vart finns blanketten?
vart ifrån försäkringskassans hemsida kan man beställa och ladda ner ansökan om föräldrapenning (alltså där man fyller i hur många dagar man ska ta ut per månad?)
vart ifrån försäkringskassans hemsida kan man beställa och ladda ner ansökan om föräldrapenning (alltså där man fyller i hur många dagar man ska ta ut per månad?)
Hej!
har du e-legitimation kan du göra det direkt på sajten... Annars får du vänta tills barnet är fött så personnummer finns eller ringa försäkringskassan... Antar att det kan röra sig om att du vill ta ut innan barnet kommit? Då är det nog telefon som gäller...
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/komigang_it/anm_fp/index.php
Har du skickat in ditt moderskpasintyg du fått från BM runt v20?? I så fall kommer blanketten hem till dig när ditt ärende behandlats! Innan du skickar in det intyget så finns det inget ärende på dig, och du kan därmed inte begära nån föräldrapenning...
moderskapsintyg ska det stå...
jag har försökt att fixa elegitimation men de funkar inte :/
jag har skickat in moderskapsintyget och fick med posten idag en blankett jag ska lämna till lönekontoret så de ska skriva in min årsinkomst
Men några papper måste du ju fått?? Jag fick en sån blankett och en blankett för ändring av SGI hemskickad till mig efter att jag skickat in moderskapsintyget...
Vad är det som inte funkar med e-legitimationen?
Skrev innan jag såg ditt inlägg..
Var det inte med en begäran om uttag av föräldrapenning balnd papprena då? Det var det bland mina... men jag har fixat det via e-legitimation
jag har länskförsäkringar och har fyllt in ett bankID namn och lösenord och allt och se händer det liksom inget. När jag ska testa de på hemsidan står de att de inte finns nått giltigt BankID i den filen jag försöker att ladda upp. konstigt.
nä de var ingen sån lapp men, de var bara ett papper där de stod att man skulle vara noga med att fylla i allt på lappen när man ansökte om FP. Kan de ha glömt att skicka med den?
Jag har Swedbank och skaffade det via internetbanken, sen fanns det bankIDt registrerat i datorn...
Loggade in via denna sida, under bankID, där fanns mitt registrerade ID att välja...
www.forsakringskassan.se/inloggning/privatpersoner/index.php
Låter ju nästan som att de glömt den... De borde ju inte bara skicka ut den till vissa!
När ska du börja ta ut föräldrapenning?
Det kan möjligtvis inte vara så att du försökt fixa BankID på jobbet? För sådan information kanske inte kan lagras på dinn jobbdator... Försök hemma i så fall!
Konstigt att man måste ha antingen personnummer eller e-legitimation för att kunna anmäla uttag av föräldrapenning!!! Det låter ju helt avigt eftersom man måste anmäla uttag senast första dagen man tar ut, och det får man ju göra redan 60 dagar före bf om man vill...
jag får nog ta och ringa de och kolla, de borde ju annars kunna skicka hem en sån blankett.
aha jag gick in på den där sidan. och vi har en appel dator så de är kanske därför de inte funkar med bankID då. får be min kille kolla upp de sen :)
Hoppas det löser sig!
nu funkar de :) tror de var datorn de var fel på, testade på en vanlig windows dator nu och innan på en mac appel.