• Gymgirl

Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...

Nu har jag pustat mig igenom vartenda inlägg i den här tråden (bara det tog halva dagen ) Jag lider också av acne och har så gjort sedan tonåren. Jag har provat inte allt men väldigt mycket´genom åren. Jag har insett att min acne antagligen orsakas av hormoniella störningar som jag även misstänker hänger ihop med mina i princip kroniska underlivssvampproblem. Jag har på egen hand diagnosticerat mina svampproblem till candidasvamp. Min svamp håller sig helt borta om jag undviker allt slags socker och jäst (och nej, det är ingen rolig diet)och om jag äter Molkosan (finns på hälsokost, smakar skit).

Varför säger jag då detta till er? Jo, jag tror att det hänger ihop med mina finnar. Fick höra om p-pillret/acnemedicinen Diane. Den skrivs bara ut av gynekologer (möjligtvis MVC oxå). Jag gick till gyn och fick receptet utskrivet med en gång. Det intressanta var att min gyn oxå gav mig kostråd tillsammans med receptet. Och vad sade han? Jo, inga snabba kolhydrater för då försvinner effekten av Diane! Intressant att det som funkar mot min svamp oxå är en del i att få bort finnarna. Nu har jag ätit Diane sedan i början på oktober. Enligt gyn skulle det ta tre månader innan man kunde BÖRJA se resultat. Jag har varit på väg att ge upp då jag inte tycker det har hänt någonting (förutom att jag fick riktigt schyssta bröst, som silikon, runda och fasta )Men, nu, bara de senaste dagarna tycker jag att det är bättre. Jag hoppas verkligen inte att det bara är en tillfällig lättnad (sådan har man ju haft förr) utan att jag äntligen efter 15 år har hittat något som funkar!!!

Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet för er som tidigare i tråden frågat om Diane och passa på att fråga om någon annan härinne har positiva erfarenheter av Diane och hur lång tid det tog isåfall för er att bli symptomfria...

• Gymgirl

Vad det gäller skillnaden på olika antibiotika mot acne och de preparat som reglerar hormonbalans (t.ex. diane eller yasmin) så fungerar de helt olika och det måste ju helt enkelt bero på orsaken till ens acne som avgör vad som fungerar för en själv. Jag har aldrig blivit hjälpt av antibiotikapreparat och med tanke på att antibiotika = svamp och jag har svampproblem (som förvärras vid intag av antibiotika) så känns det ganska logiskt. Alla kroppar är olika men allt som händer i min kropp hänger ihop, tror iaf jag. Det kan därför vara intressant att kolla om man har andra symptom än bara acne.

• Gymgirl

Jag vet inte men jag har väl aldrig sagt att man har "fel" på hormonbalansen, däremot har jag sagt att alla eventuella symptom man har ska tas i beaktning vid en diagnos.

Jag kan ändå tycka att man har en obalans i sina hormonnivåer om man blir hjälpt av en medicin som reglerar hormonnivåerna i blodet. Om det sedan klassas som en hormonell sjukdom eller inte spelar väl i sammanhanget mindre roll...

• Gymgirl

Konichiwa girl: Jag håller med dig om att det verkligen hjälper att vara påläst och kunna ställa rätt frågor om man går till en läkare. Sedan är det ju ofta så att man blir expert på sina egna problem, vilket gör att man ibland vet mer än läkarna (sådan har jag blivit på svamp/candida). Sedan tror jag på Diane i mitt fall då det du påpekade om fett hår och fet hy stämmer i mitt fall. Håret blev dessutom såååå mycket bättre bara efter någon månads behandling med Diane. Från att ha varit tvungen att tvätta håret strikt varannan dag så kan jag nu tvätta det lite mer efter hur jag vill (har testat och kan gå så länge som 3-5 dagar utan att behöva tvätta håret pga av det blir fett!)

Men, jag har en liten undran, även om det inte är östrogen i själva p-pillret så påverkar det iaf östrogennivåerna i kroppen, eller hur? Jag har förstått som att jag har för låga nivåer av östrogen och att det är därför jag får finnar/fett hår. Det kan stämma väldigt bra med att jag har lätt(are) att bygga muskler och därför rimligen kanske har något högre testohalter än mediankvinnan.

62:a: Tack för tipset med C-vitamin, ska genast testa...

• Gymgirl

Konichiwa girl: Jag tänkte väl att det kunde inte stämma, men du verkar så påläst så jag undrade om jag ändå inte hade fel...

Nikhita: Det om Diane som diskuterats är väl kort och gott vem som kan vara behjälpt av det och hur det funkar. Jag äter Diane och har ätit i ca 4 mån, har märkt en stor förändring på mitt feta hår (Diane hjälper även mot seborré) som plötsligt inte är fett längre. Acnen har dock hållt i sig fram till de senaste tre dagarna då jag plötsligt känner mig rätt fin i ansiktet... vet bara inte om det är tillfälligt eller om det är Diane. Enligt min läkare tar det ca tre mån innan man BÖRJAR märka en förbättring så vi får se...

• Gymgirl

Mary K: Tack! Jag med...

Jag blev inspirerad av er andras snack om mineralsmink så nu har jag oxå beställt provkit från everyday... hur lång tid innan man får leverans?

• Gymgirl

Nihita: Hur lång tid tog det för dig att få ditt provkit?

• Gymgirl

oj, vad snabb du va! Tack!

Har en annan fråga, kanske lite OT men ni verkar ju vara kunniga... Jag har varit hos otaliga hudterapeuter för AHA-behandlingar och ansiktsbehandlingar och sånt och, inte precis alla, men väldigt många har gett mig kommentaren: "ja, du har ju en väldigt fin hy/hud". Säger de så bara för att vara artiga och trevliga lr menar de något annat än vad jag anser är "fin hy"??? Jag har ju både finnar, röda märken efter gamla finnar och en del pormaskar så "fin hy" är ju i mina ögon en grym överdrift

• Gymgirl

Vacker lyster ja! Jag det måste vara de där finnarna som spänner under huden och är alldeles röda och blanka... eller menar de min feta hud??

• Gymgirl

Yohanna85: Ja, det är kanske det de menar, det känns så sjukt att få höra bara när man själv är så missnöjd. Jag har antagit att det kan ha varit den övriga hudkvaliteten de kan ha menat men man vet ju inte om de bara är artiga som sagt. Men, om man nu ska tala fördelar med fet hy så har jag inte speciellt mkt rynkor och ser betydligt yngre ut än 33... så det får man ju tacka för. Nedrigt bara att även tonårsfinnarna hängde kvar

• Gymgirl

Mary K: Varför har du slutat??? Visst känner man sig som en mindre värd människa med skiten i ansiktet?

Nikhita: Har du funderat på Diane? Det tar 3-4 mån innan du ser resultat men är det hormonellt så funkar de ofta bra. Inga snabba kolhydrater då bara. Det var efter jag slutade med dem helt som jag fått resultat och hör och häpna: Jag har inte fått någon ny finne sedan i lördags!!!!!!!!! Det har väl inte hänt på 17 år!!!!

• Gymgirl
    Nikhita skrev 2008-02-06 16:05:15 följande:
    Jag äter ändå inga snabba kolhydrater ja jag frågade läkaren om Diane, det var nog mest därför jag beställde tid. men hon kunde tydligen inte skriva ut Diane. Vart får jag det? Vad kostar?
    Du får Diane hos gynekologen och de är inte så dyra runt hundringen för tre kartor (de är ju som p-piller så de räcker 28 dagar tror jag det är va?)
  • Gymgirl
    Nikhita skrev 2008-02-06 21:39:18 följande:
    SkA jag gå till gyn eller mvc?
    Jag var hos en privat gynekolog men det kanske funkar med MVC också. Ring och kolla...
Svar på tråden Denna jävla Akne... hjälp! ni aknekunniga...