• marmelade

Vad göra med klämt finger? Svar snabbt tack!

Min lillkille har klämt långfingret i dörren. Han stod där själv och tryckte upp dörren med ett finger ikläm. Fingret är lite varmt och lite svullet. Toppen var först lite vit och han hade ett blått streck tvärs över toppen. Han gnäller lite nu 10 min senare men grät förstås floder först. Har spolat det lite under kallt vatten. Vad mer kan jag göra? Något jag ska kolla efter? Hur långt efter ska svullnaden lägga sig? Tack på förhand.

• Svar på tråden Vad göra med klämt finger? Svar snabbt tack!
  • Moj Katile

Bara avvakta å håll koll på nageln och se till så han kan röra fingrat normalt

• Såpbubblan

Kanske lite sent svarat nu, men till nästa gång så kläm rejält om fingert, det motverkar ev blodutgjutelse och svullnader.

• mludvigs

Är den svullen över nageln och han är väldigt gnällig skulle jag ge alvedon och åka in till VC i morgon. Har man otur och det blir en för stor svullnad i fingret så kan det göra djävulskt ont och man kan behöva punktera det för att lätta på trycket.

Jag minns väldigt väl eftersom jag själv klämde ena pekfingret i bildörren för ett tag sen....

• Mandi74

Spola det i kallvallen ett tag, eller lägg något kallt på det.
    Brukar häva det mest av svullnaden.

~~ Kärlek ~~

~~hångel~~
  • marmelade

Trollmoren: Tack! Nu springer han runt här med ett lite svullet och rött finger. Har ett vitt streck på fingret. Får hoppas det snart går över det med då...

• kariba

Min son klämde fingret rejält, helt vit först och sen rött... nu är nageln blå och kommer ramla av

• marmelade

Tack snälla allihopa för era svar! Vilken tur att ni finns! Svullnaden verkar inte öka i vart fall. Är snart en timme sedan nu... Kan vara bra att veta vad man ska göra nästa gång om det går värre då. Så tack allihopa!

• marmelade

kariba: usch... Hur länge efter han klämt sig blev nageln blå och verkar trilla av? Min kille har som sagt ett rött finger det vita strecket är på "baksidan" av fingret. Har bara ett litet vitt streck på nageln så jag hoppas den klarar sig...

• Alina

Här är en till som klämde sig för en timme sedan Jag öppnade altandörren och dottern stoppade fingrarna mellan dörrkarmen och dörren samtidigt som jag drog igen den. Hon fick en isbit att hålla i. Nu håller jag koll så att inte fingret blir blått för då kan det vara brutet.

• MammaA

Från häftet Barnolycksfall från röda korset

*Tryck på skadan och håll den skadade kroppsdelen högt.
    *Om du är osäker på skadans omfattning - sök sjukvård.
    Om du trycker mot nageln några minuter så kan du minska blödningen. Om smärtan inte går över bör trycket under nageln lättas - sök sjukvård.

Tips:Om ni inte gått Barnolycksfallkursen hör med bvc, öppnaförskola eller röda korset om kurs. Jag har gått 4 ggr men känner mig osäker ibland om något händer då tar jag fram min bok som man får och ser om man gör rätt.

Svar på tråden Vad göra med klämt finger? Svar snabbt tack!