• MariaK80

jag höjer en varningensfinger för Mollipect!!

Det stod för en tid sen en massa saker om Mollipect, att barn hade mått dåligt utav läkemedlet...
    Min dotter fick den hostmedicinen idag och blev som förbytt..slö, orkade ingenting och hon somnade...absolut inte likt henne! Efter att hon hade fått Mollipekt. Hon var slö hela dagen tills läkemdelet hade gått ur kroppen. Sen var hon lika pigg och aktiv som vanligt ( ett väldigt aktivt barn) och då hade det med största sannolihet gått ur hennes kropp.
    Så jag drar slutsatsen att det var Mollipekt som orskade hennes dåsighet.
    Är det någon annan som upplevt liknande??
    Kan tillägga att hon inte fått detta läkemedel förut, hon är tr år.

• Svar på tråden jag höjer en varningensfinger för Mollipect!!
  • Majsan70

Du gör helt rätt. Om det hjälper med att bara dricka vatten eller saft så skall man ju inte ge nåt annat heller. mediciner ger man ju när det behövs.

• Mamma till Felicia och Simon
    mariaK80 något som man rekomenderar på barnakuten är varm röd saft och de hjälper om de inte har en jätte hosta
    3 barns mamma Felicia 01,05 Simon 05,01 Moa 07,07
  • Molina

Min dotter fick mollipect men usch vilka biverkningar hon fick.
    Dåsighet va en av dom riktigt otäckt och se hur däckad hon blev av den samt att hon drömde marddrömmar och va inte alls sig lik ringde då tillbaka till min läkare och berättade om hennes biverkningar och han sa då att den medicinen skriver han gärna inte ut till barn pga av att att dom flesta barnen får otäcka biverkningar utan vi fick Lepheton istället och den funkar hur bra som helst.

• JosefineB

När vår dotter var väldigt hostig fick hon Mollipect. Men då hostade hon ännu mer så att hon till och med kräktes.

• antitanten

Mollipect brukar ha en sövande effekt på barn..... medan den har raka motsatseffekten på vuxna som kan få hjärtflimmer och bli darriga. Det är efedrinet i hostmedicinen som gör det.

• miniGrynet

Mollipect gav vi vår dotter några dagar, då det behövdes. Hon blev inte alls så påverkad.
    Men trött blir man ju ofta av såna mediciner, sen inom rimliga gränser kanske.

Men om det hjälper med vatten/dricka och slemlösande då tycker jag inte att man ska ge någon hostmedicin?

Finns ju fler hostmediciner till nästa gång ni behöver, så kanske ni hellre provar en annan.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • antitanten
    JosefineB skrev 2007-11-09 20:29:29 följande:
    När vår dotter var väldigt hostig fick hon Mollipect. Men då hostade hon ännu mer så att hon till och med kräktes.
    Det beror på att den är slemlösande och har inte så mycket av den hostdämpande effekten i sig.
  • Sosso67

Majsan 70- har nåt av dina barn falsk krupp som det kallas eftersom du får blandningen lepheton- desenthol?
    Min son har nämligen det och får den blandningen. Fast jag tycker inte den hjälper speciellt mkt tyvärr.

Det bästa när mina barn har hosta är varmt the kokat med lagerblad, några ingefärskapslar och honung, det tar bort retningarna jättebra.

• malinn

Min stora tös fick mollipect pga hosta, hon blev inte dåsig utan tvärtom SUPERPIGG!! Det var inte jättekul att försöka få en då 20 månaders att försöka sova på kvällen. Det tog ca tre timmar innan hon somnade och hon hostade ju inte mindre heller.
    Som någon annan skrev duger jlummet vatten precis lika bra som mollipecten eftersom den är just bara slemlösande, själva har vi prövat Bromhexin som är receptfri och den har funkat bättre. Den får man dock inte ge barn under ett år tror jag det var.

• MammasSötnosar

Jag fick Mollipect utskrivet till min son & har fått del 3ggr..
    Även fast att jag säger att han spyr av den så säger dom att jag ska ge honom den..
    "blanda med lite yougurt" .. han spyr som en galning varje gång han har fått..

Sen ringde jag till dom för 1 månad sen för att han va hostig & jag ville inte ge honom Mollipect. Va inne på apotekets hemsida & hittade ett slemmlösande medel.
    Men dom ville inte att man skulle ge det till barn under 2.
    Dom sa att jag va tvungen att ge honom Mollipect även fast att han spyr av det.
    Dom har inte ens sagt att dte finns andra mediciner..

Nån som har nått tips på host mediciner.. både recept fria & recept belagda så jag kan ta det med läkaren när jag ska dit nu på månadag. eller imorgon..

Beror på hur lillen är..

ღLiam 060630ღ
  • goldcoast

Bricanyl är slemlösande. men kan upplevas som jobbig för barnen att ta iom att man blir skakig.

Det finns ett annat oxå xom jag inte kommer på namnet på. Typ som Bricanyl oxå.

Hoppas han hiner krya på sig.

• fantasy

Det kan nog bero på mollipecten, men, lik som ALLA andra läkemedel så har även mollipekt biverkningar, den medicin som passar för den ena kanske inte passar för den andra, inget att oroa sig så mycket över. funkar inte mollipect för er så byt till en med. som funkar bättre
    det finns nog ingen medisin som inte medför några som helst biverkningar, och det är omöjligt på förhand att säga vem som drabbas utav biverkningar och inte..

• tessis73

TS: nej, om ditt barn har "lite hosta" ser jag ingen som helst anledning att ge Mollipect. Har barnet däremot hosta som är väldigt besvärande för barnet så är det nog bättre att bli lite dåsig.

Vad är det som är farligt med det? Som barn åt jag mycket allergimedicin som gjorde mig dåsig. Det var okej så länge jag slapp kliet i ögonen.

• Apif

jag har själv tagit lepheton (dock inte mollipect) och jag blev slö, svag i benen/armarna och skakis/darrig i kroppen

• beckiebabe

Min son (nu drygt 4) har fått mollipecp ett par år, å han blir inte nämnvärt dåsig av den. däremot kräks han slem av den, men d tycker jag bara är bra, då kommer det ju upp liksom. Små barn kan ju inte "hosta och spotta ut" så som vi vuxna kan...

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Min son blev bra i hostan av mollipect och inga biverkningar.

• mludvigs

Min son uååtäckte vi var känslig mot efedrinet i Mollipecten - han vart SUPERPIGG - som om viu skulle ha tryckt i honom 10 koppar kaffe precis innan han skulle ägga sig.

Svar på tråden jag höjer en varningensfinger för Mollipect!!