• Kaya

Läkerolfantast!?

Sedan det största godissuget försvann i och med att illamåendet avtog i v 11 så har jag lyckats någorlunda bra med att återgå till mer "normala" matvanor och inte ständigt behöva ha något sött i munnen (även om det naturligtvis blir betydligt mer fikabröd, glass, honungsmackor osv nu än när jag inte är gravid... man har ju ett "alibi"!!!). Undantaget är Läkerol, jag har liksom blivit alldeles "beroende" av dem och äter nog i genomsnitt 0.5-1 ask per dag... *skäms* Det är ju en salig röra av sötningsmedel (4 olika sorter!!!), lakrits/salmiak, "stabiliseringsmedel" osv. Säkert inte det nyttigaste man kan äta precis. Men det blir ju ändå max 23 gram per dag. Å andra sidan, om jag fortsätter äta 10-23 gram per dag hela resten av graviditeten så blir det ju en del...

Nån mer som har fått pippi på Läkerol? Och vad tycker ni, kan jag fortsätta trycka i mig ask efter ask eller är det något som jag kanske bör lugna mig lite med?

• Svar på tråden Läkerolfantast!?
  • Pandy

vet inte riktigt... måste du äta lakritz läkerolen då? det är ju lakritz som inte är så bra...annars är det ingen fara tror jag...fråga din bm

• Toadette

Står det inte på att stor mängd har laxerande effekt? Har precis för mig att jag läst det någon gång. Jag skulle nog inte äta så mycket i så fall.........

• zonen

Jag har också fått dille på Läkerol. Är saltlakrits beroende - äter i vanliga fall ca 50-100 g nästan varje dag. Men eftersom jag har aningen högt blodtryck så måste jag dra ner på saltet. Har därför börjat käka en halv läkerolblack-ask om dan. Undrar också om det är farligt med tanke på sötningsmedlet o sånt som finns i???

• Tin o Trolls mamma

Jag är gravt Läkerolberoende och äter 1-2 askar Salvi per dag och det jag märker mest är att det är otroligt laxerande. (Är inte gravid.) Det sägs ju att man ska vara försiktig med sötningsmedel, men jag vet inte om det är några enorma mängder i en ask precis..

Ekorren.

• Strawberry

Hej!

Om du inte själv märkt det eller haft några problem så är det ju bra....men jag blir oerhört dålig i magen av läkerol....beror på xylitol...det är ju känt som lite laxerande.

• Kaya

Det är inte den laxerande effekten jag oroar mig för - när man är gravid kan det ju snarare vara ganska bra att äta sånt som sätter fart på magen!

Det var mer sötningsmedlet + salmiak/lakrits jag tänkte på. Men med tanke på att jag har slutat med allt annat som innehåller sötningsmedel (light saft, läsk o dyl) och inte äter "vanligt" lakritsgodis så... borde jag kanske inte komma upp i så stora mängder att det spelar roll?

De flesta läkerolvarianter innehåller ju lakrits... även cactus, som inte ens har en sån färg så man misstänker att den innehåller lakrits!

Svar på tråden Läkerolfantast!?