• rebecku

vart finns blanketten?

vart ifrån försäkringskassans hemsida kan man beställa och ladda ner ansökan om föräldrapenning (alltså där man fyller i hur många dagar man ska ta ut per månad?)

Hittar ett ställe men där ska man fylla i barnets person nr och det vet jag ju inte nu ...
    hjälp?
  • Svar på tråden vart finns blanketten?
  • skorpiona

Har du skickat in ditt moderskpasintyg du fått från BM runt v20?? I så fall kommer blanketten hem till dig när ditt ärende behandlats! Innan du skickar in det intyget så finns det inget ärende på dig, och du kan därmed inte begära nån föräldrapenning...

• rebecku

jag har försökt att fixa elegitimation men de funkar inte :/

jag ringde försäkringskassan tidigare idag och de sa att de skickar inte hem den blanketten utan man måste beställa hem den från hemsidan själv eller nått sånt. Och man måste skicka in den senast 30 dagar INNAN BF om man ska få ut pengarna tills barnet är fött.
    krångligt..
    Om man väntar tills barnet är fött och har ett person nr så kommer ju fp jätte sent ju?
  • rebecku

jag har skickat in moderskapsintyget och fick med posten idag en blankett jag ska lämna till lönekontoret så de ska skriva in min årsinkomst

• skorpiona

Men några papper måste du ju fått?? Jag fick en sån blankett och en blankett för ändring av SGI hemskickad till mig efter att jag skickat in moderskapsintyget...

Vad är det som inte funkar med e-legitimationen?

• skorpiona

Var det inte med en begäran om uttag av föräldrapenning balnd papprena då? Det var det bland mina... men jag har fixat det via e-legitimation

• rebecku

jag har länskförsäkringar och har fyllt in ett bankID namn och lösenord och allt och se händer det liksom inget. När jag ska testa de på hemsidan står de att de inte finns nått giltigt BankID i den filen jag försöker att ladda upp. konstigt.

• rebecku

nä de var ingen sån lapp men, de var bara ett papper där de stod att man skulle vara noga med att fylla i allt på lappen när man ansökte om FP. Kan de ha glömt att skicka med den?

• skorpiona

Låter ju nästan som att de glömt den... De borde ju inte bara skicka ut den till vissa!

• skorpiona

Det kan möjligtvis inte vara så att du försökt fixa BankID på jobbet? För sådan information kanske inte kan lagras på dinn jobbdator... Försök hemma i så fall!

Konstigt att man måste ha antingen personnummer eller e-legitimation för att kunna anmäla uttag av föräldrapenning!!! Det låter ju helt avigt eftersom man måste anmäla uttag senast första dagen man tar ut, och det får man ju göra redan 60 dagar före bf om man vill...

• rebecku

jag får nog ta och ringa de och kolla, de borde ju annars kunna skicka hem en sån blankett.

Beror på om jag får HP beviljad, isåfall ska jag inte ta ut FP förens de dagarna innan BF som man måste. Men om jag inte får HP tar jag nog ut FP 2 månader innan.
    Så de är väl egentligen inget jättebrådska
  • rebecku

aha jag gick in på den där sidan. och vi har en appel dator så de är kanske därför de inte funkar med bankID då. får be min kille kolla upp de sen :)

• ninaboel
    rebecku skrev 2007-11-12 14:03:35 följande:
    aha jag gick in på den där sidan. och vi har en appel dator så de är kanske därför de inte funkar med bankID då. får be min kille kolla upp de sen :)
    Ring Läsförsäkringar och kolla med dem tycker jag! De är ju lätta att ha att göra med Finns säkert något supportnummer just för internetbanken.

Jag har inte heller kunnat få ut mitt e-legitimation från just Länsförsäkringar eftersom de haft problem med den funktionen ett par dagar. Har inte försökt sedan förra veckan men de kanske fortfarande har problem?
  • skorpiona
    ninaboel skrev 2007-11-12 14:23:57 följande:
    Ring Läsförsäkringar och kolla med dem tycker jag! De är ju lätta att ha att göra med Finns säkert något supportnummer just för internetbanken.
    Oj, då har du haft tur vill jag lova! Har inte varit med om krångligare människor att prata med, och då arbetar jag ändå med myndighetsutövning själv...
  • rebecku

nu funkar de :) tror de var datorn de var fel på, testade på en vanlig windows dator nu och innan på en mac appel.

Svar på tråden vart finns blanketten?