• solrosen83

vi som går i husbyggnads/husköp tankar...

Hej! Säkert finns det många här på FL som är just som vi. Vi går och funderar på att köpa hus eller bygga hus. Vi har fösökt hitta det perfekta drömhuset i 2 års tid nu, men det har inte dykt upp.... nu har vi så smått börjat fundera på att bygga själv men...

2ggr har vi varit nöjda med huset vi sett på, men tyvärr så har det av olika anledningar inte blivit vårt hus.... Så nu sitter vi här fortsättningsvis på hyra på 60 kvadratmeter...

Hur har ni det?

förresten så på tisdag eller onsdag skall vi på husvisning, men jag har inte såå stora förhoppningar på det...

• Svar på tråden vi som går i husbyggnads/husköp tankar...
  • ming

Vi har också varit och tittat på några hus/bostadsrätter, men det är inget som är tillräckligt bra för kräsna lilla jag!
    Jag tror att vi kommer antingen att bygga ett nytt hus, eller köpa ett skruttigt hus billigt och renovera hela huset. Det finns ju inget som duger åt mig som det är!

• Smulan80

Här är en till som går i husköpar-tankar.
    Vi var och kollade på ett bostadsrättsparhus (krångligt..) igår. men det var inte riktigt våran grej. Ska vi ha hus så vill man ju gärna ha sin egen tomt iallafall.
    Har kollat efter hus i snart 1,5 år. Men precis som ni skriver så är det alltid något fel. Hittade ett som vi ville ha och skulle få. Men dan innan vi skulle skriva på så visade det sig att det var fukt i golv och väggar. Så det var ju skönt att vi inte hann skriva
    Men på torsdag ska vi och kolla på ett hus igen. Vi åkte förbi det igår och både jag och min sambo blev kära direkt!! Det var helt idylliskt!! Huset var jättefint och tomten var helt fantastikt. Så nu går jag och drömmer om att vi ska få det. Sån tur är så ligger priset under våran smärtgräns. Så vi kan alltså gå upp lite om det skulle behövas.
    VILL VERKLIGEN HA DET HÄR HUSET!!!!

• S vali s

Här är ett par till som letat hus i över två år utan att ens vara i närheten av att hitta vad vi vill ha

Eller rättare sagt, när vi äntligen hittade drömhuset för en månad sen så visar det sig att dom som ska sälja flipprat bort lagfarten och pantbrevet på fastigheten så just nu är ärendet upe i tingsrätten för att skaffa fram nytt - med lite tur så går det att fixa till på och det tar "bara" drygt ett halvår *suck*
    Självklart letar vi vidare men vi drömmer ju om "vårt" hus såklart och håller tummarna för att allt går som det ska

• Shyme

Vi har inte letat hus så länge även om tanken att vi skulle flytta till hus någon gång har funnits ett tag.

Men förra veckan fick vi (eller jag då... ) ett infall och vi var och tittatde på ett hus i omåpdet där vi växt upp. Efter prat med banken och ytterligare en titt i fredgas em så ska vi lägga ett bud idag, om mäklaren vill svara i telefonen någon gång...

Det är itne så många us till salu i detta område (och speciellt inte med dubbelgarage, sambons dröm) och i andra områden som är tänkbara så är husen genast MINST ett par hundra tusen dyrare bara på grund av att orådet är populärt. Dessutom är badrummen i detta hus renoverade de senaste åren så man slipper den kostnaden.

• Smulan80

Vad roligt att vi är en del som vill köpa hus Vi kan väl försöka hålla den här tråden vid liv. Så får vi se hur det går för oss att hitta hus
    Eller vad säger ni?

• Beloved

Vi ska bygga hus, det har vi bestämt oss för. Dels så vet vi då att det inte är något fuskbygge sen vet man själv också exakt vart alla ledningar osv går.

Bor i bostadsrätt just nu, en lägenhet. Och jag skulle bli galen om jag bodde i bostadsrätt om jag hade hus. Vill jag bygga altan så vill jag inte ha en styrelse som säger att den måste se ut så här och så här.. osv osv

Svårt bara hitta en bra tomt. Vi vill ju bo i skogen inte alltför långt ifrån staden och inte massa hus runt en där man ska bygga. Utan mitt i skogen en bit ifrån alla men i lagom avstånd till centrum. Hahaha.. *suck*

• atelli

Vi går åxå i husbyggartankar. Vi har omvänt scenario mot Beloved, vi har tomt men vi har inte hittat rätt hus att bygga.... Vi har lusläst ALLA huskataloger som finns och inte hittat ett enda som passar de "krav" vi har.

Problemet är att tomten är på landet, verkligen landsbygd, och för det första är det inte så många hus som passar rent exteriört och sen har vi vissa saker som vi vill ska passa interiört.

Jag lovar, vi har inte några orimliga krav - men INGET hus passar. Än så länge har vi inte gett upp förhoppningen att hitta ett kataloghus men det lutar mer o mer åt att gå den dyrare vägen o rita nåt själv.

// a

• Spirit

atelli - har ni tittat på Fiskarhedens villor?
    Jag trodde oxå att vi tittat på alla, men så var det inte....

• fairymi

Vi funderar oxå på att köpa hus, men som många av er säger så är det så svårt att hitta det rätta! Igår var vi och kollade på ett brf parhus. Låg jättefint till med massa barnfamiljer runtom, jättefräscht var det, mäklaren var väldigt ivrig med att prata med "vår "bank osv osv...Men så börjar man ju tveka, som vanligt...drömde t.o.m att det är värsta sekten där, att grannarna konspirerat ihop sig o gjorde inbrott osv...det är inte så himla kul att vakna o få såna funderingar *s*, Nu tror jag ju inte att det är så i verkligheten. Sen blir det en massa tankar på om vad man måste kolla upp innan man skriver på..tex besiktat, osynliga skador, fukt etc. etc. en djungel av grejjer med andra ord.
    Vi är i stort behov av att flytta då vi bara är inneboende, men lite trist att kanske köpa hus för att sen hitta något som man gillar bättre...
    Hmm..kul att vi är många som har samma funderingar o tankar,det är ju trots allt en stor affär man ska göra.

Svar på tråden vi som går i husbyggnads/husköp tankar...