• fairyfloss

Hur marinerar man tofu?!

Är det nån som har nått bra recept på hur man marinerar tofu? Hellst som man sen steker och inte ugnsbakar då min ugn är puckad . Alla förslag välkomnas!!

• Svar på tråden Hur marinerar man tofu?!
  • fairyfloss

Tack för det!

Men vad står det inte på expressenlänken?! "Tofu är egentligen en svamp och räknas som en vegetabilisk proteinkälla." Eh? Tofu är ju gjort på sojabönor! Inte visste jag att sojabönor räknas som en svamp...

• Atamon

fairyfloss skrev 2007-11-10 08:11:58 följande:

Tack för det!Men vad står det inte på expressenlänken?! "Tofu är egentligen en svamp och räknas som en vegetabilisk proteinkälla." Eh? Tofu är ju gjort på sojabönor! Inte visste jag att sojabönor räknas som en svamp...
    Ja, det var ju lite märkligt skrivet av Expressen... De har kanske blandat ihop Tofu med Quorn?
  • lata kocken Johanna

där ser ni hur bra de är på att kolla sina källor...

det är felaktigheter i nästan allt jag läser (och har koll på) på Aftonbladet och expressen
    så jag tippar på att de har felaktigheter i väääääldigt många av sina artiklar

• ma ma

Om du vill steka tofu utan att förmarinera går det utmärkt att steka den i olivolja med pressad vitlök och mycket tamari/sojasås. Enkelt, snabbt och gott

• fairyfloss

ma ma skrev 2007-11-10 16:31:35 följande:

Om du vill steka tofu utan att förmarinera går det utmärkt att steka den i olivolja med pressad vitlök och mycket tamari/sojasås. Enkelt, snabbt och gott
    Åh det ska jag prova! Jag har inte använt upp paketet i mitt kylskåp ännu, för jag är så lat . Men det här borde jag väl klara!
  • ma ma

Det blir godast om man skär i små-små tärningar, så att den under stekningen suger åt sig så mycket av krydorna som möjligt.

• fairyfloss

Tack för tipset

Nu har jag marinerat i alla fall. En chili, ingefära, vitlök, koriander, soyasås och citron! En halvtimme i kylskåp och stektes i olivolja. Blev otroligt gott faktiskt!!

Svar på tråden Hur marinerar man tofu?!