Gör egna fiskpinnar! Enkelt och mycket godare än köpta! och smakar inte fiskigt.
Jag förstår vad du menar med fiskigtsmaken. Själv är jag uppfödd på färsk röd fisk, dvs lax, röding och öring. Och de tillhör numera inte mina fiskfavoriter, även om de går ner - men ibland råkar man på bitar som har den där speciella lax/fisk smaken. Jag äter hellre vit fisk.
Recept på fiskpinnar:
1 paket 400 gram fiskfile. Eftersom du inte vill ha torsk, ta någon av de andra blocken eller använd hällefilé.
ca 1,5 dl vetemjöl
1 ägg
ca 1,5 dl ströbröd
Rivet skal från en citron
salt och vitpeppar
Skär blocket i skivor, inte för smala ca 2 cm breda. Blanda ner citronskalet i det uppvispade ägget.
Doppa fiskskivorna först i mjölet, sedan i uppvispade ägget och sist i ströbrödet. Stek fiskpinnarna i smör och rapsolja. Salta och peppra under stekningen. Servera med potatis eller potatismos.
I receptet som jag använde från början stod att man skulle blanda citronskalet med ströbrödet, men då ströbrödet aldrig räcker när jag panerar - får alltid ta mer - så blandar jag citronskalet i ägget, för att det ska bli citronsmak på alla pinnar.
Man kan hopppa över den första paneringen med mjöl och gå direkt på ägg och ströbröd. Men jag tycker att det blir bätre med mjöl först. Alternativt kan man blanda i lite curry i ströbrödet, för annan smak.
Förslag på sås:
1/2 dl majonnäs
1 finhackad äpple
1 finhackad saltgurka eller inlagd gurka
1/2 tsk curry
eller
2 dl matlagningsyoghurt
1 tsk vardera av hackad dill, persilja och gräslök