• Miss AM

Fostrets hjärta med stetoskop?

Har ett stetoskop hemma. Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta om man kan lyckas höra något i vecka 9 med stetoskopet och var på magen ska man lyssna i så fall.
    Har förstått att många blivande mammor har fått höra hjärtat med doppler (?) runt den här tiden i graviditeten.

• Svar på tråden Fostrets hjärta med stetoskop?
  • Nufsan

Du lär inte höra ngt än på ett par v.

♥ღ♥Äntligen är vår älskade dotter här♥ღ♥
  • Hannah74

Från månad 6 kan man höra med stetoskop. OM man har tur och barnet ligger rätt få. Det är iaf det min BM sagt och som jag läst mej till på olika gravidsidor. har nämligen ett hemma oxå som jag försökt lyssna med länge nu- men inget hörs ännu. Och jag är i v25.

Äntligen gravid!
  • Hannah74

Just det- BM brukar inte vilja lyssna med doppler förän tidigast v 15, för att det är så svårt att höra.
    Men vet att vissa får lyssna när de gör UL, men då är det inte med en vanlig doppler.

Äntligen gravid!
  • Flissi

Stetoskop hör man inte med förräns ganksa sent. Min svägerska är läkare & brukade lyssna på min mage, men det tog mååååånga veckor innan hon hörde med stetoskop. Däremot hördes det ju fint med doppler!

• Miss AM

Jaha...va trist.
    Men tack för era svar =)

• annika46

jag tog hem ett stetoskop från jobb, jobbar som sjuksköterska och jag försökte ivrigt lyssna. hörde inget alls. försökte nästan varje dag fram till förlossning men jag lyckades aldrig. du får nog vänta innan du kan höra själv, du får höra hos bm snart förhoppningsvis!!

• Dexxi

Jag har lyssnat med stetoskop hemma sen riktigt tidigt men aldrig hört nåt hjärtljud med det...är i v.22 nu. Min BM sa att det ska vara möjligt men att hon själv aldrig ens lyckats med det eftersom man hör så mycket annat.
    Så när vi fick höra hjärtljuden hos BM sist så var det helt underbart!! Längtar till nästa gång 6/12 ! Men nu vet man iaf vad man ska lyssna efter...hur det ska låta!

♥ BF 31:e mars 2008 ♥
  • Kattöga

Testade i v. 34 att höra med stetoskop och det hördes svagt, svagt. Jag har moderkakan i framvägg + att jag lagt på mig en del extrakilon som alla sitter på magen *suck* så det kanske gjorde saken sämre.

Min man hörde inte ett smack, så det beror kanske på vilken hörsel man råkar ha i det frekvensområdet också...

Svar på tråden Fostrets hjärta med stetoskop?