tampongsjukan
Kan man få tampongsjukan även om man använt tampong i många många år? Och blir man jättesjuk på en gång, eller stegrar det sig?
Kan man få tampongsjukan även om man använt tampong i många många år? Och blir man jättesjuk på en gång, eller stegrar det sig?
hur länga man använt tampong har ingenting med saken att göra. det är en bakterie som man får av att ha tampongen inne för länge. har du glömt en tampong inne. när och hur länge? hur mår du?
Som ovanstående säger, det är en bakterie. Läs mer om det i tampongernas bipackssedel.
TS
TSS kan vära dödlig. TA ut tampongen och kontakta läkare nu!!
jag har, i samband med mens (och jag använder tampong...) fått ordentligt med feber och är yr och mår allmänt pissigt. Jag är inte förkyld och förstår inte vad det är som händer riktigt. Men jag är inte SÅ dålig som jag fått för mig att man är vid "tampongsjukan", hade värsta febern i söndags och är bättre nu, men fortfarande febrig och svettas massor, ont i magen.
Jag har inte tänkt på det här med tampongsjukan förrän nu... men visst är det så att man blir jättejättedålig?
"Patienterna insjuknar mycket akut med feber och hudutslag, som närmast är att likna vid solbränna. De blir ofta kraftigt röda i såväl ögonen som i munslemhinnan och svullnar upp i handflator och fotsulor. Många kräks och har diarréer. De svårast sjuka patienterna kan utveckla en chockbild. "
"
då är det nog ingen fara, jag var som sagt som allra sämst i söndags, mår fortfarande dåligt och förstår inte alls vad jag råkat dra på mig förnågot, men om det vore TSS så borde jag blivit sämre....
bakterier KAN börja frodas om tampongen har varit inne för länge, men eftersom man kan få TSS av gamla fotbollsskor så beror det ju inte bara på tamponger, utan på en bakterie som har lättare att föröka sig i såna miljöer om man säger så...
Såg en artikel på aftonbladet om nån som fått TSS av sina fotbollsskor (antar att han hade skavsår eller nåt...)....