• k girl

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

Minna07 skrev 2007-11-10 23:50:24 följande:

Nikhita skrev 2007-11-10 23:36:36 följande:
    Har man riktiga problem så spelar det ingen roll hur man utvändigt tar hand o sin hy eftersom hyn påverkas av invändiga faktorer, såsom hormoner. Därmed kan ibland p-piller hjälpa tex. Men även vitamin b5 går från insidan och påverkar talgkörtlarnas produktion, därmed uppstår inga finnar från början.Men det här med att tvätta ansiktet och hålla sig "ren" är bara en massa snack. Inte har uteliggare hundratals finnar inte? För de borde de ju ha då.
    Fast det där stämmer faktiskt inte riktigt. Några av de bästa medlen som finns mot finnar är just krämer. Till exempel a-vitaminsyra (aberala kräm). Acne kan nämligen bero på en massa olika saker varav hormoner är en av möjliga orsaker. En av dem är att det bildas en keratinpropp som täpper till porerna. Risken finns då att det blir inflammerat.

De receptbelagda medlen från apoteket (basiron och stioxyl) ska orsaka avfjällning av huden. Det du kan göra är att köpa en kräm på apoteket som inte täpper till porerna men håller huden mjuk - essex lotion är inte komedogen. Dessvärre är det rätt många oljor som är det.

Jag har vuxenacne, har väldigt mycket på ryggen och axlarna och runt käklinjen. Jag använder L'oreals pure zone ansiktsvatten (med acetylsalicylsyra) och dr Hauschkas produkter. Testar nu Basiron (samma som stioxyl, fast för oss med torr hud då det inte innehåller alkohol). Blev först väldigt irriterad och röd men det har gått över nu, även om jag fjällar.
  • k girl

Fet hud och hög sebumproduktion orsakar i sig inte finnar. Det gör däremot tilltäppta porer. Däremot är det större risk att porerna blir tilltäppta om man har fet hy. Man ska alltså inte använda uttorkande produkter, utan sådana som löser upp talgpluggarna som orsakar finnar. Det är bara ibland finnar orsakas av acnebakterien och tjänar på en bakteriedödande kräm.

Salicylsyra är en sådan produkt som löser upp talgpluggarna, många acneprodukter innehåller det (till exempel L'oreals pure zone, Neutrogenas produkter, Acos acneprodukter mm). Salicylsyra är avfjällande och uppmjukande - jag använder det mot min psoriasis till exempel.

Bensoylperoxid som finns i basiron, stioxyl och brevoxyl luckrar också upp pormaskarna och har en bakteriehämmande effekt. Man blir torr, men man kan mjuka upp huden med en non-komedogen lotion, och ska inte avbryta behandlingen på grund av det.

A-vitaminsyra verkar också så att det löser upp keratinpluggen, håller porerna öppna och stimulerar cellförnyelse.

• k girl

Kan tillägga att många mineraloljor faktiskt inte är komedogena (dvs täpper till porerna) medan det finns en hel del vegetabiliska oljor som är det (till exempel kakaosmör och kokosfett). Sojabönolja (som dermanords ansiktsolja innehåller) är rätt kraftigt komedogen. Dock är det inte ENDA orsaken till att man får finnar, MEN kan vara en bidragande orsak. Här finns en lista på ingredienser och hur komedogena de är:

www.betterhealthyskin.com/lets-talk-cosmetics-james-e-fulton-jr-md-phd.aspx

• k girl

Puss och kram: men mineraloljor är faktiskt inte komedogena, inte enligt tillgänglig litteratur. Däremot kan man ju reagera mot dem i alla fall.

• k girl

Puss och kram: Bara för att jag gillar att lära mig saker. Jag har haft problem med vuxenacne rätt länge och har ledsnat på det (det är liksom inte så mycket att det är jättejobbigt, men tillräckligt mycket för att det ska vara jobbigt), så jag har läst på det mesta jag har kommit över. Kunskap är ju som bekant makt.

• k girl

Anonym (Gör egen) skrev 2007-11-13 20:43:08 följande:

mary k skrev 2007-11-13 20:37:26 följande:Fast TS problem var ju att medlen mot akne fick huden att fjälla, och det gör den ju om man använder uttorkande medel.
    Det medlet som trådstartaren har köpt - vilket jag antar är basiron eller stioxyl - SKA göra att huden fjällar. Basiron är till exempel inte uttorkande, det är bara avfjällande. Så något problem är det inte, egentligen, annat än att det kan kännas obehagligt.
  • k girl

Nikhita: Man blir väldigt fjällig och irriterad i en början, men det går över efter ett tag. Om du blir mycket irriterad kan du göra som jag och ta varannan dag istället. Det tar ett tag innan det verkar. Sen är det ju som med de flesta andra behandlingar, allt passar inte alla...

• k girl

Hur går det för er med finnjävlarna?
    Jag har blivit jättefin vad kvisslorna, finnarna och "de underjordiska" anbelangar men är jättetorr. Köpte dr Hauschkas ansiktsolja för oren hud och jag ÄLSKAR den. Fick också tipset om Calmuril kräm som minskar klåda, binder fukt och minskar flagning och använder den där jag är som torrast.

• k girl

Nikhita: Kan säga att jag blev betydligt sämre när jag hade använt Basiron i någon vecka. Nu har finnarna i stort sett försvunnit men jag flagnar. Man blir tydligen lite sämre i början av all lokalbehandling.

• k girl

Shannon: Inte ultimat om man vill ha barn, dock.

Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...