• Anonym (?)

plötslig spädbarnsdöd

En släkting till mig säger att risken för plötslig spädbarnsdöd är som störst vid 6 mån, är de verkligen sant? Jag har bara hört talas om att de är risk i början typ de första 3 månaderna o att risken är minimal när barnet kan vända sig själv, vilket de brukar innan 6 mån.
    De kom upp när vi hade en diskussion om att när de var läge att flytta ut spjälsängen ur vårt sovrum, hon tycker vid 1.5 år och jag tycker så fort barnet kan sova hela nätter och kan stoppa in nappen själv..

• Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd
  • Mulliga mamman80

Ojsan, va hände!

• Anonym (?)

Därför hon sover så mycket bättre när hon inte blir störd hela tiden av oss, hon lägger ju sig mycket tidigare och när vi sen lägger oss så vaknar hon till ibland o tror de är dags o leka nu och vara vaken.. Tar sån tid att få henne att somna igen, har märkt att om hon sover ensam i rummet så sover hon bra hela natten..

Anonym skrev 2007-11-13 20:29:47 följande:
    Varför så bråttom att få ut barnet från sovrummet?
  • Anonym (?)

Mulliga mamman80 skrev 2007-11-13 20:31:51 följande:

Ojsan, va hände!
    ja hihi många de blev..:)
  • Mylla

Risken är störst mellan 3-6 månader, sen avtar den.

Som jag ser det så hjälper det inte att ha dem i samma rum, man sover ju själv och kollar inte varje minut. Hjärnan klarar ca 4 minuter utan syre innan det blir skador. Ingen kollar väl oftare än så. Dessutom stör man ju om man springer och kollar hela tiden. 
    Själv har jag ett andningslarm. Jag har mina barn på mage så det kändes bättre då.

• Mulliga mamman80

Ja andningslarm verkar smidigt!!!

Mylla skrev 2007-11-13 20:35:28 följande:
    Risken är störst mellan 3-6 månader, sen avtar den. Som jag ser det så hjälper det inte att ha dem i samma rum, man sover ju själv och kollar inte varje minut. Hjärnan klarar ca 4 minuter utan syre innan det blir skador. Ingen kollar väl oftare än så. Dessutom stör man ju om man springer och kollar hela tiden. Själv har jag ett andningslarm. Jag har mina barn på mage så det kändes bättre då.
  • Anonym (?)

Ja fast de kostar ju en del, dottern är snart 6 mån.. Brukar man ha de längre?
    Mulliga mamman80 skrev 2007-11-13 20:38:59 följande:

Ja andningslarm verkar smidigt!!!
  • Mylla
    Anonym (?) skrev 2007-11-13 20:40:47 följande:
    Ja fast de kostar ju en del, dottern är snart 6 mån.. Brukar man ha de längre?Mulliga mamman80 skrev 2007-11-13 20:38:59 följande:
    Nja, de jag har hört har tagit bort sitt mellan 9 månader-ett år. Man bör inte ha det längre än ett år, kan bli en massa falsklarm när de börjar andas långsammare med åldern.

Man kan köpa begagnat eller hyra ett månadsvis.
  • Anonym (?)

TS:Hoppas att det e okey att jag lånar din tråd för en liten fråga?

Mylla skrev 2007-11-13 20:35:28 följande:
    ;Själv har jag ett andningslarm. Jag har mina barn på mage så det kändes bättre då.
    Om man har ett sånt andningslarm, måste barnet sova på mage då eller funkar det med ett barn som sover på rygg också?
  • pulmones
    Anonym (?) skrev 2007-11-13 20:53:31 följande:
    TS:Hoppas att det e okey att jag lånar din tråd för en liten fråga? Om man har ett sånt andningslarm, måste barnet sova på mage då eller funkar det med ett barn som sover på rygg också?
    Helst ska barnet sova på rygg även om de har larm. larmet hindrar inte PSD, det varnar bara.
    Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • Mumzzan

kostar en del ja.. men det är en värdslig sak jämfört med att mista ett barn! tycker jag iaf!
    värt varenda peng för oss har det varit!
    vi hade andningslarmet tills alldeles nyligen.. dottern är 15 månader.. aldrig fellarmat!
    kostade 1500 ungefär!
    man kan ha det hur dom än ligger förutom om man samsover!

• Mylla
    Anonym (?) skrev 2007-11-13 20:53:31 följande:
    TS:Hoppas att det e okey att jag lånar din tråd för en liten fråga? Om man har ett sånt andningslarm, måste barnet sova på mage då eller funkar det med ett barn som sover på rygg också?
    Det säkraste är att ha barnet på rygg med larm. Jag valde att inte ha det för min son mådde inte bra då, han sov inte.

Larmet är en platta som ligger under madrassen, den registrerar rörelser och larmar om alla rörelser upphör.
  • Anonym (?)
    Mylla skrev 2007-11-13 20:58:54 följande:
    Det säkraste är att ha barnet på rygg med larm. Jag valde att inte ha det för min son mådde inte bra då, han sov inte. Larmet är en platta som ligger under madrassen, den registrerar rörelser och larmar om alla rörelser upphör.
    Okey, ett sånt larm låter ju som om det är värt sin vikt i guld!
Svar på tråden plötslig spädbarnsdöd