• Anonym (undrar)

Lägenhet från socialen?

Någon som fått lägenhet via socialen?

Hur lång tid tog det att få lägenhet?
    Blir ni bunda via soc. så länge ni har lägenheten?

Berätta gärna!!

• Svar på tråden Lägenhet från socialen?
  • Anonym (undrar)

puffar..

• Anonym

Vad jag förstår så är lägenheten bunden till socialen och du får bara bo där så länge socialen betalar dig och din hyra...så länge du behöver den alltså. Så fort du får en egen inkomst får du söka dig till en egen bostad där du betalar egen hyra och den lägenheten du bodde i som ägdes eller hyrdes av socialen tillfallen en ny behövande. Det kan nog ta ganska lång tid att få tillgång till en lägenhet men det beror såklart på hur akut det är..

• Anonym

Till oss så sa de att vi själva fick fixa en lägenhet och sedan betalade de hyran.
    Det var aslätt att hitta lägenhet när man sa att det var socialen som skulle betala. NOT.
    Vi var en hårsmån från att hamna på gatan men lyckats i sista sekund hitta ett boende som vi även själva fixade att betala utan socialens inblandning.

• Anonym (soctant)

Socialtjänsten är ingen bostadsförmedling.

I stockholm stad finns det i huvudsak tre olika typer av boenden som kan beviljas genom biståndsbeslut. Det är träningslägenhet
    (som personer som tex genomgått missbruksbeh, som har hyresskulder och ingen chans att komma in på bostadsmarknaden kan få om de går med på tuffa avtal och att ta emot hjälp i bostaden),
    försökslägenhet (som är steget efter träningslägenhet, normalt är det missbrukare och psykiskt funktionshindrade som inte har någon rimlig möjlighet att hyra bostad i andra hand eller inom allmänyttan som kan få ett eget kontrakt efter att de bevisat att de klarar av att bo i lägenheten med allt vad det innebär) och
    "tak över huvudet garantin" (ofta härbärge, vandrarhem, rum i lägenhet där andra i samma situation bor)

Dessa bistånd beviljas de som mest behöver, övriga bostadslösa får ta sig fram på bostadsmarknaden på samma villkor som alla andra: dvs hyra i andra hand, stå i bostadsförmedlingens kö, kontakta olika hyresvärdar osv, osv.

• Anonym (..)

i denna kommun. får man själv söka lgh ochh få ett papper av soss att det är dom som står som borgen.. när ajg gick på soc tog det två m¨nader innan ajg fick bostad jag bodde där i 3 år..tog över kontraket efter 2 år efter skötsamt boende..jag hade jobb och kunde bet det mesta det lilla som behövdes gick soc in o täkte...

men det är olika från kommun till kommun

• Anonym (undrar)

Jag bor för tillfället i en stad där jag inte har några nära. Jag är gravid med en man som inte vill ha med mig att göra, har ett hotfullt förflutet mot mig och drogproblem. Min familj bor i sthlm och jag har nyligen blivit skriven här där jag bor men jag vill tillbaka just m. tanke på att jag inte klarar mig själv med alla graviditets "symptom". Bor jag kvar här så komemr pappan tvinga sig på och han har drogproblem. jag vill inte att mitt barn ska växa upp så. Jag kan inte heller flytta hem till mina föräldrar m. tanke på att dom båda är alkolister. Socialen här nere är medvetna om min situation men dock ej att jag vill flytta tillbaka. Soc. i sthlm hade jag kontakt med tills för ca 6 månader sedan.

Enligt socialen så sa dom på telefon att dom ska kunna hjälpa mig med min boende situation och att dom ska hjälpa mig med flytt till sthlm.

Men hur lång tid kan det ta och hur lång tid får jag ha kvar lägenheten? Blir jag utkickad om jag sedan kan klara av hyran själv?
    Anonym (soctant) skrev 2007-11-13 23:33:53 följande:

Socialtjänsten är ingen bostadsförmedling. I stockholm stad finns det i huvudsak tre olika typer av boenden som kan beviljas genom biståndsbeslut. Det är träningslägenhet (som personer som tex genomgått missbruksbeh, som har hyresskulder och ingen chans att komma in på bostadsmarknaden kan få om de går med på tuffa avtal och att ta emot hjälp i bostaden), försökslägenhet (som är steget efter träningslägenhet, normalt är det missbrukare och psykiskt funktionshindrade som inte har någon rimlig möjlighet att hyra bostad i andra hand eller inom allmänyttan som kan få ett eget kontrakt efter att de bevisat att de klarar av att bo i lägenheten med allt vad det innebär) och "tak över huvudet garantin" (ofta härbärge, vandrarhem, rum i lägenhet där andra i samma situation bor)Dessa bistånd beviljas de som mest behöver, övriga bostadslösa får ta sig fram på bostadsmarknaden på samma villkor som alla andra: dvs hyra i andra hand, stå i bostadsförmedlingens kö, kontakta olika hyresvärdar osv, osv.
  • Anonym

Fixar du hyran själv såsmåningom så får du ju söka upp ett eget nytt boende.

• saraseal

socialen kommer inte ge dig en lägenhet, därimot så kan du leta upp en själv, och kontakta socialen för hjälp med försörjning om du saknar inkomst, i en del fall kan de stå som borgenärer på kontraktet. men hitta lägenheten först!

• Anonym (undrar)

Borgenär har jag redan! Socialen har sagt att dom SKA hjälpa mig med lägenhet!

Jag undrar hur lång tid det tog att få en lägenhet och om ni är bundna till soc. "för alltid" efteråt?

• Anonym

Socialen kan visst bistå med en lägenhet under en period om det skulle vara akut!

Svar på tråden Lägenhet från socialen?