Inlägg från: jela1982 |Visa alla inlägg
  • jela1982

nån med erfarenhet av hamster?

i helgen köpte vi en guldhamster men vet inte så mkt om dem har inte hittat nån bra sida att läsa om dem heller.

så till frågorna.

buren:
    skall den ha stor botten yta el är det bra med bra höjd?
    ska dom ha ett hus el räcker det med en halmboll dom kan sova i?

mat:
    vad gillar dom?
    har testat lite gurka banan äpple paprika. och hård bröd för tändernas skull.

om man vill ha dem utanför buren kan man då gör en hage som dom kan springa i el?

hur stor och gammla blir en guldhamster?

många tips mottages tacksamt

• Svar på tråden nån med erfarenhet av hamster?
  • jela1982

ja lite visste vi ju vi fick demma hamster för att en hade blivit allergisk har även pratat med djuaffären dom sa att den fick äta paprika men inte avocado.

vi har en sån där plast bur med galler tak tycker den är liten. har ocså en fågelbur lite störra botten och högre höjd på den. funderar på byta till den.

och sån där vadd har vi oxså köpt.

• jela1982

vi tänkte ha en större låda el byya en rymmnings söker hage då den skall vara utanför buren

• jela1982
    Måne och Sol skrev 2007-11-12 11:26:17 följande:
    Jaja, nu bor ju hamstern hos er så nu är det ju bara att göra det bästa av situationen Och den som söker ska finna (svar)! Det låter som att ni redan kommit en bra bit på väg med er nya lilla vän! burarna med plastbotten är rätt bra med tanke på att de är mer rymningssäkra. En hamster är ju rätt liten under allt fluff, så det måste vara tätt mellan burgallret. Inga glipor!
    jo vi ha alla burar med platbotten och kutterspån fågelburens mått är

60cm längd    34cm bredd     72cm höjd

funderar på inreda den med lite stegar hänmattor och 2hus lite rör och ett spring hjul

blir detta bra?

har haft ganagare förut då en kanin så jag är van vid djur
  • jela1982
    Måne och Sol skrev 2007-11-12 11:37:38 följande:
    72 hög! Oj, det blir många våningar för en hamster! Säkert skojigt för den, se bara till att den inte får "fri fallhöjd" i buren bara.
    ska bygga breda etapper så den inte kan ramla med stegar emmelan gubben får bygga och jag peka *ler* ja jag hoppas den buren funkar då jag tycker vanlig hamster bur är lite ja den duger ju nu när den är bebis med sedan då den är stor då tycker jag synd om den.
  • jela1982
    Måne och Sol skrev 2007-11-12 11:49:03 följande:
    Åh, det där blir jättebra ju!! Vad kul det är att läsa om djurägare som verkligen satsar lite extra på att deras skyddslingar ska få det så bra som möjligt!
    ja jag vill ju inte att den dör det första den gör.

jag önskar att jag hade ett större hus så jag kunde ta hand om alla djur som ingen annan vill ha el tänker avliva sådant skär i mitt hjärta då jag älskar alla djur
  • jela1982

har för mig att dom inte ska äta leverpastej?

jo jag köpte det störta hjul dom hade fast nu är den bara bebis och har det mindre tills han flyttar till den större buren som jag skall börja inreda.

min hamster är nu nån vecka hur länge tar dt innan den är fullstor?
    1mån el mer/mindre?

• jela1982

några veckor gammal står det. köpte den från djuraffären.

så jag undrar när den blir fullstor

• jela1982
    Måne och Sol skrev 2007-11-13 09:30:28 följande:
    Aha, "nån vecka" uppfattade jag som att den verkligen är runt veckan gammal. Några veckor lät ju rimligare.Vet inte riktigt när de är fullstora faktiskt - de hamstrar jag haft har varit fullvuxna när de kommit till mig. Och det var dessutom dvärghamstrar. Men nu är jag inte riktigt med -var det inte någon som blivit allergisk mot den...?
    jo det va ju det men när vi skulle hämta den var den döende det hade fastnat nåt under tungan på den så den bara hängde så dom hade redan farit till veterinären med den då jag kom och dom kunde inget göra så vi for iväg på stört och kpte en ny och det var en bebis.

krångligt detta hoppas ni nu förstår
  • jela1982
    emeliasmamma skrev 2007-11-13 11:09:20 följande:
    Fick du inte med ett infoblad från djurbutiken? Det SKA man få...
    näe dom berättade bara lite snabbt och sen fick jag leta info sj

men nu kan man lite iaf. skall nu sätta gubben ijobb att snicka lite till den nya buren så den är klar då han skall flytta
  • jela1982

ja han skall väl ha nåt att göra han med han fixade ju chinchillans bur så bra så nu får han ju skylla sig sj att han är duktig

skall genast kolla den sidan

• jela1982

jepp fast just nu bor den hos min syster visst är dom söta så roliga när dom skuutar på golvet

Svar på tråden nån med erfarenhet av hamster?