• Lilja84

Vilken barnvagn funkar bäst i snön ??

Nu vet jag att det är ju ett tag kvar till vintern .. men finns det någon smidig vagn som inte tar med sig all snö på hjulena?
    För när man är ute å går på vintern så brukar ju det (i alla fall för mig) följa med minst 5 kilo snö på hjulen ... *tröttsamt*

• Svar på tråden Vilken barnvagn funkar bäst i snön ??
  • turia

alla nyare barnvagnar har ju rätt så släta hjul så det kommer inte så värst mkt..
    Värre är det med sanden!! Jisses man borde uppfinna en barnvagnssopställning

• snart tre

De svängbara hjulen kan låsas. Och de är inte sämre än andra vagnar - som en försäljare påpekade. Inga vagnar är egentligen gjorda för att dras i väldigt mycket snö.

• Lilja84

Okej ... känns lite dåligt ändå .. finns ju så många fina finesser på vagnarna nu för tiden .. tycker att någon vagnsort borde vara "snö/sandtålig .. för ju längre upp i sverige ju mer snö är det ju på vintern ..

• snart tre

Sätt medar på vagnen om det behövs.

• turia

Alltså , allt beror ju på hur duktig kommunen är på ta bort snön-
    Ibland har vi fått vara inne för att det varit så oplogat.
    Tror inte du vill vara ute o plumsa i onödan..

• snart tre

Näe, jag håller med Turia och det vad det jag menade med att ingen barnvagn är gjord för allt för mycket snö. Det hänger lite på snöröjningen.

• snart tre

Mm, vad jag förstått går det att sätta medar på vissa vagnar. Men de funkar ju inte heller alltid.

• SVejsan

Stora smala hårdgummihjul (utan luft) fungerar bäst i djup lössnö när det gäller att ta sig fram. Dessa är ju lättkörda annars också. Däremot om de tar med sig det in det beror väl på hur ekrar och hjulnönster ser ut... På skare är det väl luftfyllda som gäller .
    Småhjul känns som stadskörning och finns väl bara för att en vagn ska ta liten plats (tex i skuffen på bilen) som hopfälld. Finns inget egenvärde med små hjul!

• snart tre

Så att vagnen glider som skidor gör, eller en spark. Fast de är väl bredare än en spark. Men det är samma princip.

• snart tre

Det sitter sällan bara små hjul på en barnvagn - om det inte är en resevagn eller en buggy. Inte ens de lättviktiga vagnarna har små hjul (UJ, Bugaboo etc), men de är ofta svängbara vilket underlättar när man ska ta sig fram. Vår Bugaboo fungerar både på gator och i terräng och när det har snöat, men som flera påpekat finns det en gräns för hur mycket snö det kan vara för att man ska ta ut sin vagn - oavsett modell.

• snart tre

Ja, titta där är ju medarna på bild!

• AnnaLuleå

Jag har testat flera vagnar och sett massor av mammor försöka dra olika vagnar i oplogad sön och det är nästintill omöjligt. Så fort barnet är stort nog att åka i pulka så är det allra smidigast för snö promenader tycker jag. Vi har burit Hugo i sjal elelr haft honom i pulka så slipper man vagn-snö problemet.

• mutti2

Svängbara hjul i snö o sand är inget att ha! Tungt att köra och så slirar det.

Annars ju större däck vagnen har desto lättare köra i snö.

(Säger en som haft 5 olika vagnar, allt från liggvagn till paraplysulky´s)

Svar på tråden Vilken barnvagn funkar bäst i snön ??