• Septemberknodd

PEG- operarad: Stora omlottbodies?

Hej!

Vår trettonmånadersflicka har haft sond sedan hon föddes (nästan) och nu står vi i begrepp att få en PEG (tisdag 13/11). Vi är ganska förberedda och tror att det kommer att bli en klar förbättring jämfört med sondeländet. MEN vi har vissa funderingar på kläder. Vi tror att vi behöver omlottbodies modell större, vilket inte är så lätt att hitta. POP har upp till storlek 68. Vi har fått tips om att Katvig har knytbodies upp till storlek 92 och så har vi läst om att det finns bodies med vertikal knäppning i halsen, men vi vet inte var. Är det någon som kan ge oss lite tips om inköpsställen av stora omlottbodies (storlek 74 och uppåt), alternativt bodies med knäppning i halsen? Vi vill ogärna behöva krångla av henne alla kläder vid måltiderna. Övriga tips och trix i samband med PEG mottages tacksamt!

• Svar på tråden PEG- operarad: Stora omlottbodies?
  • Mylla
    Fundersam Om ni inte hittar så mycket bra bodies så tror jag det enklaste är att ha tröja istället, bara att lyfta upp.
  • anjasmamma

När Anja fick sin peg för ett år sedan (då 15 månader) tänkte jag precis lika som du, inhandlade bara tröjor för jag tänkte"det går ju inte ha body då" Men ack vad jag bedrog mig. Det blev så vi använde body mest i alla fall. Pegen har ju en slang *på sig* och om man bara inte knäppte alla knapparna i grenen så gick det riktigt bra att lirka fram kopplingen i ena ljumsken. Det man får tänka på är ju att inte ha så tajta byxor, men det har man ju inte ändå på en PEG-opererad.
    Nu har Anja bytt till knapp och då har vi fått rata body, men det går bra ändå.
    Ja, så var det för oss, men det är väl kanske inte lika för alla. Mitt råd är att inte förhast och köpa en massa nytt untan testa er fram med de plagg ni har så kommer ni nog fram till en bra lösning.

Lycka till!!

• Zkruttan

Hej!
    På Tova kan vi inte ha annat än bodies då hon har börjat upptäcka sin knapp och bara drar i den hela tiden. Vi funderade också på detta i början men som anjasmamma säger bör ni inte förhasta er utan prova er fram. Vi knäpper bara en knapp i skrevet så att vi lätt får upp den när det är matdags. Det är lite krångligare att knäppa den igen.

Lycka till!

• mammapuh

Skulle ni inte kunna ha tunnikor med lång ärm och tights till? Bara att vika upp tunikan när ni ger mat?!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • kerstin71

Hej,

Markus har haft knapp sen han var 3 mån, innan det nässond, så himla skönt att slippa det och han såg så himla mycket "friskare" ut. Ja du förstår säkert vad jag menar.

Vi kör faktiskt body ändå, men knäpper inte knapparna, har en knapp knäppt som är lätt att knäppa upp när man kopplar på slangen.

Jag har sett bodys ändå upp i 92 faktiskt... Markus är mycket tillväxthämmad (ingår i hans syndrom) så han blir två år i januari och har fortfarande stl 74 i kläder...delar garderob med 6-mån-lillbrorsan som är stor för sin ålder.

Hör gärna av dig om du har mer funderingar ang knapp, är ju inget man kände till något om innan ens barn fick det. Varför får ni peg och inte knapp? Tycker knappen verkar så mycket smidigare, speciellt när man vet att han kommer att ha det hela livet.

Kram Anna

stolt mamma till Linus 03, Markus 06 & Fredrik maj 07
  • Septemberknodd

Kerstin71: Tack för åsikter. Vi får peg - fast nu blev op inställd pga att nåt akut kom emellan - och inte knapp därför att man inte får knapp direkt om man inte ä5r högprioriterad - vilket uppenbart lille markus var. tea ska inte ha peg hela livet, och vi trodde inte att hon skulle behöva det alls - därav hade hon nässond så länge. Det är en väldig kö på pegoperationer och när hon väl fått peg så ska den sitta 2 månader för att magsäck ska växa ihop med bukvägg - men väntetiden på knapp är ett år!!!! - så hon kommer att få gå med peg länge. Men, som sagt, de prioriterade säkerligen din pojk, eftersom han tydligen ska ha knapp hela livet - då har han säkert förtur. Teas problem är att hon inte vill äta, men hon KAN äta. Hon har i sin glans dagar sugit i sig 120 ml från nappflaska och satt i sig en halv barnmatsburk själv. Kan, men vill inte. Och nu har hon tappat kopplingen äta med munnen - bli mätt. Så fort hon blir gammal nog att kuna resonera med så ska hon kunna äta själv, således. Ibland känns det långt dit.

• ulricaa

Det är bara i några få landsting (eller om det är spec sjukhus) som man får knapp direkt. Liam hade sin PEG i 1½ år, men det var pga att han hade en vanlig sond liggandes i PEG-slangen för vidare transport ner till tunntarmen.

Vi använde bodies upp till stl 92, Fixoni har i stl 98, men de är å andra sidan ganska små i stl.
    Jag klippte upp ett litet hål på magen och drog ut slangen där. Hade sen tröja över så det inte såg så fult ut! Men Liam använde inte heller sina händer så an drog inte i den.

Hoppas PEG-op blir av snart!
    Lycka till

stolt mamma till Dancing Soul Liam
Svar på tråden PEG- operarad: Stora omlottbodies?