• MariaK80

jag höjer en varningensfinger för Mollipect!!

Det stod för en tid sen en massa saker om Mollipect, att barn hade mått dåligt utav läkemedlet...
    Min dotter fick den hostmedicinen idag och blev som förbytt..slö, orkade ingenting och hon somnade...absolut inte likt henne! Efter att hon hade fått Mollipekt. Hon var slö hela dagen tills läkemdelet hade gått ur kroppen. Sen var hon lika pigg och aktiv som vanligt ( ett väldigt aktivt barn) och då hade det med största sannolihet gått ur hennes kropp.
    Så jag drar slutsatsen att det var Mollipekt som orskade hennes dåsighet.
    Är det någon annan som upplevt liknande??
    Kan tillägga att hon inte fått detta läkemedel förut, hon är tr år.

• Svar på tråden jag höjer en varningensfinger för Mollipect!!
  • Ällvira

Ja, det är väl inte så ovanligt att hostmedicin kan ha den verkan. När mina tre barn hade kikhosta samtidigt fick de två sorters hostmedicin samtidigt, dock inte Mollipect, och de somnade alla tre efter fem minuter första kvällen de fick medicinen.

Är du orolig för detta eller?

• Triple Trouble

min dotter har ätit det några dagar förra veckan, märkte inget särskilt på henner. Det hjälpte tyvärr inte alls mot hostan heller.

• Majsan70

Det är ju många mediciner som har den effekten. Cocilliana är en av de andra. Man får ju välja för o nackdelar mot varandra. Vill man att barnet sksll behöva hosta sönder sig eller tar man de nackdelar som finns om inte barnet blir fysiskt sjuk av medicinen då.

Andra mediciner har effekten att de bli hyperaktiva av medicinen istället.

Själv har jag ingen erfarenhet av just mollipect. Mina barn har fått Ventoline eller cocilliana eller Lepheton-desenthol.

• MariaK80

Ja, inte ska dom bli så påverkade heller...
    Man ska anmäla till läkemdelsverket om sådanan biverkningar uppstår...gillar det inte alls!

• Makaronen78

dåsighet är en biverkning av medicinen & ingen fara för barnet!

• MariaK80

Hmm..jo då väljer jag nog hellre lite hosta om det går att bota med dricka. Vill inte att min lilla flicka ska bli knäpp av medicinen, det är ju inte bra till så små barn...

• Majsan70
    MariaK80 skrev 2007-11-09 17:02:52 följande:
    Hmm..jo då väljer jag nog hellre lite hosta om det går att bota med dricka. Vill inte att min lilla flicka ska bli knäpp av medicinen, det är ju inte bra till så små barn...
    Men sömn är ju inget som är fel kan jag tycka. Jag väljer alltid medicin före hostan till mina barn. Det är fruktansvärtt att behöva hosta lungorna ur sig.
  • xenaa

men den medicin har dessa biverkningar. Visst kan inte vara kul för din tös men om de hjälper så är de inte bra om du slutar kanske.
    jag vet inte.

♥Leo 07-06-22 ♥
  • Ällvira
    MariaK80 skrev 2007-11-09 17:01:19 följande:
    Ja, inte ska dom bli så påverkade heller...Man ska anmäla till läkemdelsverket om sådanan biverkningar uppstår...gillar det inte alls!
    Medicinen kan säkert ha den verkan de första gångerna hon tar den, men att hon tål den bättre sen. Kroppen kan vänja sig vid den och det är inte farligt att bli lite slö av den. Det kan vara skönt om hon hostar mkt och få en dos till kvällen så att hon somnar snabbare och sen sover lugnare, jag lovar. Det är ju jättejobbigt med hostan, speciellt på nätterna. Men om du är orolig för detta, ring apoteket. De har ju en tjänst där man kan få tala med en farmaceut (stavas det så?) om biverkningar på läkemedel.
  • MariaK80

Jo, men finns det andra alternativ som inte påverkar barnet så mycket så väljer jag självklart det. Trodde att det var självklart för alla föräldrar?? aja..så länge hon inte "hostar lungorna ur sig" så ger jag slemlösande, vatten. I annat fall kommer jag fortsättningsvis ge ett annat läkemedel.

Svar på tråden jag höjer en varningensfinger för Mollipect!!