• sheeba

Migrän med aura någon som har?

Jag har haft migrän sedan jag var ca 12 år under tonåren så var det som värst, började med inderal och tog zomig vid attackerna.
    Nu var det länge sedan jag fick ett ordentligt anfall och fick igår ett som varade tills idag på EM.
    Det var väldigt länge sedan jag hade sådan migrän minst 4 år sedan.
    Jag har innan fått som zickzack mönster och ljusprickar vid migrän anfallen. Detta började också igår men detta varade helatiden, yrsel och jag såg även svarta fläckar.
    Kunde inte tänka klart och kunde knappt läsa. Jag har varit med om att mitt tal har blivit sluddigt men det var länge sedan. Men nu när jag får dessa kraftigare anfallen så blir de bara värre för varje gång någon som känner igen sig?

Just nu tar jag inga mediciner för detta eftersom jag har haft sådan långt uppehåll där jag mått bra. Fast å andra sidan så går jag med huvudvärk mer eller mindre varje dag men ingen migrän tack och lov.
    Bör man kolla upp om attackerna ändrar karaktär som nu att de blir värre?
    Ni som får aura och inte villken migrän känns värst?
    Får jag aura så vet jag att migränen kan sitta i hur långe som helst som igår till idag var det 1 dygn, tur att sambon varit hemma så jag har bara sovit.

• Svar på tråden Migrän med aura någon som har?
  • Malin79

Jag har migrän m aura...ibland får jag utan aura och den m zickzack mönster är den värsta.
    jag blir ljus å ljud känslig och måste ligga i mörker och ligger oftast hela dagen...huvudvärken är den värsta jag haft.

Migrän är inge roligt och tur är det att jag inte har det ofta...på sin höjd 4 ggr/år.

Prata med en läkare så du kan få bra tabletter för det,

Lukas är mitt liv
  • PojkMaffia

vad menas med aura?

Jag är den jag är - like it or not
  • Antivirus

Jag får aura i form av domningar i ena ansiktshalvan. Migränanfallen med aura är värst för mej, sitter i längre och oftast hjälper inga mediciner. Jag skulle nog söka läkare om anfallen ändrar karaktär osv.
    Jag tror att alla vi som plågas av migrän kan enas om en sak: SKIT SJUKDOM, eller hur.

• sheeba

Ja det var ett par antal år sedan jag var hos en nevurolog(stavning?)
    Så jag ska nog ta mig tid att ringa, var lugnt när jag åt inderalen. Vet inte heller om det kan ha göra med P-pillren ätit min 2:a karta nu och hade uppehåll med dem i 3 år.
    Ja det är en skit sjukdom det värsta är när folk inte tror en. När man säger man har huvudvärk migrän. Innan kunde jag få 1 i veckan så då fick man ju höra en massa skönt att slippa det så ofta.

PojkMaffia: Aura är som en förvarning på migrän attackerna. Fast för mig så håller detta i sig under hela.

• Antivirus

Det kan mycket väl bero på p-pillren. På många p-piller har ju som biverkan- migrän och huvudvärk. Jag kunde inte äta p-piller pga förvärrade migränattacker.

• Elin med Wilma och Alva

Jag har precis sån migrän med aura som du beskriver, dvs med synstörningar, sluddrigt tal, domningar, svårigheter att skriva och läsa osv. Jag har haft migrän sen jag var 11 år. Och min migrän har blivit mycket bättre sedan jag slutade med mina p-piller för några år sedan, från att ha haft minst ett anfall i veckan (!!!) till att få ett anfall per halvår kanske. Men sen efter att jag fick barn för ett år sedan så försökte jag mig på minipiller och då kom de täta och intensiva migränanfallen tillbaka direkt. Så min husläkare har avrått mig starkt från att äta p-piller.

Ett "tips" från min husläkare: För att veta säkert att det är migrän man har symptom av - när man sluddrar, ser blixtrar osv - så kan man tänka på att dessa symptom MAX får hålla på i 30 minuter. Efter 30 minuter ska dessa symptom ha försvunnit och därefter kommer i stort sett alltid huvudvärk. Men det viktiga är alltså att dessa symptom inte får sitta i längre än 30 minuter, gör de det så ska man omedelbart söka vård.

Men mitt tips till dig är, sluta med dina p-piller. För mig gör det skillnad som natt & dag.

♥ wilma är min lilla filur ♥
  • sheeba
    Elin med Wilma skrev 2007-11-13 19:05:03 följande:
    Jag har precis sån migrän med aura som du beskriver, dvs med synstörningar, sluddrigt tal, domningar, svårigheter att skriva och läsa osv. Jag har haft migrän sen jag var 11 år. Och min migrän har blivit mycket bättre sedan jag slutade med mina p-piller för några år sedan, från att ha haft minst ett anfall i veckan (!!!) till att få ett anfall per halvår kanske. Men sen efter att jag fick barn för ett år sedan så försökte jag mig på minipiller och då kom de täta och intensiva migränanfallen tillbaka direkt. Så min husläkare har avrått mig starkt från att äta p-piller. Ett "tips" från min husläkare: För att veta säkert att det är migrän man har symptom av - när man sluddrar, ser blixtrar osv - så kan man tänka på att dessa symptom MAX får hålla på i 30 minuter. Efter 30 minuter ska dessa symptom ha försvunnit och därefter kommer i stort sett alltid huvudvärk. Men det viktiga är alltså att dessa symptom inte får sitta i längre än 30 minuter, gör de det så ska man omedelbart söka vård.Men mitt tips till dig är, sluta med dina p-piller. För mig gör det skillnad som natt & dag.
    Gäller det all symtom slludirgt tal, synrubbningar mm?
    För jag hade som zixkzack möster i går och svarta prickar även ljus/glöd prickar som for omkring och detta har hållt i sig under hela attacken.
    Så fort jag var uppe och gick så blev det svart och yrsel mm. Har aldrig haft det så innan.
    Har aven idag haft lite svarta prickar som flyger okring.

Ja det gäller alla aura-kopplade symptom. Han (min läkare) var väldigt tydlig med det. Det händer tydligen väääldigt sällan att aura-symptomen inte går över, men om  de inte gör det så måste man söka läkare direkt för att kontrollera så att man inte har fått en stroke. Risken för stroke ökar om man som migränpatient med aura-symptom äter p-piller.

Så jag skulle nog ha kollat upp det där för säkerhets skull, de där prickarna som fortfarande flyger runt verkar inte helt sunda. Hur känner du dig för övrigt?

sheeba skrev 2007-11-13 19:08:01 följande:
    Gäller det all symtom slludirgt tal, synrubbningar mm?För jag hade som zixkzack möster i går och svarta prickar även ljus/glöd prickar som for omkring och detta har hållt i sig under hela attacken.Så fort jag var uppe och gick så blev det svart och yrsel mm. Har aldrig haft det så innan.Har aven idag haft lite svarta prickar som flyger okring.
  • sheeba
    Elin med Wilma skrev 2007-11-13 19:14:22 följande:
    Ja det gäller alla aura-kopplade symptom. Han (min läkare) var väldigt tydlig med det. Det händer tydligen väääldigt sällan att aura-symptomen inte går över, men om  de inte gör det så måste man söka läkare direkt för att kontrollera så att man inte har fått en stroke. Risken för stroke ökar om man som migränpatient med aura-symptom äter p-piller.Så jag skulle nog ha kollat upp det där för säkerhets skull, de där prickarna som fortfarande flyger runt verkar inte helt sunda. Hur känner du dig för övrigt? 
    Just nu så är jag trött och slö villket jag brukar vara brukar känna av det i någon dag efteråt. Men jag har som ett tryckk i huvudet inget som går runt om utan mer som man har satt något hårt uppe på huvudet och trycker och och försöker pressa in huvudet.
    Blir yr när jag rör nacken alltså vrider den.
    Jag ska snart gå här i från för jag känner att det börjar komma tillbaka med huvudvärken.
    Har även som krypningar i öronen.
    Nu var dte så länge sedan jag hade en sådan här kraftig attack så jag komme rinte ihåg vad som brukar vara normalt för mig.

Du kanske kan ringa till sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull, och kolla vad de säger? Att det trycker i huvudet är nog helt "ok", men att du blir yr när du rör nacken och att det kryper i öronen tycker jag du ska kolla upp. Det kanske inte alls är migrän utan typ hjärnhinneinflammation eller något. Ring sjukvårdsupplysningen tycker jag. För säkerhets skull.

• HaJoMi

Jag kan få väldig yrsel men också märka att jag t ex inte kan skriva på tangentbordet utan att slinta och stava fel osv innan min migrän bryter ut. Någon enstaka gång har jag haft svårt med talet.

För kunde jag ha upp till 5 anfall i veckan men efter jag slutade med p-piller/minipiller mm hade jag max ett i månaden. Numera än mer sällan, bortsett under min andra graviditet då jag var sjukare än sjukast i perioder.

Fick mitt första anfall som femåring och kom då också i kontakt med doktor. Haft olika mediciner under åren och har även testat akupunktur.

• sheeba
    Elin med Wilma skrev 2007-11-13 19:23:02 följande:
    Du kanske kan ringa till sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull, och kolla vad de säger? Att det trycker i huvudet är nog helt "ok", men att du blir yr när du rör nacken och att det kryper i öronen tycker jag du ska kolla upp. Det kanske inte alls är migrän utan typ hjärnhinneinflammation eller något. Ring sjukvårdsupplysningen tycker jag. För säkerhets skull.
    Ja jag får se jag ska gå och vila igen. Dumt att sitta här när dte väl har försvunnit men man kan ju inte slita sig

Hjärnhinningsinflammation tror jag inte det är eller nästan säker då jag har haft det innan när jag var yngre.
    Nä nu ska jag gå och vila, tack för du ville dela med dig, ska ringa Vc om detta se vad de säger iallafall.
  • Malin79

Migrän m aura: zickzack mönster som kan vara från 4-60 min....man blir ljus/ljud känslig kraftig huvudvärk, man bli helt matt i kroppen och det enda som hjälper är att vila/sova.

Migrän utan aura: kraftig huvudvärk,ljudkänslig (e det för mig iaf jag har båda typerna)

inget roligt å ha...tyvärr ärftligt mest till tjejer.

Lukas är mitt liv
  • CCA

Jag brukar ofta tappa synen på ena ögat (den sida där huvudvärken blir som värst ) innan själv migrän anfallet, vet dock inte om det kan kallas aura. Jag har bestämmt mig för att gå och kolla upp min migrän igen, helt enkelt för att jag inte står ut. Min migrän är hormonrelaterad så på 5veckor har jag vanligtvis 2anfall på vardera 5dagar (3dagar som är fördjävliga och 2 som går att uthärda någorlunda).

Svar på tråden Migrän med aura någon som har?