• Cattis31

Skandiabanken?

Skulle gärna vilja höra så många som möjligt åsikter om Skandia banken. Har de bra villkor, är de tillmötesgående, någon som råkat ut för något i samband med dem osv...

Har sett en massa reklam på tv:n om dem på sistonde och funderar på att byta bank från Swedbank till Skandia banken.

Tacksam för alla åsikter!

(¯`°?.¸ ღ♥Ludwig 1997 & Philip 2002♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Skandiabanken?
  • New Dawn

Har haft skandiabanken i ca 2 år (bytte från swedbank) och är jättenöjd. Inga problem så här långt.

• Cattis31
    New Dawn skrev 2007-11-12 12:18:37 följande:
    Har haft skandiabanken i ca 2 år (bytte från swedbank) och är jättenöjd. Inga problem så här långt.
    Tack för ditt svar, var precis det jag ville höra jag har precis pratat med dem och de verkar jättebra, vi är inte helt nöjda med Swedbank längre...har varit kunder där i tio år och borde kunna få bättre villkor.

Det kommer säkert att vara någon/några som tycker annat om Skandia banken och det vill jag gärna höra oxå.
  • BuoBä

Jag har haft dem i många år och är nöjd. De viktigaste sakerna för mig är bra ränta, gratis och lätthanterad internetbank, gratis visakort och inga uttagsavgifter utomlands.

De har även ett stort utbud av fonder om man är intresserad. Det brukar vara lätt att komma fram på telefon om man har frågor och jag har alltid fått bra hjälp. De brukar få bra betyg när olika bankers avgifter jämförs.
    Det finns en demo på sin hemsida du kan "logga in" på och se vad de har för tjänster och funktioner.

Sen är det ju en mer "opersonlig" bank eftersom man sköter det mesta själv, men jag har inget behov av en personlig bankman eller liknande. Snarare är jag glad att slippa springa och köa i timmar på ett bankkontor i tid och otid.

• Cattis31
    BuoBä skrev 2007-11-12 12:41:18 följande:
    Jag har haft dem i många år och är nöjd. De viktigaste sakerna för mig är bra ränta, gratis och lätthanterad internetbank, gratis visakort och inga uttagsavgifter utomlands. De har även ett stort utbud av fonder om man är intresserad. Det brukar vara lätt att komma fram på telefon om man har frågor och jag har alltid fått bra hjälp. De brukar få bra betyg när olika bankers avgifter jämförs. Det finns en demo på sin hemsida du kan "logga in" på och se vad de har för tjänster och funktioner.Sen är det ju en mer "opersonlig" bank eftersom man sköter det mesta själv, men jag har inget behov av en personlig bankman eller liknande. Snarare är jag glad att slippa springa och köa i timmar på ett bankkontor i tid och otid.
    Efter att ha sett reklamen på tv så gick jag in på deras hemsida o kollade runt lite och upptäckte att de har bättre ränta än vad vi har efter tio år på samma bank! När jag senare ringde till dem och pratade lite för att få mera info så sa tjejen jag pratade med att vi kunde få ytterligare 20% ränta om vi la vårt bolån hos dem.
    Nu har jag räknat på detta och ansökt om bolån på Skandiabanken istället och hoppas att det ska gå bra.
    Suck man tror ju faktiskt att man ska få lite bättre villkor om man har samlat ALLT hos en och samma bank och dessutom så har vi varit kunder i tio år och aldrig fått en betalningsanmärkning.

Tack för ditt svar.
  • Cattis31

Jag har fått bra respons hittills men undrar om det verkligen inte är fler som tycker något om Skandia banl´ken?

• ärtan72

Jag är nöjd med Skandiabanken, det är bra ränta på lönekontot.
    Jag var dock missnöjd en gång när jag skulle få en överföring från utlandet då det tog 2 veckor i stället för 2 dagar. Pengarna hade kommit till de och sen gått tillbaka. Fick tjata tills det löste sig.
    Jag har inte gratis visakort som någon nämner, men det kanske man får om man har mer tjänster hos dem.

• SkåneP

Nöjd kund sedan typ 6-7 år.

Smidigt på många sätt.

Lätt att starta nya konton om man vill (tex för att bolla runt med sin ekonomi om man tycker sådant är kul/praktiskt) eller fixa gemensamt konto och barns konto.

Bra koll/översikt på betalningar, autogireringar och andra automatiska överföringar.

Banken är "opersonligt", men de gånger jag haft frågor har kundtjänsten löst problemet.

Deras fondtjänster har personlig rådgivning om man så önskar.

Visakortet är inte gratis.

• ma ma
    BuoBä skrev 2007-11-12 12:41:18 följande:
    Jag har haft dem i många år och är nöjd. De viktigaste sakerna för mig är bra ränta, gratis och lätthanterad internetbank, gratis visakort och inga uttagsavgifter utomlands.
    Förlåt, hur menar du? Visakort kostar ju (om man har en valig Allt-i-ett-konto) 230 kr per år, och de lägger till 1,65% på valutaomväxligen när man använder kortet utomlands.

Kanske du har ngn speciell sort konto?
  • ma ma

Jag är mycket nöjd med banken annars, men hade varit ännu nöjdare med gratis visakort

• BuoBä

ma ma mfl:

Jag yrade till det lite.

Visa bankkort kostar 230 kr/år, men har ingen uttagsavgift utomlands. Valutaväxlingspåslag har alla banker, men vissa har dessutom en avgift på 30-45 kr/uttag utanför Europa. Det har inte Skandiabankens Visa bankkort.

Visa betal- och kreditkort är har ingen årsavgift.

Alla detaljer går att läsa här: skandiabanken.se/hem/templates/pages/SectionPage____1589.aspx

• urkaburka

[citat]
    Valutaväxlingspåslag har alla banker, ...
    [/citat]

Nja, inte GE Money Bank t.ex.

• BuoBä

urkaburka:

OK då. Felformulerat av mig. Det borde ha stått "alla banker jag kollat upp".

• soldis

Vill bara rekomendera ica som visst tar en avgift för sitt mastercard, men det är helt avgiftsfritt vid uttag över hela världen. Mitt mastercard jag hade via SEB tog 35:- per uttag har jag för mig. Dessutom är räntan ca 3,5%, bättre än de flesta. Men låndelen har jag ingen koll på, vilka räntor de har tex.

• Safa

Hej!

Har också Skandiabanken fast mer som en komplettering till min andra bank SEB (har varit anställd på både Skandiabanken och SEB ;), min sambo är fortfarande anställd inom SEB, har därför det mesta där.
    Jag tycker Skandabanken är en toppenbank, ett råd bara, ha något konto kvar hos din nuvarande bank, kan ibland vara bra att ha ett konto på en bank som man kan besöka :) Det var så förr i varje fall... när jag jobbade där så var det rådet vi gav till kunderna.
    Lycka till, och jag tycker du gjort ett bra bankval :)

• Cattis31
    Safa skrev 2007-11-14 13:13:42 följande:
    Hej!Har också Skandiabanken fast mer som en komplettering till min andra bank SEB (har varit anställd på både Skandiabanken och SEB ;), min sambo är fortfarande anställd inom SEB, har därför det mesta där. Jag tycker Skandabanken är en toppenbank, ett råd bara, ha något konto kvar hos din nuvarande bank, kan ibland vara bra att ha ett konto på en bank som man kan besöka :) Det var så förr i varje fall... när jag jobbade där så var det rådet vi gav till kunderna. Lycka till, och jag tycker du gjort ett bra bankval :)
    Hej och tack. Jag hoppas att det kommer att bli bra det känns så i alla fall
  • Cattis31

TACK alla som har svarat och hittills så verkar det som ett bra byte enligt alla här inne i alla fall.

Svar på tråden Skandiabanken?