• Ella Mia

Sluta klämma pormaskar och få mycket finare hy...

...det testar jag nu.

Bestämde mej för att försöka bli av med min orena hy med pormaskar och lite lindrig vuxenacne med massa småkvisslor. Tror att jag själv "pillat mig till" mycket av de hudproblem jag haft under hela mitt vuxna liv.

Började för tre veckor sedan med att gå på en ansiktsbehandling med portömning. Började sedan använda vettiga rengöringsprodukter och fukt. Och har försökt att låta bli att klämma pormaskar och finnar. Det jar redan blivit mycket, mycket bättre, men långt ifrån bra.
    Det är väldigt, väldigt svårt att låta bli att klämma och pilla och riva bort små sårskorpor.

Någon som känner igen detta?

• Svar på tråden Sluta klämma pormaskar och få mycket finare hy...
  • Eisa

Försvinner pormaskar av portömning???? Jag fattar inte hur man blir av med dem! För mig hjälper det inte att klämma!

• MiAmor

JAg är också en pillare.. har mycker pormaskar. Men när jag låter bli att klämma så får jag alltid massvis med pormaskar. Tvättar mig morgon och kväll men det funkar ändå inte..

• Verkligen

Hur ser pormaskar ut? är det såna där svarta prickar en del har i ansiktet? Måste ju finnas bättre sätt att bli av med dom än att hålla på å klämma..Usch..

Vad du än tycker så tycker jag tvärt emot...
  • Ella Mia
    Eisa skrev 2007-11-13 22:36:04 följande:
    Försvinner pormaskar av portömning???? Jag fattar inte hur man blir av med dem! För mig hjälper det inte att klämma!
    Jag tror inte pormaskar försvinner av portömning. För mig var det mer en psykologisk grej att gå på ansiktsbehandling för att få bort de värsta - som ett startsjott.

Kanske kan man få bort lite om man använder vettiga produkter. För mig är det viktiga att inte pilla mig till finnar, sår och tillfälliga ärr. Pormaskar syns ju inte såå mycket som finnar.
  • Ella Mia
    jewel84 skrev 2007-11-13 22:37:07 följande:
    Hur ser pormaskar ut? är det såna där svarta prickar en del har i ansiktet? Måste ju finnas bättre sätt att bli av med dom än att hålla på å klämma..Usch..
    Tror jag med!
  • Flower fairy

Det låter vettigt tycker jag ! Jag är oxå en klämmare, kan bara inte låta bli och för tillfället så ser jag ut som en prickig korv istället.
    Ansiktsbehandling med jämna mellanrum och bra produkter - så undviker man problemet.

• Themis

Inga produkter alls och ge f-n i att pilla och tillföra bakterier hela tiden-funkar skitbra för mig!

• Ella Mia

Flower fairy skrev 2007-11-13 23:08:16 följande:

Det låter vettigt tycker jag ! Jag är oxå en klämmare, kan bara inte låta bli och för tillfället så ser jag ut som en prickig korv istället.Ansiktsbehandling med jämna mellanrum och bra produkter - så undviker man problemet.
    Hur ofta går du på ansiktsbehandling?

Förstår vad du menar med prickig korv. Man har ju alltid hört/läst att man inte ska klämma för att man lätt får ärr. Jag har alltid tänkt att, nej jag får ju inga riktiga ärr av det. Har liksom inte reflekterat ordentligt över att jag skadat huden runt den por jag klämt och att det resulterat i en röd fläck som sitter kvar i någon månad - ett ärr, om än tillfälligt. Så här ska det vara slutpillat.
  • Flower fairy

De sista månaderna har jag dock inte haft råd med ansiktsbehandlingar men ca var 3:e månad funkade utmärkt för min hy. Det är bára att inse att klämmer man så försvinner pormasken men det blir ju fulare efteråt ! ;-/

Det är ju även viktigt vad man använder för produkter. Det finns ju produkter utan mineraloljor och annat som inte är bra för huden. Tyvärr så innehåller de flesta lättåtkomliga produkter dessa ämnen (med lättåtkomliga menar jag i matvaruaffärer och liksaå de flesta kända märkena såsom ex.Lancome mm.)

• Eisa
    Themis skrev 2007-11-13 23:11:34 följande:
    Inga produkter alls och ge f-n i att pilla och tillföra bakterier hela tiden-funkar skitbra för mig!
    men hur ska man då få bort de pormaskar och skit man redan har? de försvinner ju inte av sig självt. en av mina pormaskar har jag haft i typ... 7 år.
  • mrskensington

Jag har hört från flera hudterapeuter att man bör gå på ansiktsbehandling var tredje månad, det är den tid det tar för huden att förnya sig helt och hållet.

Jag tror på portömning, det har funkat bra för mig men det tog minst ett år av regelbunden ansiktsbehandling och nogrann skötsel av hyn innan jag fick fin hy. Innan dess hade jag väldigt många pormaskar och gamla, djupt liggande finnar som hade bitit sig fast under huden pga att jag pillat och klämt på dem i alla år.

Jag tror skillnade mellan att klämma själv och att gå på professionell portömning är att hudterapeuten får ut all skit medan man själv bara får ut en del och orsakar infektioner i porerna som bara fyller på dem mer och får dem att gräva sig djupare ner i huden.

Svar på tråden Sluta klämma pormaskar och få mycket finare hy...