• Angel73

kortison ??

Ni som fått barn i tidig vecka, fick ni kortison för att lungorna skulle utvecklas snabbare?
    Hur får man det?.....sprutor eller tabletter ?
    Undrar därför att jag äter kortison tabletter för ansiktsförlamning som jag fick i förra veckan, funderar hur det påverkar barnet och dess lungor.

• Svar på tråden kortison ??
  • Proletariatet

Jag fick kortison genom sprutor.
    Visste de om att du var gravid borde det ju inte påverka, kan man ju tycka, men jag vet inte alls.

• Angel73

Jo jag är i v 36 så det såg dem Funderade på om det skulle påskynda lillans lungor i magen med, fick nämligen en son i v 37 för 7 år sen och hans lungor var inte färdiga då de klappade ihop när han kom ut och han fick ligga inne i 10 dagar för det.

Någon som vet om det är samma med sprutor och tabletter?

• EmelieB83

Jag fick kortison för att hans lungor skulle utvecklas lite fortare, och det var i spruta. En spruta per dag i två dagar.
    Men fråga läkarna så får du ett bättre svar..
    Hoppas det går bra..

Angel73 skrev 2007-11-13 18:24:25 följande:
    Ni som fått barn i tidig vecka, fick ni kortison för att lungorna skulle utvecklas snabbare?Hur får man det?.....sprutor eller tabletter ?Undrar därför att jag äter kortison tabletter för ansiktsförlamning som jag fick i förra veckan, funderar hur det påverkar barnet och dess lungor.
  • Nellies matte

I spruta.

Älskar dig Nellie, mest av ALLT i hela världen!
  • knäppisen

Efter 34 veckor så är lungorna normalt sett klarar så då brukar inte kortison ges. Det var i allla fall vad de sa till mej på förlossningen.

• Linjo82

Jag fick 2 st kortison sprutor, men vår dotter föddes redan i v.24.

• Mamma till viljestark dotter

Låg inne på sjukhus och i vecka 33 bestämdes att bebisen inte skulle stanna tiden ut. De prövade att sätta igång mig i två dagar men utan resultat, så till slut blev det snitt. De gav aldrig kortison och dottern klarade sig med en stund i CPAP.

På TV från USA (t ex riskförlossningar) gör de fostervattensprov för att kolla om bebisens lungor är färdigutvecklade. Gör de sånt i Sverige?

• Kaffekopp

Nej, inget fostervattensprov, det är en infektionsrisk och dumt att göra det när barnet redan beräknas komma för tidigt och vara infektionskänsligt.

• jennsans
    knäppisen skrev 2007-11-14 09:05:28 följande:
    Efter 34 veckor så är lungorna normalt sett klarar så då brukar inte kortison ges. Det var i allla fall vad de sa till mej på förlossningen.
    jag fick inte kortison fastän lillkillen kom i 32+3.. här ger de inte efter 32+0
  • 08 i Skåne

Jag fick kortison i sprutform,för att lungorna skulle utvecklas fortare, en spruta per dag i två dagar i v. 29+6 och v. 30+0, sonen kom med akut kejsarsnitt i v. 32+6.

Svar på tråden kortison ??