• Frezalo

Till Vietnam med sjumånadersbebis?

Ska troligen till resa till Vietnam med vårat yngsta barn i Februari-Mars. Hon kommer då vara c:a 7 månader. Är inte van att resa med barn och är tacksam för alla tips och råd jag kan få från riktiga Backpackerföräldrar!

Vi väljer att lägga pengar på upplevelse istället för lyx och kommer antagligen bara boka flygstolar istället för charter.

Är också otroligt flygrädd och vill gärna ha råd om hur man kan lindra rädslan.

Tips om sevärdheter är också uppskattat.

Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Till Vietnam med sjumånadersbebis?
  • Eliva

Oj. Ursäkta, men det är min första tanke. Det är en lång flygtur som du funderar på och inte nog med att du får en hel del att tänka på med barnen så är du inte helt förberedd på det själv heller. Jag vet inte om jag skulle gett mig på en sådan lång resa med ett sådant litet barn om jag vore i din situation.

Jag reste till USA med Eliva när hon var 5 mån. Det gick någorlunda bra, men hon sov knappt och på hemresan hade hon fått en liten förkylning = hon sov inte alls, grät och skrek mycket. Då var hon 5 mån och fortfarande ganska liten. Vi flög igen när hon var 10 mån, då bara till Tyskland. Jag är glad att det inte var längre, för då hade hon ju börjat bli en liten dam som ville röra på sig och se sig omkring, inget man kan göra i ett flygplan. Så, njae, jag skulle nog verkligen tänka igenom det många gånger.

Jag skulle nog antingen försökt åka tidigare eller väntat längre om jag vore du. Men kanske tycker andra annorlunda...

• Frezalo
    Eliva skrev 2007-11-11 12:51:23 följande:
    Oj. Ursäkta, men det är min första tanke. Det är en lång flygtur som du funderar på och inte nog med att du får en hel del att tänka på med barnen så är du inte helt förberedd på det själv heller. Jag vet inte om jag skulle gett mig på en sådan lång resa med ett sådant litet barn om jag vore i din situation.Jag reste till USA med Eliva när hon var 5 mån. Det gick någorlunda bra, men hon sov knappt och på hemresan hade hon fått en liten förkylning = hon sov inte alls, grät och skrek mycket. Då var hon 5 mån och fortfarande ganska liten. Vi flög igen när hon var 10 mån, då bara till Tyskland. Jag är glad att det inte var längre, för då hade hon ju börjat bli en liten dam som ville röra på sig och se sig omkring, inget man kan göra i ett flygplan. Så, njae, jag skulle nog verkligen tänka igenom det många gånger.Jag skulle nog antingen försökt åka tidigare eller väntat längre om jag vore du. Men kanske tycker andra annorlunda...
    Jodå, jag har tänkt över det både en och två gånger och är beredd på att det kan bli besvärligt. Tack för ditt svar!
  • Cailleach Beine Bric

Hmmm...det där är ju mycket individuellt och svårt att svara generellt på. Visst krävs det mer av en som förälder att åka med barn - stora som små - men mycket sitter i föräldrars inställningar - all se barn som en tillgång eller som hinder.

Viet Nam är ett underbart land på flera sätt och befolkningen är mycket barnkär - på både gott och ont (fast mest gott )!

Jag tror att många tycker att Viet Nam låter så långt bort och drar sig för att resa dit med små barn - när det i själva verket inte är mer än 1,5 timmes flygresa från Bankok - och dit reser ju vi svenskar titt som tätt med våra småbarn utan att reflektera över avståndet

Nej, känn efter själv hur du vill göra och stå sedan fast vid ditt beslut. Barn har en otrolig anpassningsförmåga och om en flygresa inte blir så lckad som du hoppats så får du se det som att du är en erfarenhet rikare!

Har själv fyra barn (relativt små) och har flygit och farit både korta och långa sträckor sedan de varit c:a 5 månader. Längsta resan gick till Bali (totalt en resa på 26h) - då med två barn, varav den yngsta var 8 månader. Jag upplevde det rätt enkelt att åka då den yngsta sov större delar av resan och var tämligen nöjd. Även vi reser mer budget och lägger pengar på upplevelser istället för lyxhotell

Lycka till med allt! Vill du ha tips på sevärdheter så hör av dig, så hjälper jag gärna till!

• Ciccilionaa

Vart i Viet Nam ska ni?

Vi reste runt, dock utan barn, och ÄLSKADE landet.
    Ett krux är en enormt kaos-artad trafik (som på många Asien-ställen). Kan vara värt att veta med barn..

Hoi An är lugnare på många sätt och vackert, China Beach är fint.

Hanoi är enl mig fantastiskt (förlovade oss där 021223), men en storstad.

Phu Quoc-en ö, ett mycket bra alt om man ska åka m barn!

Saigon ger jag inte mycket för överhuvudtaget.

Se till att vara förberedd m tanke på alla saker du vet att du behöver/vill ha med.
    Är du lugn och glad så kommer ungarna att älska det.
    Jag har aldrig eg. varit flygrädd innan, men har blivit det lite sedan jag träffade min make. När det bara varit vi så har jag mest kramat sönder hans hand/brutit hans fingrar under start och landning.
    Nu när barn/barnen är med så är det så mycket annat man måste koncentrera sig på(allstå under flygningen): har de det bra, behöver de byta blöja, hungriga, amma etc, så man typ inte riktigt hinner oroa sig.

Och om jag oroar mig så tänker jag att: ja! jag är ju tillsammans med dem jag älskar allra mest och lever med och händer det ngt så är vi i alla fall tillsammans och förmodligen kan inte en flygolycka göra annat än att vi får för evigt vara tillsammans.

Du, klart du fixar det!
    1) Du kommer känna dig som kungen! när du sen kommer hem och känner att du grejat det med allt runtikring; packning, rädslor, sprutor, mat, kärlek och sol!
    2) Sen kommer du bara vilja resa ännu mer.
    Lycka till!
    C

• Frezalo
    Ciccilionaa skrev 2007-11-19 20:58:26 följande:
    Vart i Viet Nam ska ni?Vi reste runt, dock utan barn, och ÄLSKADE landet.Ett krux är en enormt kaos-artad trafik (som på många Asien-ställen). Kan vara värt att veta med barn..Hoi An är lugnare på många sätt och vackert, China Beach är fint.Hanoi är enl mig fantastiskt (förlovade oss där 021223), men en storstad.Phu Quoc-en ö, ett mycket bra alt om man ska åka m barn!Saigon ger jag inte mycket för överhuvudtaget.Se till att vara förberedd m tanke på alla saker du vet att du behöver/vill ha med.Är du lugn och glad så kommer ungarna att älska det.Jag har aldrig eg. varit flygrädd innan, men har blivit det lite sedan jag träffade min make. När det bara varit vi så har jag mest kramat sönder hans hand/brutit hans fingrar under start och landning.Nu när barn/barnen är med så är det så mycket annat man måste koncentrera sig på(allstå under flygningen): har de det bra, behöver de byta blöja, hungriga, amma etc, så man typ inte riktigt hinner oroa sig. Och om jag oroar mig så tänker jag att: ja! jag är ju tillsammans med dem jag älskar allra mest och lever med och händer det ngt så är vi i alla fall tillsammans och förmodligen kan inte en flygolycka göra annat än att vi får för evigt vara tillsammans.Du, klart du fixar det!1) Du kommer känna dig som kungen! när du sen kommer hem och känner att du grejat det med allt runtikring; packning, rädslor, sprutor, mat, kärlek och sol!2) Sen kommer du bara vilja resa ännu mer.Lycka till!C
    Tack för tipsen och uppmuntran!
  • Klina10

Flygresan är nog lugnt med 7 mån. Ammar du så är det bra vid start och landning.

Men jag har oxå kikat lite på Vietnam (vi har varit i Thailand med vår 8 mån) men hur är det med Malaria, förekommer det på vissa platser så är det svårt med småbarn? Har du koll på det? eller någonanna?

• Ciccilionaa

När vi reste till VietNam tog vi inte malariaprofylax.
    Men kolla med ngn vacc.central för att vara på säkra sidan.

C

• Frezalo
    Klina10 skrev 2007-11-20 14:22:32 följande:
    Flygresan är nog lugnt med 7 mån. Ammar du så är det bra vid start och landning. Men jag har oxå kikat lite på Vietnam (vi har varit i Thailand med vår 8 mån) men hur är det med Malaria, förekommer det på vissa platser så är det svårt med småbarn? Har du koll på det? eller någonanna?
    Beror på vart i Vietnam man ska. Samma rekommendationer som för Thailand. Ska man ut i bushen så behövs det, men inte annars.
    Tack för ditt svar!
  • Pingeling

Vi var där med 2 åring. Flög in ho chi minh, reste sen runt i södra och mellersta vietnam.

Vietnam är ett underbart land, med massor att se.

Sevärdheter är väl cu chi tunnlarna, caodai som e en "inhemsk blandreligon".. Beror lite på vart ni ska?

Hör av dig om du vill veta mer. Ha det gott...

• KarinReg

Hej!
    Vi reste runt i Vietnam i en månad, dock utan barn.

Norra Vietnam är lite rörigare och fattigare än södra.
    De kan t.ex bättre engelska i Saigon.

Hanoi tyckte jag var kaos. Om ni inte skall resa i hela landet - stasa på på södra. DÄr finns Nha Trang som är Vietnamesernas semesterparadis (vi stannade där en vecka och tog det lungt), Saigon (krigsmuseet var fantastiskt, men sorgligt), Mekongdeltat, Phu Quoc osv. Här träffade vi på en barnfamilj som reste runt.

I norra finns Sapa (regnskogen), Halong bay osv.
    Dessa innebär iofs transporter med tåg (jag skulle INTE åka tåg med barn i Vietnam - ialla fall inte natttåget) eller buss (satt trångt och inklämt- svårt med barn) kan vara komplicerat med barn. I Sapa är det vandring som gäller- inte något för en med barnvagn

Jag rekommenderar inrikesflyget! Sjukt billigt och bra komfort!!

Försök att boka så mycket som möjligt själv på plats- det är jättelätt, finns massa hotell etc.! Det är lätt att bli lurad i allfall i norra. I Saigon finns riktiga resebyråer som kändes pålitliga där bokade vi en resa till Mekongdeltat och Phu Quoc. De fixade så att vi åkte buss (jättebra bussar) och båt på dit vägen men flyg på hemvägen. Gick att få mycket billigare om vi hade bokat allt själva förstod vi sedan. I Saigon kan du boka resa till Kambodja i ett par dar.

Svar på tråden Till Vietnam med sjumånadersbebis?