• Melami

Recept på god korv stroganoff?

Någon som har något sådant. Har bara ett som stod i min gamla hemkunskapsbok och det var sådär gott...

• Svar på tråden Recept på god korv stroganoff?
  • Snuttarna

Jag brukar göra ett som jag tycker blir gott, men det är inga exakta mått.

Bryn korven med lök (om man vill ha det). Häll på mjölk och låt sjuda. Rör ner 1msk vetemjöl/1dl mjölk, tomatpuré, paprikapulver, salt och peppar. Ev. cayennepeppar.

• firhilwen

Jag brukar mixa lök och fräsa den tillsammans med salt, peppar och chilipulver. Strimlar sedan korven och fräser den tillsammans med lökröran. På med ett par dl creme fraiche och i med en klick tomatpure, sedan får det puttra några minuter så jag vet att allt är varmt.

Serverar tillsammans med ris av valfri sort... Eller för dem som hellre äter potatis så... tar man det!

• Tess76

Det verkar som det finns lika många recept på korv stroganoff som på köttfärssås
    Jag brukar bryna en gul lök och ca 400g falukorv. Blanda ner ca 2 msk tomatpuré och sen blanda ner 1 burk krossade tomater samt ca 3 dl grädde (matgrädde eller minimat). Ev lite mer grädde eller mjölk beroende på tjockleken på såsen.
    Vi äter alltid pasta till stroganoffen, mycket godare än ris tycker jag.

• Tess76

Oj, glömde ju att salta och peppra, med grovmalen svartpeppar.

• Melami

Tackar för recepten!
    Ska minsann lagas korv stroganoff imorgon för hela slanten!

• Linda1976

Såhär gör jag:

11%-ig falu (de säljs väl bara i 500 gr förp tror jag)
    2-3 burkar minifraiche
    Drygt ½ dl chilisås
    3-4 msk ketchup
    soja
    salt, peppar, paprikapulver och grillkrydda.

Så "nyttigt" det kan bli men ändå gott!!

• Linda1976

Oj! Jag glömde 2 gula hackade lökar!

• JKMNA

Enkelt och GOTT!

Stek falukorv och lök. Sen i med två matlagningsgrädde, tomatpuré, ketchup, vitpeppar och salt. Kan låta lite tråkigt kanske, men det smakar precis som det ska!!! Mums! Gärna broccoli till och ris förstås!

• mammutten81

Här kommer min:

Stek tärnad eller avlångt skuren falu. Ej så den får färg.
    Krydda med grillkrydda, vitlökspulver, och lite svartpeppar. Ta lite chilipulver.

Låt stekas in lite.
    Häll på finhackad gullök och två vitlöksklyftor som är hackade.

( Du kan ta en burk majs oxå om den ska vara matigare)

Ta en matlagningsgrädde och häll över.
    Ta två matskedar lättcremefresch.
    Och ungefär en matsked ketchup.

Låt puttra!

• Alicat

Jag åt aldrig korvstroganoff innan jag blev vegetarian :O

Brukar fräsa en hackad lök med strimlad sojakorv, häll på en burk creme fraiche och lite grädde/mjölk, krydda med tomatpure och vitpeppar, lite salt. jättegott

Svar på tråden Recept på god korv stroganoff?