• Miss Missy

HJÄLP! Vilka psalmer kan man sjunga vid ett dop?

Jag behöver er hjälp! Vi ska döpa vår dotter den 31/4 och den enda psalm jag har kommit på att vi ska sjunga är "Tryggare kan ingen vara" men herregud! Vi måsta ju ha några fler! Någon med bra förslag på både psalmer och vanliga låtar, för det får man väl också ha i kyrkan?

• Svar på tråden HJÄLP! Vilka psalmer kan man sjunga vid ett dop?
  • Chino

jag lyfter ögat mot himmelen hade vi och tryggare kan ingen vara...+ en gitarrist som sjöng Sweet child o´mine och Du är aldrig ensam ...Prata med prästen, de brukar ha ett gäng psalmer att välja på...

• Miss Missy

Jag vill inte fråga prästen för det är en sån tillknäppt gubbe (har ingen annan att välja på i den här hålan) och är rädd att han ska påvisa en massa psalmer som jag inte har en aning om hur de går

Jag ska kolla in länken! Tackar för era svar!

• Sånglärkan

Ps. 607 och 606 är kanonpsalmer! Sångbara och bra texter.

Sedan finns ju "Vem är det som kommer på vägen" som är lite hejig och handlar om när Jesus välsignade barnen, men jag vet inte om den finns i sv. k psalmbok (är van Missionskyrkans..).

• Sånglärkan

Om ni ska ha ett "privat" dop tycker jag gott att ni kan sjunga igenom ps. 607 "Jag är hos dig min Gud" INNAN dopet börjar tillsammans. Om ni har tur är det en kantor som kan spela lite friare på piano eller har någon som kan kompa på gitarr så blir det inte så högtravande!

Det finns så många nya bra psalmer som aldrig sjungs för att ingen kan dem och det är ju synd. Det är väl inte hela världen om man måste öva igenom dem några gånger innan de sitter!

• alfaomega

Vi hade psalm nr:383 och Du vet väll om att du är värdefull.

• Tin o Trolls mamma

Hmm, vad heter den nu då.. Jo! Dansa med änglarna!! Den är underbar. Minns inte vilket nummer i psalmboken.

"I en värld full av kosmiska under, ser barnet det vi inte ser. Ett löv som en vindpust gjort sönder, blir en ängel som dansar o ler."

Ekorren.

• Tin o Trolls mamma

Dansa med änglarna...

I en värld full av kosmiska under
    ser barnet det vi inte ser.
    Ett löv, som en vindpust gjort sönder
    blir en ängel som dansar och ler.

"Se du änglarna, pappa, som dansar?
    Hör vilken vacker musik!"
    ropar barnet och spelar på harpan
    med strängar av garn på en spik.

Men vi ser inte lekarnas mönster,
    vi hör inte låtsasmusik.
    Vi har bommat för våra fönster
    mot glädjen som var så unik.

Så dansa med änglarna, dansa mitt barn,
    lek medan lekarna finns.
    Sjung till din harpa med strängar av garn
    så länge du sångerna minns.

En dag skall du finna att alla är barn
    i en större men kärare lek,
    där alla får dansa bland änglar och garn,
    där ingen har tid med nåt svek

Text o musik:Per Harling

hemsida.net/ald12/dansamedanglardikt.html

Ekorren igen.

• Sånglärkan

Dansa med änglarna är ju fin, men bara om den kompas lite lättare (piano, dragspel eller i gungande valstakt) för om jag hör den på "stor-orgel" så associerar jag direkt till "änglabarn", som har dött och dansar i himlen...

• Zeraphia

Ekorren: vilken otroligt fin psalm! tack för tipset, den var verkligen underbar :) tänkte se om man kan "flirta" med någon som kan spela den på gitarr och sjunga, det är ju ingen välkänd psalm direkt :)

• Sånglärkan

Jag kollade. 702 i Psalmer och sånger, men den kan ha annat nummer i psalmboken.

• Tin o Trolls mamma

Zeraphia:

Syrran hade den på sin sons dop (där jag var gudmor) och den är verkligen helt underbar. Där var det en kantor som spelade den på piano. Tror att det var psalm 702 ja, men är inte 100 % säker.

Ekorren.

• Mother of a daughter

Tipsade om denna i en annan länk. Det är psalm 832, finns inte i vanliga psalmboken utan i en som heter Psalmer i 90-talet. Alla kan inte melodin, men texten är väldigt fin.

Sov du lilla, sov nu gott. Du är döpt ditt hår är vått, i Guds händer vi dig lagt, ditt och Guds namn här blev sagt. Du är på den gröna gren, liten knopp, Guds ögonsten.

Fråga sen allt vad du kan, vem är gud och var bor han? Vem har skapat jord och allt, lejon, fåglar, varmt och kallt? Fråga oss om tro och hopp, dop och nattvard lilla knopp.

Liten knopp på Livets träd, litet barn på vuxet knä. Livet rymmer hemlighet större än vad någon vet: som en knopp som går i blom, du vårt barn Guds egendom.

Ni kan också ha psalm 193 "Gud som haver barnen kär" med melodin Blinka lilla stjärna. Det hade vi och det blir väldigt sött.

• Gwendolyn

Om du inte vill prata med prästen så ring till kantorn/organisten direkt (om han/hon inte oxå är missig dvs ).

Dansa med änglarna har nr 745 i den nya psalmboken med tillägg.

Vi hade tänkt ha ps nr 383, Med vår glädje över livets under.

Svar på tråden HJÄLP! Vilka psalmer kan man sjunga vid ett dop?