• Indianica

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

Men du...10% (förmodar att det är 10% Basiron med bensoylperoxid) är ju antagligen på tok för starkt för dig och vansinne om du kör med det varje dag.

Jag använder en kräm som min hudläkare skrev ut till mig, det är antibiotika i den och den har 5 % Bensoylperoxid 8som också finns i din kräm), hon sa att nästan ingen tål 10% Bensoylperoxid, utan man torkar ut av det, därför fick jag 5 %. Bensoylperoxiden gör att huden öppnar upp sig och antibiotikan kan tränga djupt ned i huden. Det receptfria man köper på t ex apoteket kan ibland ha svårt att tränga tillräckligt djupt ned och innehåller ingen antibiotika.

Vill råda dig att strunta i alla oljor och jox du rekommenderas. Finnar är en sjukdom som beror på bakterier och oljor och örter och skit biter sällan eller aldrig på det.

• Indianica

Glömde skriva att av en hudläkare kan man få tips på hur man ska använda sina krämer och man slipper mixtra. Jag blev rekommenderad min kräm varje eller varannan natt PLUS en jättebra fuktgivande kräm ifrån epoteket som heter Propyless, är bakteriedödande och förhindrar att man fjällar.

• Indianica

Anonym (pricken78) skrev 2007-11-26 23:33:56 följande:

Håller med Indianica.Du kan ju testa den 5%-iga kanske? Och ändra hur OFTA du använder den om du ej tycker att det blir bra....t.ex. varje natt. Annars kan du be läkaren skriva ut Aberela om du har bölder....
    Precis, Vill du mixtra själv kan du köpa den 5 % Basiron eller Stioxyl och t ex köra med någon av dem varannan natt. Rekommenderar verkligen t ex Propyless som dagkräm. Den är medicinsk, men det är som en tunn lotion som inte gör huden fet om man inte har make up ovanpå iallafall. Däremot är den superbra på att återfukta huden som sagt.

Hjälper inte det receptfria kan det bero på att du har bakterier som behöver antibiotika i tablettform eller i kräm. Sök då läkare. Finns också bra p-piller som har hjälpt många.

Finns inga som helst vetenskapliga belägg för att B5 eller t ex oljor hjälper mot akne. Snarare tvärtom. Läser man på forum kan man se att somliga får MER finnar av B5m att huden kloggas igen av feta oljor etc.
  • Indianica
    ladydahmer skrev 2007-11-28 21:17:34 följande:
    finns mycket skit på apoteket.
    Nu ska vi ta det lugnt? Apoteket säljer väldigt kontrollerade hudprodukter förutom mediciner (som räddar livet på folk) så det känns för mig märkligt att dissa apoteket just för att det är apoteket. Nu försöker väl apoteket dessutom bli av med monopolet och säljer dessutom "skit" man t ex hittar på hälsokosten i en hel del butiker...
  • Indianica
    katinka1 skrev 2007-11-28 21:16:36 följande:
    Jag har prövat det mesta och det tog år innan nån vänligen informerade mig om att jag måste hitta en produkt som är för torr och oren hy (och det är få produkter). Personligen ser jag till att ha naturprodukter utan råolja i och gärna med Tee tree oil i och går även på rengöring hos en kosmetiktjej. Det hjälper mig. Sen dess har har jag helt klart kommit ikapp med hyn. Bara för att saker säljs på Apoteket behöver de inte vara bra! Lycka till!
    Just tea tree är väldigt allergiframkallande, bara så ni vet.
  • Indianica
    ladydahmer skrev 2007-11-28 21:04:50 följande:
    absolut inte samma sak --- kläder och disk har inte ett eget medfött rengörande skydd som vi har. hur tror du egentligen att vi är skapta? finns inga djur som använder sig av tvål eller rengöringsämnen! *s* människans hud har kapaciteten att hållas ren med enbart vatten -- för att inte glömma att vatten ÄR rengörande. gå inte på all reklam som säger åt dig att du behöver dittan o dattan. nej, nasse --- fortsätt du med vatten! eventuellt olja! kom till min naturvårdstråd så får du veta mer!www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html
    Vatten är rengörande ja, men inte bakteriedödande. Tvättar du t ex bara händerna med vatten då du gjort "nr 2" på toaletten? Nä, just det. Det är samma sak med ansiktet, det finns ibland bakterier där, särskilt hos en viss typ av hud som har sämre skydd än andra, t ex aknehud som har trånga talggångar (en del av sjukdomen ofta)
  • Indianica
    Indianica skrev 2007-11-29 00:17:54 följande:
    Vatten är rengörande ja, men inte bakteriedödande. Tvättar du t ex bara händerna med vatten då du gjort "nr 2" på toaletten? Nä, just det. Det är samma sak med ansiktet, det finns ibland bakterier där, särskilt hos en viss typ av hud som har sämre skydd än andra, t ex aknehud som har trånga talggångar (en del av sjukdomen ofta)
    [/citat]
    ladydahmer skrev 2007-11-28 21:04:50 följande:
    [citat]
    absolut inte samma sak --- kläder och disk har inte ett eget medfött rengörande skydd som vi har. hur tror du egentligen att vi är skapta? finns inga djur som använder sig av tvål eller rengöringsämnen! *s* människans hud har kapaciteten att hållas ren med enbart vatten -- för att inte glömma att vatten ÄR rengörande. gå inte på all reklam som säger åt dig att du behöver dittan o dattan. nej, nasse --- fortsätt du med vatten! eventuellt olja! kom till min naturvårdstråd så får du veta mer!www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html
    Ska förtydliga mig om det här med bakterier, för det florerar så mkt myter kring det här. Det ÄR så att huden i sig har bakterier på sig, ja, hela kroppen är FULL av mikroorganismer som ser till att hålla oss friska OM de är på rätt ställe och huden behöver i grunden dessa bakterier. Men t ex aknehuden kan ha fått en stafylokockbakterie i porerna och den kan inte huden klara att bekämpa själv. Då behövs t ex antibiotika och det kan vara en god idé att tvätta bort fett ifrån hudens yta med ngt lösande så att antibiotikan kan tränga djupare ned i huden och bakterierna inte kan växa nere i det göttiga sebumet som de livnär sig på. Det är inte lätt att lösa fett med bara vatten...tyvärr.
  • Indianica
    NiXxI skrev 2007-11-28 20:27:15 följande:
    Min man har också acneproblem och detta var en bra infosida eftersom jag vill hjälpa honom. Han är 25 år och får acne rätt ofta, dock mer om han smörjer in sig.Han har provat allt möjligt (Clerasil, Basiron och Black spots etc).Han tvättar sig varje morgon och varje kväll och smörjer sig typ varannan dag.Men jag (som aldrig lidit av acne alls, vare sig i tonår eller vuxen ålder) funderar lite kring det här med tvättningen.Jag tvättar aldrig ansiktet så vida jag inte duschar och då använder jag bara vatten, inte två. Kan det inte vara som så att man "stimulerar" acnen (fettlagret och infektionsmöjligheterna) i porerna när man ständigt är på huden i ansiktet?Dock bara en teori förstås.
    Nja, har skrivit en hel del om akne. Om man använder massa vanlig tvål kan huden bli uttorkad, men en mild rengöringsgel är inte farlig normalt sätt. Jag skulle tippa att han har bakterier i huden osm behöver antibiotika.
  • Indianica

Finnar är ju en sjukdom om man har dte osm vuxen. Det är sällan det man köper i handen hjälper. Medeiciner hjälper inte alltid heller, men jag tycker man ska ge det en chans. För mig funkade Duac gel direkt, har inte haft finnar på 1.5 år nu. Duac är en gel som innehåller både antibiotika och benzoylperioxid samt fuktgivande ämnen. Man blir dock torr om man kör med den varje natt och inte fuktar tillräckligt emellanåt. Jag använder den varannan natt och dagtid har jag en kräm som heter Propyless (apoteket) den fuktar superbra (tunn lotion man kan ha i ansiktet& på kropp) Jag måste använda den krämen jämt, fast egentligen ska man bara ha den i 3 månader. Men jag har för trånga talggångar som det samlas bakterier i och de talggångarna måste antibiotika komma ned i regelbundet. Gjorde ett uppehåll på 2 månader en gång och då blev jag finnig igen.

• Indianica
    Nikhita skrev 2008-01-16 07:32:52 följande:
    Jag fattar inte vad som hänt i kroppen då man förut aldrig hade finnar, men vid 26 års ålder får nya finnar varje dag. Har nästan jämt 3 finnar som stör + lite knottror. Jag lider faktiskt
    Orsaken till att man alltid ska söka läkare och inte behandla själv är att det kan vara svårt att se skillnad på t ex perioral dermatit och Rosacea och olika aknetyper, alla ska behandlas olika. Behandlar man t ex de två första som akne för att man tycker det ser ut som finnar, kan man få mer problem. T ex peroral dermatit får ofta lite äldre tjejer som sminkat sig och använt olika parfymerade "skönhetsprodukter"
Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...