• punkpappa

Katten har eksem/mjäll???

Hej!

Tänkte boka tid hos Veterinär, men måste fråga om någon känner igen detta. Vår ena katt har fått någon slags "skorv" uppe på huvudet. Det är bara på huvudet.

Först trodde jag att hon bråkat lite med den andra katten så att hon tappat en pälstuss, men jag tycker att det blivit värre. Hon har liksom ett par fläckar där pälsen lossnat. Om jag känner efter så har hon som små skorpor eller liknande och ganska torr i hårbotten.

Vad är detta? Mjäll???

Katten är 12 år.

Hon äter torrfoder och dricker lite dåligt ibland.

Hon ligger ofta vid ett stekhett element och sover.
    Kan huden bli uttorkad av detta?

Som sagt... Kollar bara om någon varit med om något liknande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 15:11:54:
    Det är en väldigt fin katt som är mycket mån om sin päls, så hon klär verkligen inte i detta =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-13 15:14:40:
    Hon är innekatt så någon smitta känns inte så troligt... Om inte hunden haft nåt med sig in. Dom sover i samma säng.

• Svar på tråden Katten har eksem/mjäll???
  • punkpappa

LiNdA med SaBiNa o JoPPe skrev 2007-11-13 15:10:51 följande:

kliar den sig?
    Det vetefan... Inte mer än vanligt!?

För övrigt tror jag inte att katter kommer åt att klia uppepå huvudet. Bara bakom öronen typ...
  • Birgitta2

Kan ju vara skabb och det måste behandlas.

• punkpappa
    Birgitta2 skrev 2007-11-13 15:14:11 följande:
    Kan ju vara skabb och det måste behandlas.
    Men skabb... Är inte det väldigt ovanligt?
    Särskilt för en innekatt?
  • Birgitta2
    punkpappa skrev 2007-11-13 15:15:14 följande:
    Men skabb... Är inte det väldigt ovanligt?Särskilt för en innekatt?
    Skabb i sig är inte ovanligt. Men du säger att det är en innekatt. Hmmm... kan du ha dragit hem det om du varit hos nån som haft en katt med skabb? Det behöver ju inte vara skabb, men en veterinär kan skrapa på hudfläcken och kika i mikroskåp. Det kan ju också vara så att åldern gör att huden börjar få sina krämpor precis som de kan få i de inre organen.
  • Birgitta2

Såg inte din uppdatering. Ja, hunden kan ha smittat. Men då borde ju även den ha skabb. Hundar som får skabb brukar ofta tappa lite päls på svansen först av nån anledning. Kolla svansen och se om du ser nån kal fläck nånstans. OM det är så, är det med all sannolikhet skabb. Ser du inget så har nog inte katten det heller.

• punkpappa
    Birgitta2 skrev 2007-11-13 15:17:29 följande:
    Skabb i sig är inte ovanligt. Men du säger att det är en innekatt. Hmmm... kan du ha dragit hem det om du varit hos nån som haft en katt med skabb? Det behöver ju inte vara skabb, men en veterinär kan skrapa på hudfläcken och kika i mikroskåp. Det kan ju också vara så att åldern gör att huden börjar få sina krämpor precis som de kan få i de inre organen.
    Nja, men jag tänker mig om hunden kan ha dragit hem nåt skit, i pälsen eller så...

Veterinären ska få kolla lite i hennes hårbotten.

Ja, åldern kan nog göra sitt.

Sen tänker jag på maten.
    Om hon kanske inte ska fortsätta med torrfoder.

Hon kanske får för mycket av något ämne, särskilt som hon
    är ganska slö och inte motionerar så mycket direkt!
  • punkpappa

Har inte märkt något på hunden.
    Han är som vanligt i pälsen.

Och den andra katten är också som vanligt.

• Fru U

Be veterinären kolla blodsocker också när ändå är där. Inte troligt att det är det men det bör ingå i en hälsokontroll

Live and let live
Svar på tråden Katten har eksem/mjäll???