Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...
Minna07 skrev 2007-11-10 23:50:24 följande:
Nikhita skrev 2007-11-10 23:36:36 följande:
Har man riktiga problem så spelar det ingen roll hur man utvändigt tar hand o sin hy eftersom hyn påverkas av invändiga faktorer, såsom hormoner. Därmed kan ibland p-piller hjälpa tex. Men även vitamin b5 går från insidan och påverkar talgkörtlarnas produktion, därmed uppstår inga finnar från början.Men det här med att tvätta ansiktet och hålla sig "ren" är bara en massa snack. Inte har uteliggare hundratals finnar inte? För de borde de ju ha då.
Fast det där stämmer faktiskt inte riktigt. Några av de bästa medlen som finns mot finnar är just krämer. Till exempel a-vitaminsyra (aberala kräm). Acne kan nämligen bero på en massa olika saker varav hormoner är en av möjliga orsaker. En av dem är att det bildas en keratinpropp som täpper till porerna. Risken finns då att det blir inflammerat.
De receptbelagda medlen från apoteket (basiron och stioxyl) ska orsaka avfjällning av huden. Det du kan göra är att köpa en kräm på apoteket som inte täpper till porerna men håller huden mjuk - essex lotion är inte komedogen. Dessvärre är det rätt många oljor som är det.
Jag har vuxenacne, har väldigt mycket på ryggen

och axlarna och runt käklinjen. Jag använder L'oreals pure zone ansiktsvatten (med acetylsalicylsyra) och dr Hauschkas produkter. Testar nu Basiron (samma som stioxyl, fast för oss med torr hud då det inte innehåller alkohol). Blev först väldigt irriterad och röd men det har gått över nu, även om jag fjällar.