• stjärnflocka

Fisk som inte smakar fiskigt

Försöker bli bättre på att laga fisk, men varken jag eller maken gillar fisk som smakar "fiskigt".

Lax fungerar ibland, men de senaste två gångerna har jag lyckats köpa lax som smakade alldeles för mycket fisk så nu har vi undvikit det också. Konstigt att det kan vara så olika på samma fisk tycker jag

Tycker att torsk brukar vara rätt mild i smaken, men vill inte köpa det pga utfiskningen. Vad finns det egentligen för fiskar som inte smakar så mycket fisk?

• Svar på tråden Fisk som inte smakar fiskigt
  • Tess76

Inget går upp mot färsk fisk, 1000 gånger godare än fryst. Framför allt lax, den smakar skit enligt mig om man köper fryst. Köp färsk laxfile, en hel bit till hela familjen. Salta och på med dill. In i ugnen 200° 30-40 min. Gör en kall sås på t ex creme fraiche, rivet limeskal och saften, lite salt och peppar.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • stjärnflocka

Tess76: Det har blivit fryst mest för att det är smidigt när man veckohandlar. Då kan man göra fisken senare under veckan. Men om det inte blir gott och vi slutar äta fisk så kanske det är värt att köpa färsk fisk istället

• Tess76

Absolut, testa laxen ovan, så förstår du vad jag menar
    Men jag tycker den frysta hokin och torken är ganska ok ändå, men laxen går inte att äta.

Gillar ni skaldjur?

• stjärnflocka

Jag gillar oskalade räkor (nu talar vi återigen frysta ). De skalade smakar alldeles för, ja just det, fiskigt Maken tycker att räkor är sådär. Krabba är det väl ingen som är superförtjust i, men kräftor äter vi.

Vad roligt att det blev så många svar

• Tess76

Heta räkor är supersmaskens, smakar inte mycket räkor. En lite stark räkgryta med paprika mm,  och ris till. Nu hittar jag inte receptet, men ska leta mer om du är intresserad.

• Tess76

Hittade!

Heta räkor
    2 gula lökar
    1 grön paprika
    1 burk (200g) champinjoner
    1 dl chilisås
    2 dl grädde
    1 msk margarin
    1 msk mjöl
    1 tsk salt
    1/2 dl konc. apelsinjuice
    1 dl vatten
    1 krm svartpeppar + cayennepeppar
    3-400g skalade räkor el. 1 kg oskalade räkor

Fräs hackad lök och champinjoner. Strö aver mjöl. Blanda i tärnad paprika, chili, grädde och kryddor. Låt koka 8-10 min. Blanda i juice, vatten och räkor och låt endast bli varmt.

• lillatuss74

tycker du ska ta och prova röding eller öring.
    finns ingen godare fisk.

om du vill göra det enkelt, så gör den i ugnen, salta och ha lite smör ovanpå för att det inte ska bli torr.
    sen gör du en hollandiesås till den .. super gott.
    så god fisk

• Tina83
    katta4 skrev 2007-11-13 20:30:18 följande:
    Fiskpinnar vettja! Det är ju hur gott som helst
    äter ni bara fiskpinnar som er "fisk", eller
    äter ni riktig fisk också?
  • Tina83

ofta är det rea på färsk lax, köp då en hel sida och gör typ halva eller en tredjedel (beror ju på hur många ni är) och ha en god kall sås till. det är ju bara att skära fisken och in i ungen 20-25 minuter. busenkelt, gott o nyttigt!

• k a t t a

Tina83:
    Vi äter nästan aldrig fiskpinnar. Vi äter annan fisk.
    Men fiskpinar tycker jag verkligen är "fisk som inte smakar fisktgt"

• Atamon

Gör egna fiskpinnar! Enkelt och mycket godare än köpta! och smakar inte fiskigt.
    Jag förstår vad du menar med fiskigtsmaken. Själv är jag uppfödd på färsk röd fisk, dvs lax, röding och öring. Och de tillhör numera inte mina fiskfavoriter, även om de går ner - men ibland råkar man på bitar som har den där speciella lax/fisk smaken. Jag äter hellre vit fisk.

Recept på fiskpinnar:

1 paket 400 gram fiskfile. Eftersom du inte vill ha torsk, ta någon av de andra blocken eller använd hällefilé.
    ca 1,5 dl vetemjöl
    1 ägg
    ca 1,5 dl ströbröd
    Rivet skal från en citron
    salt och vitpeppar

Skär blocket i skivor, inte för smala ca 2 cm breda. Blanda ner citronskalet i det uppvispade ägget.
    Doppa fiskskivorna först i mjölet, sedan i uppvispade ägget och sist i ströbrödet. Stek fiskpinnarna i smör och rapsolja. Salta och peppra under stekningen. Servera med potatis eller potatismos.

I receptet som jag använde från början stod att man skulle blanda citronskalet med ströbrödet, men då ströbrödet aldrig räcker när jag panerar - får alltid ta mer - så blandar jag citronskalet i ägget, för att det ska bli citronsmak på alla pinnar.
    Man kan hopppa över den första paneringen med mjöl och gå direkt på ägg och ströbröd. Men jag tycker att det blir bätre med mjöl först. Alternativt kan man blanda i lite curry i ströbrödet, för annan smak.

Förslag på sås:
    1/2 dl majonnäs
    1 finhackad äpple
    1 finhackad saltgurka eller inlagd gurka
    1/2 tsk curry

eller

2 dl matlagningsyoghurt
    1 tsk vardera av hackad dill, persilja och gräslök

• bumse2

Är inte speciellt förtjust i fisk men älskar denna rätt eftersom det inte smakar mycket fisk om den

TACOFISK

Ingredienser
    4 port
    600 g fiskfilé, t ex torsk
    1 tsk salt
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    1/2 dl tacosås, medium eller hot
    2 dl Arla Köket riven ost texmex
    15-20 tortillachips

Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Tina fisken om den är fryst. Salta och vik ihop fiskfiléerna om de är tunna.
    Lägg dem i en smord ugnssäker form. Blanda grädde, tacosås och ost. Häll över fisken. Krossa chipsen och strö över. Stek fisken i mitten av ugnen ca 25 min. Servera med kokt potatis eller ris. Tips Servera med en extra klick hot tacosås.

• Tina83
    katta4 skrev 2007-11-17 10:34:07 följande:
    Tina83:Vi äter nästan aldrig fiskpinnar. Vi äter annan fisk.Men fiskpinar tycker jag verkligen är "fisk som inte smakar fisktgt"
    ok, skönt att höra
Svar på tråden Fisk som inte smakar fiskigt