vägt om dom hade kommit i v40?????

• hotten

de vanliga är att de allra flesta växt ikapp tills 3 års dagen.
    men riktigt tidiga/riktigt tillväxthämmade/riktigt sjuka kan det ta upp till skolåldern..

vår dotter är 8 år (vägde som minst 356 gr å va 27 cm lång) tar fortfarande i kapp sina jämnåriga, de mäter alla på hösten å sen på våren i skolan på mattelektionen å hon hade växt mest cm av alla 1-2-3 klassare. men är fortfarande typ 10 cm kortare många men ej minst..

å andra sidan vet jag fullgågna små barn som varit huvudet kortare sina klasskamrater ända till 11-13 års ålder då de börjat växa årdentligt å är nu som 20 åringar 170 (tjejer)

Svar på tråden Kommer för tidigt födda ikapp storleksmässigt?