• Lanson

Donering av bröstmjölk?

Hej alla!

Jag ska bli mamma runt årsskiftet och om allt går som det ska med amningen så vill jag jätte gärna donera bröstmjölk, bland annat till bebisar som är för tidigt födda för jag hörde att det var brist på mjölk på neonatalavdelningarna runt om i Sverige. Nu till några frågor kring detta.

Någon som vet vart man ska vända sig för mer information och så undrar jag hur man gör när man donerar mjölken.

Ni som har fått prematurbarn, tycker ni det är smart att donera bröstmjölk eller tror ni inte att det är någon idé? Man vill ju inte ge bort mjölk som ingen sedan behöver eller vill ta användning av.

19 Januari 2008
  • Svar på tråden Donering av bröstmjölk?
  • Lanson

Hej alla och tack för svaren! Undrar hur jag kan kontakta neoavdelningen? Vet inte hur man får tag på dom. Borde jag alltså ringa redan nu innan jag blivit mamma? Jag vet ju inte ens om min amning kommer fungera, vad som helst kan ju hända. Det verkar ju väldigt uppskattat det här med att man donerar mjölken så det ska jag absolut göra om allt nu går som det ska!

19 Januari 2008
  • Lanson

Bor i Motala... så det är till Linköping jag ska vända mig men vet inte hur man får tag på nummer dit?

19 Januari 2008
  • Lanson

...Kan man prata med sin barnmorska så hon kan hjälpa mig att fixa med det här?

19 Januari 2008
  • Lanson

Okej! Ska höra mig för med min barnmorska i morgon.

19 Januari 2008
  • Lanson
    Kathy1 skrev 2007-11-12 23:47:23 följande:
    Lanson: blir så rörd av att du vill!! Tänk om alla tänker som du. På neo frågade de mig om det var OK om mina barn fick någon annans mjölk, självklart svarade jag. Bättre det än ersättning i mina ögon, då brsötmjölken helt klart är fetare. Jag producerade ingen mjölk.Men jag håller m ovanstående att det är en hel del tester innan. Kram till dig!!
    Tack så mycket :)

Det känns självklart att jag ska gör det när jag kan! Om jag endå inte har något att göra och endå ska pumpa så vill jag känna att jag gör någon nytta och det gör jag ju genom att donera mjölk till dom små liven. Tyvärr glömde jag bort att fråga min barnmorska igår när jag var där men jag ska ta upp det nästa måndag med henne.

Ha det så bra!
    19 Januari 2008
  • Lanson

Pengarna bryr jag mig inte om, jag vill göra det utan betalning för det känns bäst så för mig. Måste man ta emot pengarna?

19 Januari 2008
  • Lanson

Jag har funderat på det, att jag ska ge pengarna till neo avdelningen. Om jag inte tar emot pengarna kanske dom pengarna går till annat som inte har med neo avdelningen att göra men om jag tar emot pengarna och sedan ger dom till neo avdelningen vet jag ju säkert att dom får pengarna. Så det bästa är väl att ta emot dom och sedan skänka dom till neo!

19 Januari 2008
  • Lanson
    Maria C S 75 skrev 2007-12-03 11:23:59 följande:
    På vissa ställen kan man donera pengarna till någon fond. Kan man inte det kan man kanske köpa något för pengarna till avdelning. Utrustning till köket, familjelrummet eller varför inte lite neo baby kläder stl 36/40/44. Det är alltid roligt att ha lite roliga kläder att byta med när man är där uppe. Jag låg inne på Möndal och Östra i Göteborg. På Mölndal hade de en del donerade kläder som de behöll på avdelningen.
    Fiffig tanke! Det kan man ju faktiskt göra!
    19 Januari 2008
Svar på tråden Donering av bröstmjölk?